  • 1. Data: 2002-11-19 09:14:06
    Temat: {PRASÓWKA} Rektor z wyrokiem - !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Od: "PaTTon" <p...@s...pl>

    " ... A TO POLSKA WŁAŚNIE... "

    <>< + PaTTon <>< +
    <>< p...@s...pl <><

    Rektor z wyrokiem
    * Jechał samochodem i miał we krwi ponad 2 promile * Cztery miesiące później
    został rektorem-elektem Uniwersytetu Rzeszowskiego

    RZESZÓW. Włodzimierz Bonusiak nie ujawnił w trakcie wyborów na rektora, że
    toczy się przeciwko niemu postępowanie karne za spowodowanie kolizji
    drogowej po pijanemu. - Prawo nie wymaga, żeby kandydat sam musiał się
    przyznać, jednak gdybyśmy o tym wiedzieli, musielibyśmy się tym zająć - mówi
    szef Uczelnianej Komisji Wyborczej.

    4 grudnia 2001 r. prof. W. Bonusiak (wtedy pracownik naukowy Uniwersytetu) o
    godz. 18. spowodował kolizję na ul. Rejtana w Rzeszowie. Najechał na inny
    samochód. Kiedy przyjechała policja, okazało się, że był pijany.
    - Potwierdzam, że było takie zdarzenie. Policja wszczęła postępowanie
    przygotowawcze. Sprawę skierowano do prokuratury - mówi Zbigniew Sowa,
    rzecznik prasowy KMP w Rzeszowie.
    Zgodnie z prawem osoba, która prowadziła samochód i miała we krwi ponad 0.5
    promila alkoholu, popełniła przestępstwo i odpowiada z artykułu 178 a kk. -
    U prof. Bonusiaka stwierdzono we krwi 2.1 promila alkoholu - mówi Tomasz
    Mucha, wiceprezes Sądu Rejonowego W Rzeszowie. - W kwietniu 2002 r. został
    skazany na 2.5 tys. zł grzywny i na rok odebrano mu prawo jazdy.
    Co ciekawe, w tym samym czasie trwały wybory na rektora URz, w których
    startował Bonusiak. W marcu 2002 r. został wybrany. Czy Bonusiak ujawnił, że
    toczy się przeciwko niemu postępowanie karne? Prof. Marian Bobran,
    przewodniczący Uczelnianej Komisji Wyborczej: - Nie słyszałem o tym, ale
    gdybyśmy wiedzieli, musielibyśmy dołączyć tę sprawę do opinii o kandydacie.
    - Prawo nie przewiduje, że trzeba się przyznać przed komisją wyborczą, ale
    wymaga tego zwykła przyzwoitość - komentuje jeden z pracowników URz.

    Dla porównania: mieszkańcowi Rzeszowa za wykroczenie (0,2 promila) odebrano
    prawo jazdy na pół roku. Prof. Bonusiak za przestępstwo (2 promile) stracił
    prawo jazdy na rok.

    Kara za jazdę po pijanemu
    Art. 178 a Kodeksu Karnego: - Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub
    pod wpływem środka odurzającego, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu
    lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega grzywnie, karze ograniczenia lub
    pozbawienia wolności do lat 2.

    Kto nie powinien pracować na Uniwersytecie
    W Biurze Promocji, Informacji i Analiz MENiS powiedziano "nowinom": -
    Zgodnie z art. 79 ustawy o szkolnictwie wyższym, nauczycielem akademickim (w
    tym rektorem) nie powinna być osoba, która została skazana prawomocnym
    wyrokiem za przestępstwo popełnione z niskich pobudek. Na pytanie "nowin",
    czy jazda po pijanemu to "niskie pobudki", odpowiedziano: - Bardzo niskie.
    Jednak takie sprawy pozostawiamy do rozstrzygnięcia władzom autonomicznych
    uczelni.

    za --> http://www.gcnowiny.pl

  • 2. Data: 2002-11-19 18:24:03
    Temat: Re: {PRASÓWKA} Rektor z wyrokiem - !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Nie bardzo rozumiem, o co Ci chodzi. Co ma wspólnego jazda po pijanemu z
    byciem rektorem uczelni. Gdyby sąd uznał za uzasadnione to mógł poza grzywną
    zakazać mu być rektorem. Tak się nie stało. Powaga rzeczy osądzonej.
    Dlaczego próbujesz drugi raz skazać tego człowieka za to samo przestępstwo.
    Gdyby wszyscy rozumowali w ten sposób, to każda osoba, która popełniła
    jakiekolwiek przestępstwo powinna dostać karę śmierci, a przynajmniej
    znaleźć się poza społeczeństwem. To może wypalić mu na czole "jeździłem po
    pijanemu"?!.
    To prowadzi do absurdu. Ten człowiek został ukarany i teraz musi żyć dalej.
    Jeśli kolektyw uczelni uzna, że zatajając tę sprawę postąpił niegodnie (choć
    nie jestem tego pewien), to zawsze można wszcząć procedurę jego odwołania.

  • 3. Data: 2002-11-19 20:07:44
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik napisa_(a):

> [...]
    > zakazać mu być rektorem. Tak się nie stało. Powaga rzeczy osądzonej.
    > Dlaczego próbujesz drugi raz skazać tego człowieka za to samo przestępstwo.

    Czyli podważasz wszystkie przepisy, które wymagają niekaralności?

    KG

  • 4. Data: 2002-11-19 20:42:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Nie!!!!!! W żadnym wypadku. Tyle tylko, że oczekuję, by było to jasno
    napisane. Skoro przy ubieganiu się o urząd Rektora nie ma wymogu
    niekaralności, to nie próbujmy wprowadzać tego wymogu pozaustawowo. Jeśli
    większość stoi na stanowisku, że karalność stoi w sprzeczności z godnością
    Rektora, to nie szkodzi nic na przeszkodzie wprowadzeniu tego do ustawy, czy
    też jeśli to zdanie jedynie kolektywu danej uczelni, do jej statutu. Po
    prostu jestem gorącym zwolennikiem jasności w prawie i tyle.