  • 1. Data: 2002-11-11 13:04:10
    Temat: Prawo cywilne - ciekawe
    Od: "Raldek" <r...@N...gazeta.pl>

    Mam taką sytuację:
    Daleki znajomy X zaoferował mi sprzedaż swojego domku letniskowego. Po
    namyśle dałem mu odpowiedź, że chętnie kupię domek za 100.000 zł płatne w
    półrocznych ratach przez 2 lata. Na to X dał mi odpowiedź, że sprzeda mi
    domek jeśli w ciągu dwóch tygodni nikt nie zaoferuje mu lepszej ceny. W ciągu
    tych dwóch tygodni zgłasza się do niego jego kuzyn, który oferuje mniejszą
    cenę (80.000), lecz płatne gotówką.

    Pytania:
    1. Czy X złożył mi wiążącą ofertę (kwestia formy - czy akt notarialny?,
    warunek, termin?)
    2. Czy zawarłem już umowę z X?
    3. Jakie mi przysługują jakieś roszczenia? Z jakich przepisów?

    Problem jak widać jest skomplikowany - tak więc bardzo proszę o przemyślane i
    uzasadnione odpowiedzi! Z góry dzięki!

  • 2. Data: 2002-11-11 14:12:55
    Temat: Re: Prawo cywilne - ciekawe
    Od: "Michal Ch" <m...@N...pl>

    Witaj

    > jeśli w ciągu dwóch tygodni nikt nie zaoferuje mu lepszej ceny. W ciągu
    > tych dwóch tygodni zgłasza się do niego jego kuzyn, który oferuje mniejszą
    > cenę (80.000), lecz płatne gotówką.

    Określił co znaczy "lepsza cena"? Jeżeli bardziej urządza go 80 tys. gotówką
    to dla niego jest to właśnie lepsza cena i umowa przedwstępna nie dochodzi
    do skutku.

    > 1. Czy X złożył mi wiążącą ofertę (kwestia formy - czy akt notarialny?,
    warunek, termin?)
    > 2. Czy zawarłem już umowę z X?

    Zawarłeś umowę przedwstępną (art. 389 KC) - są istotne postanowienia
    (przedmiot, cena) i określony termin zawarcia.

    > 3. Jakie mi przysługują jakieś roszczenia? Z jakich przepisów?

    Ponieważ brak formy notarialnej, możesz dochodzić tylko naprawienia
    szkody wynikłej z niewykonania umowy przedwstępnej (art. 390 KC) -
    w praktyce roszczenie będzie ograniczone to ujemnego interesu umownego,
    wynikającego z niezawarcia umowy przyrzeczonej.

    -------------------
    Pozdrawiam :-)
    Michał

  • 3. Data: 2002-11-11 15:44:40
    Od: "mer" <b...@n...pl>

    > Problem jak widać jest skomplikowany - tak więc bardzo proszę o przemyślane i
    > uzasadnione odpowiedzi! Z góry dzięki!

    Jeżeli to piszesz poważnie to nazwe idiotą tego który Ci spróbuje coś poradzić.
    Dlaczego nie szanujesz czasu i pieniędzy tych którym się chciało studiować prawo?
    Dlaczego oczekujesz, że ktoś za friko rozwiąże Twój problem?
    Wstukałaś przy piwku pare słów do kompa i chcesz, aby pół Polski głowiło się na ta
    sprawą?

    mer

  • 4. Data: 2002-11-11 16:25:13
    Od: "Raldek" <r...@N...gazeta.pl>

    A według ciebie po co jest ta grupa, żeby sobie prawić komplementy czy żeby
    trochę się pogłowić nad prawem? Jak nie masz nic do powiedzenia to lepiej
    siedź cicho.

  • 5. Data: 2002-11-11 16:25:25
    Od: "Raldek" <r...@N...gazeta.pl>

  • 6. Data: 2002-11-11 16:29:31
    Od: "Raldek" <r...@N...gazeta.pl>

    Według mnie nie zawarli żadnej umowy, bo nie odpowiedział na ofertę
    znajomego, a przecież milczeniem nie zawarł umowy. Żeby zawrzeć umowę
    przedwstępną muszą zajść takie same przesłanki jak przy umowie definitywnej -
    zgodne oświadczenia woli. Co o tym myślicie?

  • 7. Data: 2002-11-11 18:30:47
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > przedwstępną muszą zajść takie same przesłanki jak przy umowie definitywnej -
    > zgodne oświadczenia woli. Co o tym myślicie?

    Zastanawiałem się nad umową przedwstępną, jednak czy w tym przypadku na pewno
    wyznaczony został termin w którym ma być ona zawarta (art. 389 KC)? Wydaje mi
    się, że nie, gdyż za taki nie można uznać terminu 2 tygodni - jest to jedynie
    okres w którym ma się spełnić lub nie określony warunek. Moim zdaniem można by
    tą umowę potraktować jako zawarcie umowy zobowiązującej do przeniesienia
    własności nieruchomości z zastrzeżeniem warunku,ale ze względu na brak formy
    aktu notarialnego jest ona nieważna. Myślę, że umowa ta nie rodzi właściwie
    żadnych skutków prawnych, gdyby nawet przyjąć iż stanowi ona umowę przedwstępną
    - owszem jest art. 390 KC jednak wystąpiłyby tu trudności dowodowe.

    Ciacho

  • 8. Data: 2002-11-11 18:50:33
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Użytkownik <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Moim zdaniem można by
    > tą umowę potraktować jako zawarcie umowy zobowiązującej do przeniesienia
    > własności nieruchomości z zastrzeżeniem warunku

    Czy taka umowa (sprzedaz nieruchomosci z zastrzezeniem warunku) nie jest
    przypadkiem prawnie zabroniona?

    Pozdrawiam

    BAton

  • 9. Data: 2002-11-11 18:59:01
    Od: c...@p...onet.pl

    > Czy taka umowa (sprzedaz nieruchomosci z zastrzezeniem warunku) nie jest
    > przypadkiem prawnie zabroniona?

    Zabroniona nie jest, ale traktuje się ją jedynie jako zobowiązanie do
    przeniesienia własności nieruchomości. Aby jednak przeniesienie własności było
    prawnie skuteczne, konieczne jest zawarcie kolejnej umowy, tym razem ze skutkiem
    rozporządzającym (art. 157 KC).

    Pozdrawiam

    Ciacho

  • 10. Data: 2002-11-11 20:58:40
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Raldek <r...@N...gazeta.pl> napisał(a):

    > Mam taką sytuację:
    > Daleki znajomy X zaoferował mi sprzedaż swojego domku letniskowego.
    > (...)

    Człowieku, chyba zbyt patetycznie traktujesz swój problem. To zagadnienie
    jest na prawdę banalne dla każdego, kto sumiennie studiował prawo cywilne.
    Otrzymałeś aż cztery (merytorycznie trzy) odpowiedzi na Poradzie Prawnej.
    Moją odpowiedzieć potwierdził niezależnie ode mnie na pl.soc.prawo Michal
    Ch., a Ty jeszcze nie wierzysz, iż taka jest ocena prawna tego stanu
    faktycznego. Poza tym, albo coś kręcisz, albo nie zrozumiałeś odpowiedzi na
    Poradzie Roberta Walczaka, gdyż o swojej umowie przedwstępnej piszesz
    następnie w odpowiedzi na list Michala Ch. w trzeciej osobie. Co do zawarcia
    umowy przedwstępnej - to nie są czasy starożytnego Rzymu, aby zawierający
    umowę musieli wypowiadać te same formułki. Jeżeli sprzedający zaoferował, że
    zawrze umowę definitywną z dwa tygodnie pod warunkiem, że nikt przez ten czas
    nie zaoferuje wyższej ceny, to według Ciebie jak się zakończyła rozmowa:
    a) kupujący odwrócił się na pięcie i w milczeniu odszedł, więc sprzedający
    według Roberta Walczaka jest cały czas związany swoją ofertą, czy może
    b) kupujący powiedział dobra, zjawię się więc za dwa tygodnie i dowiem się
    jak się sprawy mają: jeśli warunek się nie spełnił to chętnie kupię ten
    domek - i w ten sposób zawarli umowę przedwstępną, czy też
    c) kupujący powiedział: nie interesuje mnie ta propozycja i strony nie weszły
    na drogę zawarcia umowy sprzedaży, lub może
    d) kupujący i sprzedający uznali, że kupujący musi się zastanowić nad
    przyjęciem tej oferty przez jakiś czas, i do tego czasu sprzedający jest
    związany swoją ofertą na skutek braku złożenia oświadczenia woli przez
    kupujacego?

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys