  • 11. Data: 2004-02-24 18:47:47
    Temat: Re: Pomyłka bankowa - prośba o poradę.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Feb 2004, Psychik wrote:
    [...]
    >+ kiedys byl watek o tym, jak sie klientowi banku pojawila na koncie
    >+ dodatkowa suma, ale taaaaaaakiej wielkosci. to byl blad i oczywiscie bank
    >+ "wyrownal" do wlasciwego poziomu, ale co by bylo, jakby klient wyplacil te
    >+ pieniadze?

    IMHO - "roszczenie o wydanie nienależnego wzbogacenia".
    Prawdę mówiąc jak czytałem ten artykuł to się zastanawiałem
    czy nie należałoby w takim przypadku przelać błyskawicznie
    i natychmiast zgłosić na policji - "albo nakryłem próbę
    prania pieniędzy albo ktoś pieniądze zgubił, czyli jak nikt
    siedzieć nie idzie to mi się znaleźne należy" ;)

    >+ tak smo jak pracownik ochrony wymieniajacy kasetki w bankomacie
    >+ pomylil 20 i 100zl kasetki :-) ludzie stali w kolejce i znajomych
    >+ przyprowadzali, zeby oproznic te 20tki :)

    Nie tak samo: trudniej udowodnić że wypłacający (i mający dowód
    na piśmie) 20 zł wziął faktycznie 100 !
    Chyba żeby "dowód z kamery"... ale to by się bankowi marketingowo
    nie opłacało :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2004-02-24 20:33:20
    Od: "Psychik" <p...@Z...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:

    > Nie tak samo

    "tak samo" bylo w innym znaczeniu :-)

    > trudniej udowodnić że wypłacający (i mający dowód
    > na piśmie) 20 zł wziął faktycznie 100 !
    > Chyba żeby "dowód z kamery"... ale to by się bankowi marketingowo
    > nie opłacało :]

    marketingowo, to by zyskali, gdyby przed swietami celowo robili taki
    prezent. w wielu gazetach o tym pisali wtedy :-) i za ile? za te 80zl od
    lebka? ;-)

    --
    Psychik
    howuser&userid=360448

  • 13. Data: 2004-02-24 21:46:11
    Od: sebol <l...@s...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > On Tue, 24 Feb 2004, Psychik wrote:
    > [...]

    na umowie rachunku jest zwykle zapis o zglaszaniu do banku podejrzanych
    transakcji co do ktorych nie mamy pewnosci.

> [...]
    > prania pieniędzy albo ktoś pieniądze zgubił, czyli jak nikt
    > siedzieć nie idzie to mi się znaleźne należy" ;)

    roszczenie mozna miec - ale trzeba je udowodnic. A to juz trwa - a
    sporymi pieniazkami mozna sobie poobracac i troche zarobic ;). Poza tym
    jakby to bylo z 10 mln to chyba lepiej isc do pierdla na pare lat a
    potem emeryturka ;)

    --
    l...@s...pl

  • 14. Data: 2004-02-25 09:43:48
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    From: "Gotfryd Smolik news"

> [...]
    > pieniadze?

    + IMHO - "roszczenie o wydanie nienależnego wzbogacenia".

    no to zerknijcie do dzisiejszej Rzeczpospolitej - jaja jak berety :-)
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_040225/p
    rawo/prawo_a_3.html

    Mnie się to w głowie nie mieści - SN orzekł, że jak ktoś wpłaci na mój
    rachunek forsę przez pomyłkę, to mogę ją wypłacić - uzsadnienie: "to nie
    jest rzecz tylko wierzytelność"

    Czy ktoś tu uważa wyrok SN za uzasadniony??????????????
    *** blad ***

  • 15. Data: 2004-02-25 09:55:02
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    blad wrote:
> [...]
    >
    > Mnie się to w głowie nie mieści - SN orzekł, że jak ktoś wpłaci na mój
    > rachunek forsę przez pomyłkę, to mogę ją wypłacić - uzsadnienie: "to nie
    Możesz wypłacić, ale temu kto wpłacił przysluguje roszczenie wobec Ciebie.

    > Czy ktoś tu uważa wyrok SN za uzasadniony??????????????
    > *** blad ***

    Ee, nie _ty_ tylko US mógł sobie to zabrać. Natomiast w dlaszej części
    było o tym, że firmie która wpłaciła pieniądze przysługuje rosczenie
    wobec tej na której konto to wpłynęło.(Tyle, że nierealne, bo fimra w
    upadłości)

    KJ
    PS.Dlaczego to idzie na 3 grupy?

    --
    Jid: k...@c...pl lub k...@j...wp.pl

  • 16. Data: 2004-02-25 10:01:55
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Użytkownik "Kamil Jońca"

    > Możesz wypłacić, ale temu kto wpłacił przysluguje roszczenie wobec Ciebie.

    OK, to jesli z mojego rachunku podejmie nienalezne pieniadze pelnomocnik to
    wplacajacy moze mnie ciagac po sadach :-)
    jesli np nic o tym nie wiedzialem to nie moge byc chyba uznany za winnego i
    zmuszony do zwracania tej forsy za kogos ! A temu kto forse wzial jak widac
    mozna naskoczyc :-)

    > PS.Dlaczego to idzie na 3 grupy?

    byl wątek na pl.soc.prawo na ten temat i ja się tam włączyłem, nie zauważając że
    to jest na 3 listy
    *** blad ***

  • 17. Data: 2004-02-25 10:56:36
    Od: Wiktor <w...@p...onet.pl>

    Witam,

    Key wrote:

    > może wystarczającą karą będzie podanie nazwy banku na grupie?

    A podaj - niech wszyscy wiedzą.

    --
    Pozdrowienia, Wiktor
    w...@p...onet.pl

  • 18. Data: 2004-02-25 12:05:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Feb 2004, blad wrote:

> [...]
    >+ wplacajacy moze mnie ciagac po sadach :-)
    >+ jesli np nic o tym nie wiedzialem to nie moge byc chyba uznany za winnego

    Dobrze że "chyba":
    +++
    Art. 100. Okolicznoœć, że pełnomocnik jest ograniczony w zdolnoœci do
    czynnoœci prawnych, nie ma wpływu na ważnoœć czynnoœci dokonanej przez
    niego w imieniu mocodawcy.
    ---
    Po polsku: za wszystko co zrobi twój pełnomocnik odpowiadasz tak jakbyś
    to ty wydał dyspozycję.

    [...]
    >+ > PS.Dlaczego to idzie na 3 grupy?

    Nie wiem czemu pojawiło się na .podatki (dzięki temu jestem
    w dyskusji :)) ale skoro ma sens na .banki i na .prawo to IMHO
    lepiej jak zostanie crosspost niż jakby się miały pojawić
    rozszczepy wątków z przerzutami (niczym rak :]) :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 19. Data: 2004-02-25 12:23:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Feb 2004, Kamil Jońca wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Możesz wypłacić, ale temu kto wpłacił przysluguje roszczenie wobec Ciebie.
    >+ > Czy ktoś tu uważa wyrok SN za uzasadniony??????????????

    To nie tak.
    Już myślalem że chodzi o konsekwencje uznania iż (przy nienależnym
    wzbogaceniu) "przestał już być wzbogacony" (bo przepił :>) co też
    się w .pl zdarzyło (i też IMO jest nieporozumieniem).
    A to co piszesz jest IMHO konsekwencją zapisu o którym opinii
    na .prawo co nieco już padło :> - konkretnie tego, iż "nie wolno
    naruszać posiadania choćby było w złej wierze" :>
    Znaczy: za wyjątkiem "odebrania w bezpośrednim pościgu" nie
    wolno złodziejowi odebrać własnej (!) ukradzionej rzeczy :]
    No to skoro wpłaciłeś coś na konto S.C. (z przykładu z linku)
    to owa S.C. mogła to ukraść i co najwyżej mozesz żądać "naprawy".
    A skoro mogła "jako posiadacz" zabrać - to US mógł zabrać jej.
    A ponieważ 1 zł ukradziony, pożyczony i zarobiony nijak się nie
    różnią od siebie, to ten kto miał tytuł egzekucyjny (US) dostał
    co swoje i poszedł sobie.

    Oczywiście zdaję sobie sprawę iż inna regulacja MUSIAŁABY dawać
    poszkodowanym pierwszeństwo w naprawieniu szkody - przed należną
    egzekucją z innych tytułów. A tak nie jest.

    >+ Ee, nie _ty_ tylko US mógł sobie to zabrać.

    Wyglada na to że każdy kto miał tytuł egzekucyjny przeciw
    rzeczonej S.C.

    IMHO elementy art. 169...175 a szczególnie 342 są nieporozumieniem :(
    Konstytucyjnie chroniona powinna być WŁASNOŚĆ a nie "posiadanie
    w złej wierze" :>

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 20. Data: 2004-02-25 12:29:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Feb 2004, blad wrote:
    [...]
    >+ Mnie się to w głowie nie mieści - SN orzekł, że jak ktoś wpłaci na mój
    >+ rachunek forsę przez pomyłkę, to mogę ją wypłacić

    Oczywiście że możesz. Najwyżej pójdziesz za to siedzieć :]
    Jak komuś forsę ukradniesz też później "możesz" (w znaczeniu: nikt
    do momentu aż cię namierzą nie jest w stanie przeszkodzić)
    wydać na co chcesz. Mało takich co to złodziei którzy ich ukradli
    znaleziono - ale "oni juz nic nie mają i oddać nie mogą" ?

    Na pieniądzach nie pisze z jakiego źródła pochodzą... :( i to
    jest pewna przeszkoda, choć... choć jakby szukano przestępcy
    który 'przelał w celu prania' to pewnie okazało by się inaczej :>
    Kwestią jest kto powinien mieć pierwszeństwo: poszkodowany
    "bezpośrednio" czy ktoś kto ma tytuł egzekucyjny "tak w ogóle".

    [...]
    >+ Czy ktoś tu uważa wyrok SN za uzasadniony??????????????

    W świetle obowiązującego prawa - jak najbardziej.
    Wniosek jest logiczny...
    Ja tylko nie uważam aby *to prawo* było uzasadnione :]

    pozdrowienia, Gotfryd