  • 1. Data: 2004-04-02 09:36:36
    Temat: Re: Oprogramowanie w firmie
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Paweł wrote:

    > Czy użytkownik może legalnie, na komputerze firmowym zainstalować sobie
    > oprogramowanie, które nie służy potrzebom firmy i ma licencję freeware dla
    > prywatnego użytkownika?
    >
    > Pozdrawiam
    > Paweł

    A o jaka legalnosc Pan pyta ?
    czy to co na to pracodawca ?

    Boguslaw

  • 3. Data: 2004-04-02 10:49:56
    Od: "Maras" <m...@w...pl>

    Użytkownik "bosz" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

    > A o jaka legalnosc Pan pyta ?
    > czy to co na to pracodawca ?

    Chodzi (zapewne) o legalność używania oprogramowania, które dla zastosowań
    komercyjnych nie jest darmowe, ale dla osoby prywatnej już jest.
    Inną sprawą jest co na to pracodawca i co na to urząd skarbowy, pod którego
    'podlega' pracodawca :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Maras

  • 4. Data: 2004-04-02 10:52:52
    Od: Dan <d...@p...pl>

> [...]
    > komercyjnych nie jest darmowe, ale dla osoby prywatnej już jest.
    > Inną sprawą jest co na to pracodawca i co na to urząd skarbowy, pod którego

    bo chyba nie lapie - co ma US do tego?

  • 5. Data: 2004-04-02 11:17:49
    Od: "Maras" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Dan" <d...@p...pl> napisał w wiadomości

    > bo chyba nie lapie - co ma US do tego?

    AFAIR US może skontrolować legalność oprogramowania w firmie, a w
    szczególności fakt zaewidencjonowania jego w dokumentach (np. pracownik
    wynajmuje firmie swój program w celu uzyskania przychodu). Nie znam się na
    tym mocno, ale znam osoby którym US czepiał się co takich 'kwiatków'.

  • 6. Data: 2004-04-02 22:43:34
    Od: "grupy" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > oprogramowanie, które nie służy potrzebom firmy i ma licencję freeware dla

    byc może autor pyta o możliwość instalacji oprogramowania typu freeware na
    kompie pracodawcy do użytku prywatnego np gadugadu
    Od strony BSE i organizacji chroniącej praw autorskich i legalności
    oprogramowania jest to legalne, gorzej z pracodawcą, jak się wkurzy może cie
    zwolnić lub oddać sprawe do sądu i wygra (podobny wyrok już jest)
    pzdr

  • 7. Data: 2004-04-03 12:24:20
    Od: Michal Bien <m...@w...uw.edu.pl>

    grupy <c...@g...pl> wrote:

    > byc może autor pyta o możliwość instalacji oprogramowania typu
    > freeware na kompie pracodawcy do użytku prywatnego np gadugadu

    IMO to nie jest dobry przyklad.
    Zgodnie z zasadami dystrybucji GG:
    http://www.gadu-gadu.pl/dystrybucja.htm
    Mozna go uzywac bezplatnie zarowno w domu jak i u przedsiebiorcy.

    Bardziej odpowiedni przyklad to np: licencja na swoja droga swietny
    emulator napedow optycznych Daemon Tools:
    http://www.daemon-tools.cc/portal/dt_register.php
    Wiecej szczegolow w readme.txt pakietu.

    > Od strony BSE i organizacji chroniącej praw autorskich i legalności
    > oprogramowania jest to legalne,

    No nie do konca. IMO w przypadku takiego oprogramowania istnieje
    _TEORETYCZNA_ mozliwosc uzywania za darmo w miejscu pracy ale cala trudnosc
    polega na wykazaniu uzywania wylacznie na uzytek osobisty i braku zwiazku z
    dzialalnoscia komercyjna. IMHO sprawa raczej niewykonalna w zwiazku z
    dzialaniem roznych kontroli nie na zasadzie sily prawa a raczej prawa sily.
    Jako przyklad mozna podac podnoszona juz wielokrotnie sprawe kwestionowania
    legalnosci oprogramowania i zatrzymywaniem sprzetu z powodu braku faktury
    [mimo posiadania oryginalnych nosnikow, certyfikatu autentycznosci,
    dokumentacji drukowanej itp] czy tez kwestionowanie oprogramowania
    [licencj] kupionego online.
    Z drugiej strony AFAIK BSA przymyka oko na shareware po terminie itp
    ograniczajac sie do nakazu usuniecia. Po prostu jest to organizacja
    reprezentujaca wylacznie interesy kilku firm produkujacych oprogramowanie
    takich jak MS, Symentec, Autodesk, Macromedia, Adobe i zainteresowana
    wylacznie ochrona ich produktow.
    I jeszcze jedno - o ile sie cos nie zmienilo to nie ma w Polsce
    takiego podmiotu jak BSA. Pod ta nazwa wystepuje kancelaria Soltysinski,
    Kawecki, Szlezak i Wspolnicy na podstawie umowy z podmiotem zagraniczym.

    > gorzej z pracodawcą, jak się wkurzy może cie zwolnić lub oddać sprawe do
    > sądu i wygra (podobny wyrok już jest)

    A to zupelnie inna sprawa.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl

  • 8. Data: 2004-04-06 15:46:20
    Od: "Przemyslaw Rokicki" <biuro(wycinamy)@love(myslnik)office(wycinamy).com>

> [...]
    cie
    > zwolnić lub oddać sprawe do sądu i wygra (podobny wyrok już jest)

    lepszy przyklad to borland c++ builder personal.

    a jeszcze lepszy borland X builder ktorym w ktorym jako osoba fizyczna
    mozna sprzedac aplikacje firmom, ale jezeli firma by chciala musi posiadac
    licencje komercyjna.

  • 9. Data: 2004-04-07 13:27:59
    Od: "Jimi" <j...@g...pl>

    Jestem audytorem - zajmuję się kontrolą legalności oprogramowania.
    Odpowiedź na Twoje pytanie:
    nie powinieneś instalować na_stałe niczego na co firma nie posiada licencji.
    Nie mniej jednak, zasada używania prywatnego oprogramownia w firmie jest
    taka: zainstaluj - użyj - odinstaluj, chyba, że wewnętrzne procedury wyraźnie
    zabraniają instalacji czegokolwiek.
    Jeśli takowych procedur niema, to trzymając się zasady z-u-o możesz używać
    takiego oprogramowania.
    Jimi