    From: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pozyczka bez zgody wspolmalzonka
    Date: Thu, 10 Jan 2002 13:46:18 +0100

    On Thu, 10 Jan 2002, Przemo wrote:

    > Pare dni temu widzialem ulotke reklamowa jakiejs instytucji oferujacej
    > pozyczki bez poreczycieli i bez zgody wspolmalzonka.

    Och, ja takie widuję codziennie już od paru miesięcy.

    > Czy jest mozliwe otrzymanie pozyczki bez zgody wspolmalzonka
    > przy istnieniu wspolnosci majatkowej?

    Oczywiście. Inną sprawą jest kto za to odpowiada. Wierzyciel nawet jednego
    z małżonków może bowiem żądać zaspokojenia z majątku wspólnego (art. 41
    KRO), chyba że wierzytelność powstała przed zawarciem małżeństwa, albo że
    takie żądanie byłoby, ze względu na stopień przyczynienia się dłużnika do
    powstania majątku wspólnego, sprzeczne z ZWS (o czym decyduje sąd).

    > Czy jest to uzaleznione wysokoscia kwoty takiej pozyczki?

    Raczej uzależnione jest od tego czy realizuje się w ten sposób zwykłe
    potrzeby rodziny.

    > Czy jesli jeden z malzonkow otrzyma taka pozyczke i nie bedzie jej splacal
    > to moze nastapic egzekucja z majatku stanowiacego wspolwlasnosc?

    Może. Nie można jedynie żądać zaspokojenia z konkretnego udziału który
    przypadłby małżonkowi dłużnemu w razie ustania wspólności.

    > Czy umowa takiej pozyczki jest wazna?

    Oczywiście.

    > Nie oznacza to wcale, ze chcialbym cos takiego zrobic, ale zastanawia mnie
    > jak ONI to robia.

    ONI mogą wszystko :>

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)