  • 1. Data: 2005-09-14 18:02:20
    Temat: Prawo spadkowe
    Od: "Magiczna" <m...@b...pl>

    To moj pierwszy post na tej grupie dlatego ze wszystkimi chcialam sie przywitac.
    Mam pytanie odnosnie prawa spadkowego.
    Kto dziedziczy majatek po zmarlym? Zmarly, rozwiedzony, posiada dwoje dzieci.
    Czy majatek dziedzicza dzieci, rodzice zmarlego, jego rodzenstwo? Czy jest
    mozliwe, aby po rozwodzie byla zona miala prawo do spaku?

    pozdr
    Magiczna

  • 2. Data: 2005-09-14 19:24:40
    Temat: Re: Prawo spadkowe
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    Użytkownik "Magiczna" <m...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dzieci.
    > Czy majatek dziedzicza dzieci, rodzice zmarlego, jego rodzenstwo?

    Jesli chodzi o dziedziczenie ustawowe (gdy zmarly nie zostawila waznego i
    skutecznego testamentu) to dzieci wylaczaja od dziedziczenia rodzicow i
    rodzenstwo spadkodawcy.

    Czy jest
    > mozliwe, aby po rozwodzie byla zona miala prawo do spaku?

    Z ustawy nie, ale moze dziedziczyc z testamentu.

  • 3. Data: 2005-09-15 09:28:25
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    Magiczna napisał(a):
> [...]
    > Czy majatek dziedzicza dzieci, rodzice zmarlego, jego rodzenstwo? Czy jest
    > mozliwe, aby po rozwodzie byla zona miala prawo do spaku?

    Tu dziedziczą wyłącznie dzieci. Rodzice i rodzeństwo dziedziczą
    wyłącznie wtedy, kiedy zmarły nie pozostawił zstępnych (dzieci, wnuki),
    była żona nie dziedziczy ustawowo w żadnych okolicznościach.

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 4. Data: 2005-09-16 06:38:52
    Od: "bleh" <o...@p...onet.pl>

    .

    | Jesli chodzi o dziedziczenie ustawowe (gdy zmarly nie
    zostawila waznego i
    | skutecznego testamentu) to dzieci wylaczaja od
    dziedziczenia rodzicow i
    | rodzenstwo spadkodawcy.

    Proszę mi odpowiedzieć na pytanie odnośnie sytuacji podobnej
    do podanej wyżej,
    lecz gdy w spadku pozostały same długi.
    Spadkodawca pozostawił nieletniego syna (z żoną był
    rozwiedziony), rodziców ,rodzeństwo.
    Jeśli dzieci wyłączają z dziedziczenia rodziców i rodzeństwo
    to długi przechodzą na syna
    i pełniącą nad nim opiekę byłą żonę?(trochę to bez sensu, bo
    długi to przede wszystkim zaległe alimenty).
    Jeśli była żona w imieniu syna zrzeknie się spadku to czy
    przechodzi on na rodziców ,
    rodzeństwo i zstępnych rodzeństwa?
    Wygląda, że w tej sytuacji wszyscy powinni zrzec się spadku
    ( jest jeszcze czas- nie minęło pół roku).
    Dzięki za ewentualne podpowiedzi.

  • 5. Data: 2005-09-16 10:51:49
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    Użytkownik "bleh" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > to długi przechodzą na syna
    > i pełniącą nad nim opiekę byłą żonę?(trochę to bez sensu, bo
    > długi to przede wszystkim zaległe alimenty).

    Co do zony to dziedziczenie z ustawy zalezy od tego czy w momencie smierci
    spadkodawcy nie bylo orzeczonego rozwodu lub separacji. Jesli nie to
    dziedzicza oboje: i zona i dziecko. Z tym ze nieletnie dziecko dziedziczy z
    mocy ustawy z dobrodziejstwem inwentarza, czyli z odpowiedzialnoscia
    ograniczona do wysokosci aktywow spadkow (podobnie zona -jesli dziedziczy-
    na ktora art. 1016 kc rozciaga taki sposob dziedziczenia). Jesli w spadku
    znalazly sie dlugi spadkowe wzgledem dziecka to polowa z nich wygasnie (o
    ile ono bedzie dziedzieczylo), jako ze nie moze dlug i wierzytelnosc byc z
    tych samych rekach.

    > Jeśli była żona w imieniu syna zrzeknie się spadku to czy > przechodzi on
    > na rodziców ,
    > rodzeństwo i zstępnych rodzeństwa?

    Tak, ale do zrzeczenie sie dzieczeczenia przez maloletniego potrzebna jest
    zgoda sadu rodzinnego. Jesli jedyne dziecko sie zrzeknie to do dziedzczenie
    dojdzie druga grupa upranionych, czyli zona (matka dziecka, bo jesli zona
    dziedziczy to dziedziczy w obydwu grupach), rodzice i rodzenstwo spadkodawcy
    (zstepni rodzenstwa nie)

    > Wygląda, że w tej sytuacji wszyscy powinni zrzec się spadku
    > ( jest jeszcze czas- nie minęło pół roku).

    Tak byloby najlatwiej.

  • 6. Data: 2005-09-16 11:00:40
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    Użytkownik "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Tak byloby najlatwiej.

    Moze nie najlatwiej, ale najpewniej.

  • 7. Data: 2005-09-16 15:40:26
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Heming napisał(a):
> [...]
    > mocy ustawy z dobrodziejstwem inwentarza, czyli z odpowiedzialnoscia
    > ograniczona do wysokosci aktywow spadkow

    ale tak tylko w przypadku gdy nie złoży w terminie oświadczenia o
    przyjęciu, przy składaniu oświadczenia można przecież złożyć dowolne

    KG