  • 1. Data: 2002-04-22 16:47:37
    Temat: Oświadczenie woli
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    mam pytanie z pogranicza prawa cywilnego i budowlanego
    Czy oświadczenie woli wyrażone w formie wzajemnego pisemnego porozumienia
    między sąsiadami w sprawie dysponowania nieruchomościami wiąże nowego
    właściciela działki sąsiedniej. Dodatkowo zaznaczam, że jedna ze stron
    skorzystała z porozumienia a po zmianie własności nowy właściciel mimo
    oświadczenia w akcie notarialnym przy nabywaniu, że zna stan faktyczny
    nieruchomości odmawia skorzystania z postanowień porozumienia drugiej
    stronie.
    Jaki paragraf k.c. jest dla niego wiążący ?
    Z góry dziekuję za odpowiedż
    Krzysiek

  • 2. Data: 2002-04-23 09:21:27
    Temat: Re: Oświadczenie woli
    Od: "SapeR" <s...@e...com>

> [...]
    > stronie.
    > Jaki paragraf k.c. jest dla niego wiążący ?

    Takie porozumienie nie jest wiazace dla nabywcy nieruchomosci,
    gdyz - jak rozumiem - porozumienie to ma charakter stosunku
    zobowiazaniowego,
    a wiec wiaze jedynie strony tego porozumienia - jezeli nabywca nieruchomosci
    nie oswiadczyl wyraznie, iz przyjmuje na siebie prawa i obowiazki wynikajace
    porozumienia, to niestety porozumienie jego nie wiaze !
    Przepisy na zasadnosc powyzszego, to ogolne przepisy o zobowiazaniach
    kodeksu cywilnego (od art. 353 i nastepne) - inaczej by sie miala sytuacja,
    gdyby owo 'porozumienie' mialo postac slużebności gruntowej (art 285 kc),
    bo wtedy obowiazek okreslonego zachowania sie wobec danej nieruchomosci
    obciaza kazdego nabywce nieruchomosci !

    Pozdrawiam

    sap

  • 3. Data: 2002-04-23 21:55:53
    Od: "Amstel" <p...@p...pl>

> [...]
    > gdyby owo 'porozumienie' mialo postac slużebności gruntowej (art 285 kc),
    > bo wtedy obowiazek okreslonego zachowania sie wobec danej nieruchomosci

    Dziękuję za odpowiedż, która skłania mnie ku zbliżonej do twojej ocenie
    sytuacji.
    Rzecz w tym, że obie strony (nazwijmy je stroną A i B) zobowiązały się
    powyższym porozumieniem do realizacji własnych inwestycji na granicy
    nieruchomości. Jedna ze stron (A) rozpoczeła inwestycję a druga jeszcze nie.
    Do uzyskania pozwolenia na budowe przez stronę "B wymagane jest uzgodnienie
    z druga stroną (B), która odmawia uzgodnienia gdyż nabyła prawo do terenu
    wraz z pozwoleniem na budowe od poprzedniego właściciela, który podpisał
    wzajemne porozumienie w sprawie budowy obu inwestycji na tzw. "ostrej
    granicy" a nowy własciciel twierdzi, że jego porozumienie nie wiąże.
    Wydaje mi się, że powyższe wzajemne zobowiązanie stanowi o służebności
    gruntowej wobec obu stron. I oby tak było....