  • 1. Data: 2002-01-10 11:51:45
    Temat: Pozyczka bez zgody wspolmalzonka
    Od: "Przemo" <p...@p...onet.pl>

    Pare dni temu widzialem ulotke reklamowa jakiejs instytucji oferujacej
    pozyczki bez poreczycieli i bez zgody wspolmalzonka.

    Czy jest mozliwe otrzymanie pozyczki bez zgody wspolmalzonka
    przy istnieniu wspolnosci majatkowej?
    Czy jest to uzaleznione wysokoscia kwoty takiej pozyczki?
    Czy jesli jeden z malzonkow otrzyma taka pozyczke i nie bedzie jej splacal
    to moze nastapic egzekucja z majatku stanowiacego wspolwlasnosc?
    Czy umowa takiej pozyczki jest wazna?

    Nie oznacza to wcale, ze chcialbym cos takiego zrobic, ale zastanawia mnie
    jak ONI to robia.

    Pozdrawiam
    Przemek P.

  • 2. Data: 2002-01-10 12:46:18
    Temat: Re: Pozyczka bez zgody wspolmalzonka
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 10 Jan 2002, Przemo wrote:

    > Pare dni temu widzialem ulotke reklamowa jakiejs instytucji oferujacej
    > pozyczki bez poreczycieli i bez zgody wspolmalzonka.

    Och, ja takie widuję codziennie już od paru miesięcy.

    > Czy jest mozliwe otrzymanie pozyczki bez zgody wspolmalzonka
    > przy istnieniu wspolnosci majatkowej?

    Oczywiście. Inną sprawą jest kto za to odpowiada. Wierzyciel nawet jednego
    z małżonków może bowiem żądać zaspokojenia z majątku wspólnego (art. 41
    KRO), chyba że wierzytelność powstała przed zawarciem małżeństwa, albo że
    takie żądanie byłoby, ze względu na stopień przyczynienia się dłużnika do
    powstania majątku wspólnego, sprzeczne z ZWS (o czym decyduje sąd).

    > Czy jest to uzaleznione wysokoscia kwoty takiej pozyczki?

    Raczej uzależnione jest od tego czy realizuje się w ten sposób zwykłe
    potrzeby rodziny.

    > Czy jesli jeden z malzonkow otrzyma taka pozyczke i nie bedzie jej splacal
    > to moze nastapic egzekucja z majatku stanowiacego wspolwlasnosc?

    Może. Nie można jedynie żądać zaspokojenia z konkretnego udziału który
    przypadłby małżonkowi dłużnemu w razie ustania wspólności.

    > Czy umowa takiej pozyczki jest wazna?

    Oczywiście.

    > Nie oznacza to wcale, ze chcialbym cos takiego zrobic, ale zastanawia mnie
    > jak ONI to robia.

    ONI mogą wszystko :>

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 3. Data: 2002-01-10 13:02:49
    Od: "Władysław Jagiełło" <w...@p...gazeta.pl>

    Gwidon S. Naskrent napisał(a) w wiadomości: ...

    >Oczywiście.

    Niekoniecznie jest to takie oczywiste. Zależy od jej wysokości. Jeśli
    pozyczana kwota dla małżeństwa jest znaczna (a więc czynność przekracza
    zwykły zarząd), wówczas umowa bedzie ważna tylko
    wówczas, jesli drugi małżonek ją potwierdzi. W przeciwnym razie umowa jest
    nieważna.
    Artykuły 36 i 37 KRiO.

    Pozdrawim
    Władysław Jagiełło

  • 4. Data: 2002-01-10 18:39:22
    Od: "amlej" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Przemo" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy umowa takiej pozyczki jest wazna?
    >
    > Nie oznacza to wcale, ze chcialbym cos takiego zrobic, ale zastanawia mnie

    Jeśli ktoś ci pożyczy znaczną kwotę bez względu na to czy żona się na to zgodzi to
    jest filantropem.
    Zapewne chodzi o drobne kwoty,których pożyczenie można uznać za zwykły zarząd
    majątkiem wspólnym i wtedy zgoda współmałżonka nie jest wymagana.
    Jogajła wskazał ci już właściwe przepisy krio .