    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pomyłka bankowa - prośba o poradę.
    Date: Wed, 25 Feb 2004 13:23:04 +0100

    On Wed, 25 Feb 2004, Kamil Jońca wrote:
    [...]
    >+ > Mnie się to w głowie nie mieści - SN orzekł, że jak ktoś wpłaci na mój
    >+ > rachunek forsę przez pomyłkę, to mogę ją wypłacić - uzsadnienie: "to nie
    >+ > jest rzecz tylko wierzytelność"
    >+ Możesz wypłacić, ale temu kto wpłacił przysluguje roszczenie wobec Ciebie.
    >+ > Czy ktoś tu uważa wyrok SN za uzasadniony??????????????

    To nie tak.
    Już myślalem że chodzi o konsekwencje uznania iż (przy nienależnym
    wzbogaceniu) "przestał już być wzbogacony" (bo przepił :>) co też
    się w .pl zdarzyło (i też IMO jest nieporozumieniem).
    A to co piszesz jest IMHO konsekwencją zapisu o którym opinii
    na .prawo co nieco już padło :> - konkretnie tego, iż "nie wolno
    naruszać posiadania choćby było w złej wierze" :>
    Znaczy: za wyjątkiem "odebrania w bezpośrednim pościgu" nie
    wolno złodziejowi odebrać własnej (!) ukradzionej rzeczy :]
    No to skoro wpłaciłeś coś na konto S.C. (z przykładu z linku)
    to owa S.C. mogła to ukraść i co najwyżej mozesz żądać "naprawy".
    A skoro mogła "jako posiadacz" zabrać - to US mógł zabrać jej.
    A ponieważ 1 zł ukradziony, pożyczony i zarobiony nijak się nie
    różnią od siebie, to ten kto miał tytuł egzekucyjny (US) dostał
    co swoje i poszedł sobie.

    Oczywiście zdaję sobie sprawę iż inna regulacja MUSIAŁABY dawać
    poszkodowanym pierwszeństwo w naprawieniu szkody - przed należną
    egzekucją z innych tytułów. A tak nie jest.

    >+ Ee, nie _ty_ tylko US mógł sobie to zabrać.

    Wyglada na to że każdy kto miał tytuł egzekucyjny przeciw
    rzeczonej S.C.

    IMHO elementy art. 169...175 a szczególnie 342 są nieporozumieniem :(
    Konstytucyjnie chroniona powinna być WŁASNOŚĆ a nie "posiadanie
    w złej wierze" :>

    pozdrowienia, Gotfryd