  • 11. Data: 2003-10-17 13:30:26
    Temat: Re: Pies pogryzł... i konsekwencje
    Od: lukasz_p <l...@W...pl>

    A nie mowilem, ze ciekawa sprawa? ;-)

    Użytkownik Marcin Olender napisał:
    > E tam, Panowie, bładzicie :-P Chów może mieć miejsce wtedy, gdy mówimy
    > przynajmniej o posiadaniu (samoistnym).
    Tego nie wiedziedzialem.
    Ale to Twoja koncepcja czy tez jakiegos autora? :-)

> [...]
    > Moim zdaniem jeśli wywiązali się z nałożonych ustawowo i zwyczajowo
    > obowiązków jakoprzechowawcy (polecam art,835-845 kc), to nie ma powodów, aby
    > ponosili odpowiedzialność za zwierze, za które, jak wiemy, ponosić powinien,
    > jak za każdą inną rzecz, właściciel. Szczególnie niezgodne z ZWS byłoby
    > obarczenie odpowiedzialnością za nieprzewidywalne w sumie zwierze ludzi,
    > którzy robia przysługe właścicielom.
    > To na tych ostatnich [wlascielech psa - przyp. moj] spoczywa
    > odpowiedzialność za jego zachowania i jesli nie jest bezpieczny dla otocenia
    Argument z ZWS jest bardzo celny i nawet mnie przekonuje, ale chyba nie
    trzeba nawet sie do tego odwolywac.

    Kluczem do calej sprawy jest ustalenie, jak szeroko siega
    odpowiedzialnosc wlascicieli zwierzat. A siega szeroko. Wlasnie
    znalazlem, ze wlasciciel zwierzecia "ponosi odpowiedzialnosc za inne
    osoby, ktorym powierzyl opieke nad zwierzeciem (np. podwladny, domownik)"

    Nie wydaje mi sie to do konca sluszne, bo mozemy przeciez odworocic kota
    ogonem: jesli Panstwo O. nie przypilnowali odpowiednio psa, to skoro
    mozna Panstwu O. przypisac wine w nadzorze, to czy zgodne z ZWS byloby
    ponoszenie wylacznej odpowiedzialnosci tylko przez wlascicieli rzeczy,
    panstwo W.?
    Tak oczywiscie nie jest, a z doktryna nie bede dyskutowal :-)

    > To nie jest tego typu sprawa. Szkoda tutaj wyrządzana jest nie przez
    > _wykonawców_ zlecenia, a przez _przedmiot_ ( bo tak traktowane jest zwierze)

    ... i w takim razie odpowiada wlasciciel zwierzecia (Panstwo W.) wobec
    rodzicow poszkodowanego dziecka (Panstwa P.)

    > E tam.
    Co "e tam"? Przeciez szczerze napisalem, ze chetnie poslucham
    (poczytam ;-)

    > NIekonieczenie. Staramy się ustalić na kim ciąży odpowiedzialność za szkody
    > wyrządzone przez rzecz oddaną na _przechowanie_

    A scislej: za zwierzeta oddane na przechowanie

    A odpowiedz brzmi: (mam nadzieje ze juz prawidlowa): odpowiada
    wlasciciel zwierzecia (Panstwo W.)

    No to jeszcze pytnie teoretyczne:
    - Czy w naszym przykladzie dajacemu na przechowanie (Panstwu W.)
    przysluguje odpowiedzialnosc kontraktowa wobec przechowawcy (Panstwa O.)
    (IMHO - nie, ale poczucie slusznosci podpowiada, ze tak :-)

    ps. ale poplynalem z poprzednia odpowiedzia :-P
    --
    pozdrawiam
    lukasz_p

  • 12. Data: 2003-10-17 14:23:35
    Od: "Toffi" <t...@g...pl>

    Użytkownik "lukasz_p" <l...@W...pl> napisał w wiadomości

    > ... i w takim razie odpowiada wlasciciel zwierzecia (Panstwo W.) wobec
    > rodzicow poszkodowanego dziecka (Panstwa P.)

    Witam

    Czytałam Wasze wypowiedzi i ciekawa byłam kogo pociągniecie do
    odpowiedzialności ;-) Ponieważ stawiałam na właściciela to zadowolona jestem
    z werdyktu ;-)
    I pytanko jeszcze mam....ponieważ pobyt dziecka w szpitalu przekroczył
    siedem dni czy to prawda, że w takim wypadku sprawa z "urzędu" trafia do
    prokuratora ? Jeśli tak to kto to zgłasza ...szpital ?

    Pozdrawiam
    Toffi / gościnnie na grupie/

  • 13. Data: 2003-10-17 15:47:40
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Przechowania_.

    A co ty na to jak powiem ze zwierze nie jest rzecza? :-))))
    (ust o ochronie zwierzat)

    Wtedy musimy poszykac innego uzasadnienia dla tej koncepcji. Choc musze
    przyznac ze waham sie pomiedzy twoja a lukasza_p

    > Argument z ZWS jest bardzo celny i nawet mnie przekonuje, ale chyba nie
    > trzeba nawet sie do tego odwolywac.

    Tez mi sie tak wydaje. ZWS sa zaworem bezpieczenstwa i stosuje sie je
    w wypadkach wyjatkowych.

> [...]
    > znalazlem, ze wlasciciel zwierzecia "ponosi odpowiedzialnosc za inne
    > osoby, ktorym powierzyl opieke nad zwierzeciem (np. podwladny, domownik)"

    No wlasnie

> [...]
    > panstwo W.?
    > Tak oczywiscie nie jest, a z doktryna nie bede dyskutowal :-)

    No ale wina w nadzorze odnosi sie do osob a nie do zwierzat

    Zwierze nie jest rzecza.... :-))

> [...]
    > przysluguje odpowiedzialnosc kontraktowa wobec przechowawcy (Panstwa O.)
    > (IMHO - nie, ale poczucie slusznosci podpowiada, ze tak :-)

    To byla umowa z gatunku "gentelmen agreement"- poczucie slusznosci cie
    zwodzi.. ;-))

    * * * * * * * *

    A co wy na to ze kto zwierze chowa [...] obowiazany jest [...] NIEZALEZNIE
    OD
    TEGO CZY BYLO POD JEGO NADZOREM [...] :-))))))

    pozdrawiam

  • 14. Data: 2003-10-17 15:50:10
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "lano" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
    > A ja bym przyłozył z grubej rury, jak by nie było nad psem terzeba
    sprawować
    > opiekę. Pozatym jesteśmy w Palsce, a nei w Ameryce i z tym wtargnięciem to
    > "lekka" przesada, tym bardziej, że to było dziecko. Ni i jeszcze pytanie,
    > czy wokóól działki było ogrodzenie i czy wisała na nim tabliczka
    > ostrzegająca o psie.
    >
    > Jakby nie było moja propozycja to art. 160par3 i1 kk i niech ludzie nauczą
    > się prawidłowo dbać o zwierzęta.

    No dobrze.... ale komu postawilbys zarzut? O tym dyskutujemy wyzej :-)))

  • 15. Data: 2003-10-17 17:45:39
    Od: lukasz_p <l...@W...pl>

    Użytkownik NoMAD napisał:

    > A co ty na to jak powiem ze zwierze nie jest rzecza? :-))))
    > (ust o ochronie zwierzat)

    > Zwierze nie jest rzecza.... :-))

    Owszem nie jest, ale juz pkt. 2 cyt. ust. mowi, ze stosuje sie
    odpowiednio przepisy dotyczace rzeczy :-D

    > A co wy na to ze kto zwierze chowa [...] obowiazany jest [...] NIEZALEZNIE
    > OD
    > TEGO CZY BYLO POD JEGO NADZOREM [...] :-))))))

    To taka "kara" za fanaberie: chcesz psa? Prosze bardzo! Ale niestety
    odpowiadasz (prawie) za wszystko co dzielny zwierzak zrobi, obojetnei
    czy go pilnujesz, czy nie...

    --
    pozdrawiam
    lukasz_p

  • 16. Data: 2003-10-17 17:51:11
    Od: lukasz_p <l...@W...pl>

    Użytkownik Toffi napisał:
    > Witam
    >
    > Czytałam Wasze wypowiedzi i ciekawa byłam kogo pociągniecie do
    > odpowiedzialności ;-) Ponieważ stawiałam na właściciela to zadowolona jestem
    > z werdyktu ;-)
    :-)
    mozna sie tu czegos nauczyc :-)

    > I pytanko jeszcze mam....ponieważ pobyt dziecka w szpitalu przekroczył
    > siedem dni czy to prawda, że w takim wypadku sprawa z "urzędu" trafia do
    > prokuratora ? Jeśli tak to kto to zgłasza ...szpital ?

    Zdaje sie, ze tak (albo lekarz... nie wiem dokladnie)
    Ale to twierdzenie akurat opieram bardziej na doswiadczeniach, niz na
    konkretnym paragrafie (prosze mnie poprawic, jesli sie myle)

    --
    pozdrawiam
    lukasz_p

  • 17. Data: 2003-10-17 18:06:48
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    > Owszem nie jest, ale juz pkt. 2 cyt. ust. mowi, ze stosuje sie
    > odpowiednio przepisy dotyczace rzeczy :-D

    Wiem :-). Przeczytalem caly artykul. ;-)

    Ale "przepisy" dot rzeczy "stosuje sie" "odpowiednio".

    Co dalej nie oznacza ze zwierze jest rzecza... ;-)))

    > To taka "kara" za fanaberie: chcesz psa? Prosze bardzo! Ale niestety
    > odpowiadasz (prawie) za wszystko co dzielny zwierzak zrobi, obojetnei
    > czy go pilnujesz, czy nie...

    Mimo wszystko jestem zwolennikiem psow... ;-))

  • 18. Data: 2003-10-18 09:34:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Oct 2003, NoMAD wrote:

    >+ Użytkownik "lukasz_p" <l...@W...pl> [...]
    >+ > > Państwo O. chyba nie mieli interesu w "posługiwaniu" się
    >+ > > psem, chyba że szczuli ? Znaczy: ja tam nie widzę "opiekowania
    >+ > > się" zwirzęciem, a "chować" chyba go nie chowali ? [...]
    >+ > heh, ciekawa sprawa :-)
    >+ >
    >+ > Panstwo O. jak najbardziej pasuja do art. 431 - zwierze chowa ten, kto
    >+ > sprawuje nad nim przez dluzszy czas piecze, dostarczajac mu schronienia
    >+ > i utrzymania /Radwanski/
    [...]
    >+ Ale ja tez bym sie przychylal raczej do twojego zdania

    Nawet odkładając wszystkie inne argumenty prawne (czytałem,
    w sumie "słuszniejsze" od mojej dywagacji :) w której czepiałem
    się konkretnej propozycji postawienia zarzutów) to i tak
    w zacytowanym tekście na dzień dobry miałbym jedno pytanie:
    co to znaczy "dłuższy czas" ?? Bo jak dla mnie powinien być
    to czas "dłuższy w skali życia zwierzęcia", czyli raczej
    nie jedno czy dwa popołudnia !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 19. Data: 2003-10-18 16:35:00
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "lukasz_p" <l...@W...pl> napisał w wiadomości
    > A nie mowilem, ze ciekawa sprawa? ;-)

    > Tego nie wiedziedzialem.
    > Ale to Twoja koncepcja czy tez jakiegos autora? :-)

    Moja, czyli jakiegoś autora (mnie!) :-))) Moim zdaniem konieczne jest po
    pierwsze, aby związek ze zwierzęciem nie był incydentalny, tylko miał
    charakter choćby względnie stały, a po drugie właśnie wykonywanie go"dla
    siebie" a nie "dla kogoś".

    > Argument z ZWS jest bardzo celny i nawet mnie przekonuje, ale chyba nie
    > trzeba nawet sie do tego odwolywac.

    No nie miało to być w zamyśle powołanie ZWS jako samodzielnej podstawy
    obarczenia właścicieli odpowiedzialnością, a raczej wskazanie, że inne
    rozwiązanie nie byłoby zgodne z ogólnymi koncepcjami słusznościowymi, które,
    bądź co bądź, powinny być ultima ratio wszelkich regulacji prawnych.

> [...]
    > znalazlem, ze wlasciciel zwierzecia "ponosi odpowiedzialnosc za inne
    > osoby, ktorym powierzyl opieke nad zwierzeciem (np. podwladny, domownik)"

    O! Własnie - a kto tak napisał (żebym na przyszłość miał się kim podeprzeć
    :-) ).

> [...]
    > panstwo W.?
    > Tak oczywiscie nie jest, a z doktryna nie bede dyskutowal :-)

    No ale to juz inna sprawa, o czym za chwile...

    > Co "e tam"? Przeciez szczerze napisalem, ze chetnie poslucham
    > (poczytam ;-)

    Taki tam usenetowy mem. Wyjątkowo żywotna bestia :-)

> [...]
    > przysluguje odpowiedzialnosc kontraktowa wobec przechowawcy (Panstwa O.)
    > (IMHO - nie, ale poczucie slusznosci podpowiada, ze tak :-)

    Chyba na samym początku zawarłem takie zastrzeżenie. Sprawa nie jest
    oczywista, ale też sądzę, że raczej nie, bo szkoda wyrządzona została
    przeciez przez rzecz dającego na przechowanie. Choć nie można ogólnie tego
    wykluczyć. Hmm... W sumie ciekawa sprawa - musze to jeszcze przemyśleć.

    > ps. ale poplynalem z poprzednia odpowiedzia :-P

    Zdarza się nalepszym a sprawa nie jest prosta, trzeba to przyznać. Banalna,
    ale nie prosta!

    Ponadto skoncentrowaliśmy sie na odpowiedzialności cywilnej, zostawiając
    karną właściwie nietkniętą, a tutaj, jak sądzę, sprawa jest jeszcze
    trudniejsza. Przeżywam dziś wyraźny spadek sprawności intelektualnej, co
    przypisac należy wczorajszej imprezie, więc, za pozwoleniem, uchylę się
    chwilowo od rozwinięcia wątku w tym kierunku. Może ktos inny się skusi?

    Depi.

  • 20. Data: 2003-10-20 13:23:25
    Od: lukasz_p <l...@W...pl>

> [...]

    > pierwsze, aby związek ze zwierzęciem nie był incydentalny, tylko miał
    > charakter choćby względnie stały, a po drugie właśnie wykonywanie go"dla

    Ja akurat jakos nie moge sie przekonac do takiego pogladu :-)
    Jesli ustawodawca nalozyl ogolnie szersza odpowiedzialnosc na posiadaczy
    zwierzat wielu kategori (i hodowcow, i "normalnych" ludzi itd.), to moim
    zdaniem charatkter zwiazku nie powinien miec wiekszego znaczenia (nikt
    nie chowa zwierzat nie z wlasnej woli, a jak godzi sie miec jakikolwiek
    zwiazek ze zwierzakiem, to powinien sie liczyc z konsekwencjami z tego
    wynikajacymi (badz mogacymi wyniknac)
    Zreszta roznicajac posiadaczy zwierzat pod wzgledem odpowiedzialnosci za
    zwierzeta w zaleznosci od charakteru zwiazku
    wlasciciel(posiadacz)-zwierze, ciezko bylby przeprowadzic czytelna
    granice, kiedy zwazek jest krotkotrwaly, a kiedy ma staly charakter.
    W kwestii odpowiedzialnosci kazdy moglby sie wtedy tlumaczyc, ze to nie
    jego zwierze, tylko np. kuzyna z Armenii :-)

    > O! Własnie - a kto tak napisał (żebym na przyszłość miał się kim
    podeprzeć
    > :-) ).

    Wlasnie Radwanski :-)
    (Zobowiazania - cz. ogolna, strone wynajde na zyczenie, ale niechetnie :-D