    From: "Amstel" <p...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Oświadczenie woli
    Date: Tue, 23 Apr 2002 23:55:53 +0200

    > Takie porozumienie nie jest wiazace dla nabywcy nieruchomosci,
    > gdyz - jak rozumiem - porozumienie to ma charakter stosunku
    > zobowiazaniowego,
    > a wiec wiaze jedynie strony tego porozumienia - jezeli nabywca
    nieruchomosci
    > nie oswiadczyl wyraznie, iz przyjmuje na siebie prawa i obowiazki
    wynikajace
    > porozumienia, to niestety porozumienie jego nie wiaze !
    > Przepisy na zasadnosc powyzszego, to ogolne przepisy o zobowiazaniach
    > kodeksu cywilnego (od art. 353 i nastepne) - inaczej by sie miala
> [...]

    Dziękuję za odpowiedż, która skłania mnie ku zbliżonej do twojej ocenie
    sytuacji.
    Rzecz w tym, że obie strony (nazwijmy je stroną A i B) zobowiązały się
    powyższym porozumieniem do realizacji własnych inwestycji na granicy
    nieruchomości. Jedna ze stron (A) rozpoczeła inwestycję a druga jeszcze nie.
    Do uzyskania pozwolenia na budowe przez stronę "B wymagane jest uzgodnienie
    z druga stroną (B), która odmawia uzgodnienia gdyż nabyła prawo do terenu
    wraz z pozwoleniem na budowe od poprzedniego właściciela, który podpisał
    wzajemne porozumienie w sprawie budowy obu inwestycji na tzw. "ostrej
    granicy" a nowy własciciel twierdzi, że jego porozumienie nie wiąże.
    Wydaje mi się, że powyższe wzajemne zobowiązanie stanowi o służebności
    gruntowej wobec obu stron. I oby tak było....