  • 1. Data: 2008-08-25 17:59:13
    Temat: Prawo do projektow w portfolio
    Od: LucGFX <l...@p...onet.pl>

    Witam.

    Jestem tworca stron www. Byly pracodawca rzada usuniecia z mojego
    portfolio stron ktore byly tworzone dla jego klientow gdy bylem u niego
    zatrudniony na umowie o prace. Jest to o tyle smutne, ze w czasach kiedy
    pracowalem udostepnialem swoje prywatne portfolio w celach
    marketingowych firmy... teraz o tym zapomniano. A wiec mam pytanie:

    - czy jest prawo ktore nakazuje mi usuniecie wpisow, pracodawca zakrywa
    sie przepisami prawa nie podajac jednak jakimi
    - wyznaczony termin to 5 dni, czy moge sie odwolac od terminu i czy
    wyslanie odpowiedzi o podanie przepisow prawa ktore mnie do tego
    zmuszaja wlicza sie w ten czas (chce to przedluzyc i jak najbardziej mu
    utrudnic ta sprawe, nie chce sie jednak znalesc w sadzie).

    Bylbym wdzieczny za informacje o konkretnych przepisach na ktore moge
    sie powolac.

    Pozdrawiam.
    /Lukasz

  • 2. Data: 2008-08-25 19:42:00
    Temat: Re: Prawo do projektow w portfolio
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    LucGFX pisze:

    > Bylbym wdzieczny za informacje o konkretnych przepisach na ktore moge
    > sie powolac.

    Olej go. Osobiste prawa autorskie są niezbywalne, Twoje i święte. NIKT
    nie może zabronić Ci pokazywania swoich dzieł w portfolio i ogólnie
    chwalenia się nimi.

    Inna sprawa z majatkowymi prawami autorskimi, ale to już kwestia umowy
    Twojej i byłego pracodawcy

    > Pozdrawiam.
    > /Lukasz

    pozdrawiam.
    PlaMa

  • 3. Data: 2008-08-25 19:56:28
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik LucGFX napisał:
    > - czy jest prawo ktore nakazuje mi usuniecie wpisow, pracodawca zakrywa
    > sie przepisami prawa nie podajac jednak jakimi

    Nie. Wręcz przeciwnie. Masz niezbywalne prawo do tego by Twoje utwory
    były podpisane Twoim imieniem, nazwiskiem czy też znakiem, symbolem itd.

    Olać gupka.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 4. Data: 2008-08-25 19:59:18
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    LucGFX <l...@p...onet.pl> napisal:
> [...]
    >
    > - czy jest prawo ktore nakazuje mi usuniecie wpisow, pracodawca zakrywa
    > sie przepisami prawa nie podajac jednak jakimi

    Zazadaj podania podstawy prawnej kwestionujace twoje autorskie prawa
    osobiste, a w szczegolnosci autorstwo utworu, ktore masz zagwarantowane
    art.16 ust.1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Poinformuj tez,
    ze wystawianie stron w ramach portfolio nie oznacza naruszenia jego praw
    majatkowych gwarantowanych art.74 tej ustawy, ale jest realizacja
    wlasnie uprawnien wynikajacych z art.16 ust.1.

> [...]
    > zmuszaja wlicza sie w ten czas (chce to przedluzyc i jak najbardziej mu
    > utrudnic ta sprawe, nie chce sie jednak znalesc w sadzie).

    Termin mozna spokojnie zignorowac, gdyz nie podali podstawy prawnej
    swoich zadan. Na wszelki wypadek postaraj sie w tym terminie
    wyslac im zadanie podania podstawy prawnej, w formie listu poleconego
    z potwierdzeniem odbioru.

    > Bylbym wdzieczny za informacje o konkretnych przepisach na ktore moge
    > sie powolac.

    Dz.U. 2000 nr 80 poz. 904
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU20000800904&type=3&name=D20000904Lj.pdf

    Poczytaj sobie artykul 16, bo to twoja linia kontrataku.
    Jednoczesnie zerknij sobie na artykul 74, bo to zakres dyspozycji
    eks-pracodawcy. Pamietaj tez o art.77, ktory w odniesieniu do programow
    wylacza ust.ust. 3-5 art.16.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 5. Data: 2008-08-25 20:04:45
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    d852 <d...@p...onet.pl> napisal:
    > d852 wrote:
    >
    > A mówiąc jaśniej :
    > - zamawiam u gościa całą białą stronę www ( taki mam kaprys );
    > - gościu mi oddaje białą stronę www z swoim imieniem i nazwiskiem oraz
    > logiem na srodku, powołując się na to co Wy.
    >

    > I co ? Dostałem coś zupełnie innego niż chciałem i mam za to zapłacić,
    > bo gościu ma się prawo zawsze pod swoją pracą podpisać ? I to jeszcze w
    > dowolnej formie ? Nie bardzo rozumiem.

    Przeczytaj sobie odpowiednia ustawe :)
    Po pierwsze strona musi miec charakter autorski: uklad graficzny
    lub autorski skrypt itd. Pusta biala strona wywalona np. z Worda
    nie jest dzielem autorskim. Po drugie, prawo do sygnowania utworu
    swoim nazwiskiem nie oznacza wladowania tobie na strone loga
    i nazwiska, ale np. wladowanie tego nazwiska do tagow META
    oraz wlasnie do wystawienia strony we wlasnym portfolio jako
    wlasnego dziela. Oczywiscie POD WARUNKIEM, ze to bylo jego
    dzielo, a nie jedynie realizacja projektu plastycznego,
    ktory dostal od klienta. Wowczas z kolei klient moze go scigac
    o umieszczenie w tym jego portfolio z kolei jego danych
    informujacych o tworcy projektu plastycznego itd. etc.
    I tak to moze leciec rekurencyjnie w nieskonczonosc,
    a w kazdym da capo al fine :)
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 6. Data: 2008-08-25 20:06:34
    Od: "d852" <d...@p...onet.pl>

    Arek wrote:

    > Nie. Wręcz przeciwnie. Masz niezbywalne prawo do tego by Twoje utwory
    > były podpisane Twoim imieniem, nazwiskiem czy też znakiem, symbolem
    > itd.

    Ciekawe jest to co piszecie.
    Czy to znaczy, że zamawiając u kogoś stronę www i opisując dokładnie jak
    ma wyglądać - jasno precyzując, że nie życzę sobie na stronie żadnych
    innych napisów czy symboli graficznych po za tymi które były w
    projekcie, zawieram nieważną umowę ?
    Trochę to dziwne, bo zawsze stronę omawia się we wszystkich szczegółach
    i chyba naturalnym jest, że wykonawca nie powinien nic dodawać na własną
    rękę.
    W stronach www ze względów technicznych ma to szczególne praktyczne
    znaczenie.

    Odnoszę się do tego co tutaj napisałeś, bo problem autora wąku jest ciut
    inny.

  • 8. Data: 2008-08-25 20:23:22
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik d852 napisał:
> [...]
    > ma wyglądać - jasno precyzując, że nie życzę sobie na stronie żadnych
    > innych napisów czy symboli graficznych po za tymi które były w

    Zawierasz ważną umowę. Twórca ma prawo zgodzić się na nieoznaczenie
    utworu jego podpisem.

    > W stronach www ze względów technicznych ma to szczególne praktyczne
    > znaczenie.

    Zgadza się, ale mało osób ma tego świadomość.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 9. Data: 2008-08-25 21:01:57
    Od: "d852" <d...@p...onet.pl>

    Jacek_P wrote:

    > Przeczytaj sobie odpowiednia ustawe :)
    > Po pierwsze strona musi miec charakter autorski: uklad graficzny
    > lub autorski skrypt itd. Pusta biala strona wywalona np. z Worda
    > nie jest dzielem autorskim.

    Co nie znaczy, że nie mogę u kogoś zamówić pustej białej strony i ten
    ktoś
    jej nie wykona.
    A więc, idąc dalej... ktoś może wykonać osobiście dzieło dla mnie ( np.
    umowa o dzieło ) i to dzieło wykonane przez niego nie będzie jego
    dziełem
> [...]

    > i nazwiska, ale np. wladowanie tego nazwiska do tagow META
    > oraz wlasnie do wystawienia strony we wlasnym portfolio jako

    A to jest już chyba Twoja interpretacja.
    Ustawy nie czytałem, ale wątpię, żeby tam coś było o metatagach htmla ;)
    Ze względów technicznych, wpis w metatagach może być dla mnie gorszy niż
    logo na środku strony.
    Więc co precyzuje te granice ?

  • 10. Data: 2008-08-25 21:06:19
    Od: "d852" <d...@p...onet.pl>

    Arek wrote:

    > Zawierasz ważną umowę. Twórca ma prawo zgodzić się na nieoznaczenie
    > utworu jego podpisem.

    No więc jakie "niezbywalne" ?
    Powiedz, czy dobrze rozumiem :
    1) koleś dla którego robię stronę, może jasno powiedzieć, że nie życzy
    sobie żadnych moich podpisów i ma do tego prawo;
    2) ja tę stronę mogę umieścić i tak w swoim portfolio i tam podpisać
    jako moje dzieło - ( z drugiej strony wtedy modyfikuję dzieło, a
    niektóre licencje jasno określają, że np. dana strona nie może być w
    żaden sposób modyfikowana ).