  • 1. Data: 2009-11-21 04:12:12
    Temat: Problemy z UM przy sprzedazy dzialki - matactwa urzednicze.
    Od: "Pikus'" <p...@o...eu>

    Kilku wlascicieli wspolnie zlozylo wspolny wniosek do Agencji Posrednictwa
    Sprzedazy Nieruchomosci o sprzedaz ok 2ha terenu budowlanego polozonego
    blisko centrum duzego miasta. Wartosci urzedowe i sprzedazne tych gruntow sa
    dosyc wysokie . Jest niedawna decyzja Urzedu o zgodzie obrotu tymi gruntami.
    W Agencji po kilku dniach dano odpowiedz o niemozliwosci sprzedazy 2/5
    gruntu z tytulu zaplanowanego przyszlego zagospodarowania przestrzennego na
    struktury publiczne. Poniewaz byl to konflikt z wczesniejsza decyzja -
    wlasciciele udali sie do Urzedu. Tam kilka szczebli bylo raczej
    zdezorientowanych i nie potrafiacych dac odpowiedzi, az sprawa dotarla do
    Naczelnika Wydzialu. Naczelnik stwierdzil ze nastapil blad urzedniczy i
    jezeli wlasciciele beda dalej drazyc sprawe - to urzednik ktory wydal
    wczesniejsza decyzje wyleci z hukiem z pracy.
    To co bedzie z urzednikiem nie lezy w kregu zainteresowan wlascicieli.
    Naczelnik potwierdzil wczesniejsza opinie Agencji ze obrot 2/5 gruntami jest
    niemozliwy poniewaz sa zajete pod budowe autostrady miejskiej. Na pytanie
    kiedy budowa nastapi nie dano odpowiedzi. Na prosbe by Urzad wykupil 2/5
    gruntu po cenie panstwowej padla odpowiedz ze nie ma na to pieniedzy. Na
    zamiane na grunty o podobnej wartosciowej lokalizacji tez nie wyraza zgody.
    Wg wlascicieli jest to pogwalcenie prawa swobody rozporzadzania wlasnoscia.
    Wlascieli zmusza sie do placenia niemalych podatkow i ich sie
    ubezwlasnowolnilo w rozporzadzaniu wlasnoscia - zarzadza nia Urzad. Na
    zdrowy rozum Urzad ktory nie ma pieniedzy na zakup gruntu nie powinien miec
    prawa do wydawania podobnych zakazow.

    Prosze o odpowiedz na nastepujace pytania:

    1. Czy istnieje mozliwosc prawnego wyegzekuowania zmiany takich decyzji?
    2. Czy jest podstawa do zgloszenia do prokuratury zawiadomienia o
    przestepstwie o matactwo urzednicze?
    3. Jaki rodzaj procesu mozna wytoczyc Urzedowi i jakie instancje musi
    przejsc by moc skierowac sprawe do Strassburga - jak dlugo moze to potrwac?

    Dziekuje

  • 2. Data: 2009-11-21 09:00:09
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Pikus' napisal:
> [...]
    > 3. Jaki rodzaj procesu mozna wytoczyc Urzedowi i jakie instancje musi
    > przejsc by moc skierowac sprawe do Strassburga - jak dlugo moze to potrwac?

    Ad.1. Mozliwosc istnieje zawsze. Watpie natomiast w skutecznosc.
    Ad.2. Zawsze zglosic mozesz. Watpliwe jest, czy beda chcieli
    wszczac postepowanie.
    Ad.3. Ponizej.
    Mam pewna sugestie. Piszesz, ze przedmiotem sprawy jest powierzchnia 2 ha
    w centrum miasta. Mozna wiec domniemywac, ze w gre wchodzi kwota co najmniej
    kilku milionow zlotych, o ile nie wiecej. W takiej sytuacji poszukiwanie rozwiazan
    na usenecie jest, wybacz, ale dosc komiczne. Nalezy poszukac dobrego prawnika od
    spraw
    nieruchomosci i administracyjnych, odzalowac nieco kasy i dostac
    opinie i rozwiazania na pismie. W razie potrzeby wynajac go jako pelnomocnika.
    Inne rozwiazania to nedzne surogaty. Tutaj mozemy sobie niezobowiazujaco
    pogdybac, podyskutowac, podomniemywac. I tylko tyle.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 3. Data: 2009-11-21 11:35:06
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Naczelnika Wydzialu. Naczelnik stwierdzil ze nastapil blad urzedniczy i
    > jezeli wlasciciele beda dalej drazyc sprawe - to urzednik ktory wydal
    > wczesniejsza decyzje wyleci z hukiem z pracy.

    jak najszybciej trzeba doprowadzic do wywalenia urzednika, ktory nie
    gwarantuje wysokiej jakosci pracy

    Icek

  • 4. Data: 2009-11-21 12:52:49
    Od: "BHg" <b...@g...pl>

    Jacek_P <L...@c...edu.pl> napisał(a):

    Tutaj mozemy sobie niezobowiazujaco
    > pogdybac, podyskutowac, podomniemywac. I tylko tyle.

    A mógłbyś trochę popróbować takiego gdybania? POwiedzmy, że chodzi nie o
    kilka milionów tylko o 200-300 tys... bo o tyle chodzi w mojej, nieco
    podobnej sprawie. Mam pas większej nieruchomosci zablokowany MPZP pod drogę.
    Wkrótce w związku z podziałem tej nieruchomości zostanie wytyczona działka
    drogowa która na mocy art. 98 ustawy o nieruchomosciach przejdzie na
    własnośc państwa (gminy). I ta właśnie gmina mnie mówi to samo co
    przedmówcy: nie mamy pieniedzy na wykup, droga nie wiadomo kiedy będzie
    wybudowana, trzeba czekać... Naprawdę nie ma żadnego przepisu mówiącego, ze
    skoro gminazostała właścicielem mojej działki, to musi za nią zapłacić teraz
    a nie za 100 lat???

  • 5. Data: 2009-11-21 17:32:26
    Od: kuba <p...@o...pl>

    Pikus' pisze:
> [...]
    > struktury publiczne. Poniewaz byl to konflikt z wczesniejsza decyzja -

    Tak na pierwszy rzut oka: z tego co piszesz, jest decyzja o zgodzie na
    sprzedaż, tak? Jest to formalna decyzja administracyjna? A czy z tej
    decyzji wynika, że UM obiecuje sprzedać? Wydaje mi się, że Ustawa o
    gospodarce nieruchomościami w ogóle nie przewiduje możliwości wydania
    takiej decyzji.

    Sama decyzja nie wywołuje żadnych skutków cywilnoprawnych, jest ona
    tylko podstawą do tego, żeby wójt/burmistrz/prezydent miasta zawarł w
    imieniu gminy umowę przenoszącą własność.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 6. Data: 2009-11-21 18:01:41
    Od: "pjk" <p...@p...fm>

> [...]
    > skoro gminazostała właścicielem mojej działki, to musi za nią zapłacić teraz

    art. 36 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

    polecam lekturę postu z października, tytuł był mniej więcej "wykup działki pod
    drogę miejską" lub podobny.

    Treść pierwszego postu jest niezrozumiała - kto w końcu sprzedaje, a kto kupuje?
    bo raz czytam, że jest jakaś "decyzja" o zgodzie na sprzedaż, raz czytam, że
    "urząd nie chce kupić" ...
    tekst mało dokładny, więc na razie nie odpowiadam.

    pozdrawiam.

  • 7. Data: 2009-11-21 18:02:10
    Od: p...@p...fm

> [...]
    > tylko podstawą do tego, żeby wójt/burmistrz/prezydent miasta zawarł w
    > imieniu gminy umowę przenoszącą własność.

    ja też nie widzę podstaw prawnych do wydania decyzji o zgodzie na sprzedaż
    cudzego gruntu przez gminę..

    co do stwierdzenia - "sama decyzja nie wywołuje żadnych skutków cywilnoprawnych,
    jest ona tylko..." - a co np. z decyzją o wywłaszczeniu nieruchomości? nie
    wywołuje skutku w postaci zmiany właściciela nieruchomości?

  • 8. Data: 2009-11-21 18:19:27
    Od: kuba <p...@o...pl>

    p...@p...fm pisze:

    > ja też nie widzę podstaw prawnych do wydania decyzji o zgodzie na sprzedaż
    > cudzego gruntu przez gminę..

    A z czego wynika, że to jest cudzy grunt? Ja myślę, że ta Agencja
    Pośrednictwa to jest jakaś jednostka organizacyjna tej gminy.

    > co do stwierdzenia - "sama decyzja nie wywołuje żadnych skutków cywilnoprawnych,
    > jest ona tylko..." - a co np. z decyzją o wywłaszczeniu nieruchomości? nie
    > wywołuje skutku w postaci zmiany właściciela nieruchomości?

    Decyzja o wywłaszczeniu tak, ale to w drugą stronę. Chodziło mi bardziej
    o decyzje (albo jakieś uchwały), na podstawie których gmina coś komuś
    sprzedaje.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 9. Data: 2009-11-21 18:38:14
    Od: "pjk" <p...@p...fm>

    > A z czego wynika, że to jest cudzy grunt? Ja myślę, że ta Agencja
    > Pośrednictwa to jest jakaś jednostka organizacyjna tej gminy.

    A może i jest jakąś jednostką organizacyjną.
    Proponuję formułować myśli i stan faktyczny zgodnie z rzeczywistością - decyzja
    kończy postępowanie w danej instancji w postępowaniu administracyjnym. Ja tu nie
    widzę podstaw do prowadzenia postępowania administracyjnego. W sprawach
    cywilno-prawnych gmina nie wydaje żadnej decyzji, może co najwyżej składać
    określone oświadczenia woli.

    > Decyzja o wywłaszczeniu tak, ale to w drugą stronę. Chodziło mi bardziej
    > o decyzje (albo jakieś uchwały), na podstawie których gmina coś komuś
    > sprzedaje.

    Gmina na podstawie uchwały nic nie sprzeda, i na podstawie "decyzji" też nie.
    /patrz wyżej/

    Rada gminy uchwałą może ewentualnie wyrazić zgodę na np. sprzedaż nieruchomości
    /w drodze przetargu, w trybie bezprzetargowym/ i wówczas uchwałe taką wykonuje
    organ, któremu wykonanie rada gminy powierzyła. Ale to też wymaga wizyty u
    notariusza.

  • 10. Data: 2009-11-21 18:49:42
    Od: kuba <p...@o...pl>

    pjk pisze:

> [...]
    > kończy postępowanie w danej instancji w postępowaniu administracyjnym. Ja tu nie
    > widzę podstaw do prowadzenia postępowania administracyjnego.

    Ok, też mi się tak wydawało, ale nie znam na tyle tej ustawy, żeby się
    wypowiadać autorytatywnie, a nie chciało mi się sprawdzać.

    > Gmina na podstawie uchwały nic nie sprzeda, i na podstawie "decyzji" też nie.
    > Ale to też wymaga wizyty u
    > notariusza.

    No i o tym też pisałem w pierwszym poście. Nawet gdyby przyjąć, że zgoda
    jest wydawana w drodze decyzji (dla potrzeb argumentu), to i tak nie
    miałaby ona skutków cywilnoprawnych.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl