  • 31. Data: 2009-02-24 18:09:01
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: "aari^^^" <a...@t...email.is.invalid.pl>

    Dnia Tue, 24 Feb 2009 18:29:08 +0100, Piotr [trzykoty] powiedział:

    > "aari^^^" <a...@t...email.is.invalid.pl> wrote
    >
    > Może być chroniony wzorem przemysłowym. A prawem autorskim, hm...

    "Wzorem przemysłowym jest nowa i posiadająca indywidualny charakter postać
    wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii,
    konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez
    jego ornamentację. Wytworem jest każdy przedmiot wytworzony w sposób
    przemysłowy lub rzemieślniczy, obejmujący w szczególności opakowanie,
    symbole graficzne oraz kroje pisma typograficznego, z wyłączeniem programów
    komputerowych (art. 102 ww. ustawy)."

    Weźmy więc samochód, który nie jest zrobiony rzemieślniczo, ani
    przemysłowo. Twór rąk kogoś, kto zna się na rzeczy, ale nie zajmuje się tym
    przemysłowo, ani rzemieślniczo (nie wiem czy to możliwe, bo może jak taki
    cokolwiek zrobi, to przepis XYZ mówi, że to rzemieślniczo? ;)

    Czym będzie chroniony "design" takiego samochodu?
    To, na mój gust, będzie coś w stylu rzeźby na kołach, która ma silnik
    volksvagena, jeździ, jak się jej naleje NoPB95 i stosowny urząd dopuscił ją
    do poruszania się po drogach.

    Czy to podpada już pod prawo autorskie (strzelam, że tak)?

    --
    Bright light is the end
    of the black light district.

  • 32. Data: 2009-02-24 18:29:58
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@N...o2.pl>

    "aari^^^" <a...@t...email.is.invalid.pl> wrote
    > Rozumiem, że chodzi o 74.4.2?

    Chodzi o cały rozdział

    > Przykładowy program, nazwijmy go "Program A", prosi o podanie całkowitej
    > liczby X, po czym dodaje 20 do X i wyświetla wynik.

    Jeśli jesteś uprawnionym i zajdzie taka potrzeba, że bez tej funkcjonalności
    program ten np. przestanie być użytyczny w Twojej firmie to IMHO możesz
    zmienić.

    > Rozumiem, że w świetle 74.4.2 niedozwolona jest samodzielna modyfikacja

    wyjątek to art. 75

    > programu, nazwijmy go "Program B", którego funkcją jest modyfikacja
    > pamięci
    > zajmowanej przez Program A (po jego uruchomieniu), która spowoduje zmianę
    > wartości 20 zapisanej w tym miejscu pamięci na wartość 40? I zaznaczam, że

    IMHO jest dozwolona

  • 33. Data: 2009-02-25 07:40:36
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 24 Feb 2009 19:09:01 +0100, aari^^^ napisał(a):

    > Czy to podpada już pod prawo autorskie (strzelam, że tak)?

    Projekt auta -- tak.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 34. Data: 2009-02-25 08:46:47
    Od: "aari^^^" <a...@t...email.is.invalid.pl>

    Dnia Tue, 24 Feb 2009 19:29:58 +0100, Piotr [trzykoty] powiedział:

> [...]
    > program ten np. przestanie być użytyczny w Twojej firmie to IMHO możesz

    Przeczytałem cały rozdział oczywiście :)
    Dzięki.

    --
    Bright light is the end
    of the black light district.

  • 35. Data: 2009-02-26 16:02:03
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@N...o2.pl>

    "aari^^^" <a...@t...email.is.invalid.pl>
> [...]
    > ją
    > do poruszania się po drogach.
    >
    > Czy to podpada już pod prawo autorskie (strzelam, że tak)?

    Art. 1 przeanalizuj. Jak Ci zrobią indywidalny, niepowtarzalny,
    ekstrawagancki samochód, to będzie to "rzeźba na kółkach", wtedy pewnie by
    można zaliczyć do utworu. A tak to raczej nie.
    Choć np. wykończenie itp. można zastrzec jako wzór przemysłowe, a np.
    niektóre mechnizmy jako patent czy wzór użytkowy.
    Jednak projekt samochodu utworem jest, jak pisał Olgierd.

  • 36. Data: 2009-02-28 09:41:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Feb 2009, aari^^^ wrote:

    > "Uprawniony może domagać się od użytkownika programu komputerowego
    > zniszczenia posiadanych przez niego środków technicznych (w tym programów
    > komputerowych), których jedynym przeznaczeniem jest ułatwianie
    > niedozwolonego usuwania lub obchodzenia technicznych zabezpieczeń
    > programu."
    >
    > Czy oznacza to, że jeśli ktoś posiada program, który służy do _różnych
    > rzeczy_, m.in do "usuwania lub obchodzenia (...)", to uprawniony nie może
    > się domagać jego usunięcia?

    Jakby mógł, to wszystkie większe firmy zażądałyby pousuwania
    u konkurencji debbugerów i byłby spokój ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 37. Data: 2009-02-28 09:44:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Feb 2009, aari^^^ wrote:

    > I jeszcze jedno mi spokoju nie daje:
    >
    > Samochód ma jakiś "design", który zapewne jest chroniony - czy prawem
    > autorskim?

    Tak.
    W .ue wprowadzono gdzieś[1] specregulację, wyłączającą spod tej ochrony
    kształt części zapasowych, bo producenci usiłowali zablokować produkcję
    części zapasowych (przynajmniej tych widocznych, jak błotniki lub
    lampy) i w niektórych krajach już mieli pozytywne dla siebie wyroki.
    [1] znaczy nie wiem co to był za akt prawny, "czytałem w prasie".

    pzdr, Gotfryd

  • 38. Data: 2009-02-28 09:49:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Feb 2009, *piotr'ek* wrote:

    > Wiem, ale ciekawa sytuacja się robi jak z filmu SF. Jak mogę sobie ukraść coś
    > co i tak zostaje w mojej głowie (program)

    Sytuacja jest o tyle ciekawa, że niektórym nie sposób wytłumaczyć iż
    naruszenie PA nie jest kradzieżą.
    PA pozwalają "zawłaszczyć prawo" do rozporządzania tym czymś o czym
    piszesz (utworem), ale naruszenie tego prawa nijak nie ma cech
    kradzieży.
    Tak samo jak nie ma cech kradzieży np. gwałt czy pobicie.
    Inny rodzaj przestępstwa i tyle.

    Nieporozumieniem jest IMHO użycie słowa "kradzież" :)
    (dobrze gadasz, *ukraść* się nie da).

    pzdr, Gotfryd

  • 39. Data: 2009-02-28 11:32:29
    Od: "aari^^^" <a...@t...email.is.invalid.pl>

    Dnia Sat, 28 Feb 2009 10:49:25 +0100, Gotfryd Smolik news powiedział:

    > Nieporozumieniem jest IMHO użycie słowa "kradzież" :)
    > (dobrze gadasz, *ukraść* się nie da).

    Czy aby na pewno?

    Jeśli piszesz dla firmy oprogramowanie i np. przed zwolnieniem zgrasz na
    USB jedyną kopię utworzonej w tym czasie aplikacji, to co wtedy? :)

    --
    Bright light is the end
    of the black light district.

  • 40. Data: 2009-02-28 12:29:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 Feb 2009, aari^^^ wrote:

    > Jeśli piszesz dla firmy oprogramowanie i np. przed zwolnieniem zgrasz na
    > USB jedyną kopię utworzonej w tym czasie aplikacji, to co wtedy? :)

    No to będę musiał odszczekać i sprostować, że "nie dotyczy przypadku
    faktycznej kradzieży egzemplarza nośnika treści" :D

    pzdr, Gotfryd