  • 11. Data: 2002-11-11 22:58:44
    Temat: Re: Prawo cywilne - ciekawe
    Od: "Michal Ch" <m...@N...pl>

    Witaj

    > Zastanawiałem się nad umową przedwstępną, jednak czy w tym przypadku na
    pewno
    > wyznaczony został termin w którym ma być ona zawarta (art. 389 KC)? Wydaje
    mi
    > się, że nie, gdyż za taki nie można uznać terminu 2 tygodni - jest to
    jedynie
    > okres w którym ma się spełnić lub nie określony warunek.

    wg orzeczenia SN z 19 XII 1972 oznaczenie terminu powinno nastąpić
    "bądź to przez wyraźne podanie daty kalendarzowej, bądź przez takie
    oznaczenie kresu terminu, aby dał się on z góry ustalić bez żadnych
    trudności "

    Wg. mnie termin da się ustalić -> 2 tyg. od złożenia oświadczeń woli.
    Jeśli nie spełni się warunek, to po 2 tyg. zawierają umowę przyrzeczoną.

    > Myślę, że umowa ta nie rodzi właściwie
    > żadnych skutków prawnych, gdyby nawet przyjąć iż stanowi ona umowę
    przedwstępną
    > - owszem jest art. 390 KC jednak wystąpiłyby tu trudności dowodowe.

    Trudności oczywiście będą - trzeba przecież wykazać że powstała jakaś szkoda
    w wyniku niezawarcia umowy przyrzeczonej. Ale skutkiem prawnym umowy
    przedwstępnej jest właśnie sama możliwość dochodzenia naprawienia szkody.

    -------------------
    Pozdrawiam :-)
    Michał

  • 12. Data: 2002-11-11 23:10:48
    Od: "Michal Ch" <m...@N...pl>

    Cześć

    > Według mnie nie zawarli żadnej umowy, bo nie odpowiedział na ofertę
    > znajomego, a przecież milczeniem nie zawarł umowy. Żeby zawrzeć umowę
    > przedwstępną muszą zajść takie same przesłanki jak przy umowie
    definitywnej -
    > zgodne oświadczenia woli. Co o tym myślicie?

    Obie strony przedstawiły przecież swoje oferty, przy czym właściciel
    domku przyjął ofertę z zastrzeżeniem warunku. Odpowiedzią na ofertę
    znajomego było podanie przez Ciebie (?) ceny = Twoja (?) oferta.

    Odnoszę wrażenie że odrabiamy tytaj jakieś zadanie domowe :-)
    Jeżeli uczysz się do egzaminu, to nie powinieneś wychodzić poza
    treść kazusu i zbytnio spekulować. Trzymaj się ściśle podanego
    stanu faktycznego. :-)

    -------------------
    Pozdrawiam :-)
    Michał

  • 13. Data: 2002-11-11 23:16:22
    Od: "Michal Ch" <m...@N...pl>

    Witam

    Jeśli można, to prosiłbym o jakieś informacje dot. Porady Prawnej.
    Nie słyszałem o tym wcześniej - to jakiś serwis internetowy?
    Jesli tak to proszę o adres.

    -------------------
    Pozdrawiam :-)
    Michał

  • 14. Data: 2002-11-12 10:17:17
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Wg. mnie termin da się ustalić -> 2 tyg. od złożenia oświadczeń woli.
    > Jeśli nie spełni się warunek, to po 2 tyg. zawierają umowę przyrzeczoną.

    Moim zdaniem nie da się tu ustalić "kresu terminu". Termin 2 tyg. jest terminem
    spełnienia warunku i nie stanowi on o tym kiedy dana umowa ma być zawarta. gdyby
    strony umówiły się np. że umowa zostanie zawarta następnego dnia po upływie 2
    tyg. - wtedy zgoda, termin został określony. Sam twierdzisz, że jeśli nie spełni
    się warunek to po 2 tyg. zawierają umowę. Zawierają, ale kiedy lub do kiedy? Nie
    da się tu określić terminu granicznego.
    Inna sprawą jest zamiar stron przy zawieraniu tej umowy. Czy strony postanowiły,
    iż " umowa dochodzi do skutku po dwóch tygodniach, jeżeli nie ziści się warunek"
    czy też "zawarta zostanie umowa przeniesienia własności, chyba, że ziści się
    warunek". W pierwyszm przypadku mielibyśmy do czynienia z umową zobowiązującą z
    zastrzeżeniem warunku (oczywiście nieważną ze względu na brak formy) a w drugim
    z umową przedwstępną (z braku wyznaczenia terminu również nieważną). Oczywiście
    problem ten jest czysto akademicki i o ile pamiętam to taki kazusik był chyba na
    drugim roku. Poza tym można chyba go znależć w zbiorze kazusów Zolla.

    Ciacho

  • 15. Data: 2002-11-12 12:57:31
    Od: "Michal Ch" <m...@N...pl>

    Witam

> [...]
    spełni
    > się warunek to po 2 tyg. zawierają umowę.
    >Zawierają, ale kiedy lub do kiedy? Nie da się tu określić terminu

    Myslę, że sytuację nalezy rozumieć następująco:
    1) wyznaczono termin 2 tyg. od momentu złożenia oświadczeń woli
    2) po upływie tego terminu mają nastapić określone skutki prawne
    (zawarcie umowy definitywnej)
    3) dodatkowo uczyniono zastrzeżenie (warunek), że jeśli ktoś złoży
    lepszą ofertę w okreslonym przedziale czasowym (2 tyg.) to skutki
    wspomniane w pkc. 2 nie nastąpią - tzn. upływ terminu nie będzie
    miał już znaczenia
    Sądzę, że mamy do czynienia z łącznym zastrzeżeniem warunku i terminu -
    o ile mi wiadomo sytuacja taka jest dopuszczalna i stanowi jedynie
    uściślenie warunków umowy.

> [...]
    drugim
    > z umową przedwstępną (z braku wyznaczenia terminu również nieważną).

    Treść kazusu jest na tyle skromna, że kategorycznie niczego nie da się
    stwierdzić
    i trzeba zdać się na własną ocenę okoliczności (-> art. 65 KC).
    Z powodów wyżej wskazanych obstaję jednak przy umowie przedwstępnej. :-)

    > Oczywiście
    > problem ten jest czysto akademicki i o ile pamiętam to taki kazusik był
    chyba na
    > drugim roku. Poza tym można chyba go znależć w zbiorze kazusów Zolla.

    Rzeczywiście, problem akademicki, ale można fajnie pogdybać -
    zresztą sam Zoll za tym przepada - wszyskie jego wykłady i ćwiczenia
    na tym właśnie polegają :-)

    -------------------
    Pozdrawiam :-)
    Michał

  • 16. Data: 2002-11-12 16:55:52
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

    >Michal Ch <m...@N...pl> napisał(a):
    >
    > Jeśli można, to prosiłbym o jakieś informacje dot. Porady Prawnej.
    > Nie słyszałem o tym wcześniej - to jakiś serwis internetowy?
    > Jesli tak to proszę o adres.

    Jest to internetowy serwis prawno-edukacujny. Jego adres to
    www.poradaprawna.pl/ - portal poszukuje absolwentów i studentów prawa do
    współpracy.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 17. Data: 2002-11-12 17:10:46
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

> [...]
    > Jeżeli uczysz się do egzaminu, to nie powinieneś wychodzić poza
    > treść kazusu i zbytnio spekulować. Trzymaj się ściśle podanego

    Ta ekwilibrystyka prawnicza nie jest dziełem autora kazusu. Powiedzmy, że
    wiem, kto jej autorem, ale ze względu na solidarność zawodową nie mogę
    zdradzić (już mnie to dopadło, no nie :)

    Pozdrawiam
    Paweł