  • 1. Data: 2004-04-02 09:23:39
    Temat: Spadek - przepisanie mieszkania
    Od: "Ewa P" <e...@p...onet.pl>

    Witam

    Moja mama miala wspolnosc majatkowa z tatem i razem zamieszkiwali w
    mieszkaniu spoldzielczym wykupionym na wlasnosc. Mieszkanie bylo zapisane na
    tate (on byl tylko czlonkiem spoldzielni). Tato zmarl.
    Wraz z siostra chcemy aby miszkanie pozostalo dla mamy.
    Podobno trzeba przprowadzic podzial majatku, tak powiedziala mi siostra.
    Moim zdaniem jesli jest wspolnosc majatkowa to wszystko po smierci jednego z
    malzonkow powinno zostac w posiadaniu drugiego i nie trzeba zadnych spadkow
    przeprowadzac.

    Czy ktos bylby w stanie wyjasniec mi jak to wszystko najalepiej zrobic (moze
    nic nie trzeba robic) aby mama byla prawna wlascicielka mieszkania (do
    spoldzielni juz sie zapisala i jest jej czlonkiem)

    Z gory dziekuje za wszelkie informacje
    Ewa

  • 2. Data: 2004-04-02 09:42:17
    Temat: Re: Spadek - przepisanie mieszkania
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Ewa P wrote:

> [...]
    > Wraz z siostra chcemy aby miszkanie pozostalo dla mamy.
    > Podobno trzeba przprowadzic podzial majatku, tak powiedziala mi siostra.

    Podzialu przeprowadzac nie trzeba...

    > Moim zdaniem jesli jest wspolnosc majatkowa to wszystko po smierci jednego
    > z malzonkow powinno zostac w posiadaniu drugiego i nie trzeba zadnych
    > spadkow przeprowadzac.

    Nie... jesli jest wspolnosc to tak jakby sie bylo wspolwlascicielem w 1/2

    i ta 1/2 podlega spadkowi w waszym przypadku po 1/3..

    Tak wiec Pani i jej siostra macie po 1/3 SPADKU po ojcu,
    czyli po 1/6 udzialu we wspolwlasnosci - reszte ma mama.

    I dzis (poniewaz prawo spoldzielcze jest zmienione - jesli sie nie myle)
    moze tak zostac i mama moze mieszkac...

    MOZNA natomiast przeprowadzic postepowanie stwierdzajace nabycie spadku
    i zniesc wspolwlasnosc...(notarialnie)

    Boguslaw

  • 3. Data: 2004-04-02 13:50:24
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    Ewa P napisał(a) Fri, 2 Apr 2004 11:23:39 +0200 na pl.soc.prawo:

    > Tato zmarl.
    > Wraz z siostra chcemy aby miszkanie pozostalo dla mamy.

    A ty lub siostra macie dzieci? Jeśli nie to wystarczy że złożycie
    oswiadczenia o nie przystąpieniu (czy jak to tam się dokaldnei nazywa)
    do spadku. Tylko nie jestem pewien czy przypadkiem nie należy tego
    zrobić przed upływem 6 miesięcy od śmierci spadkodawcy bo inaczej sąd
    uzna że wszyscy przystąpili do spadku.

    --
    | Mariusz Rzepkowski e-mail: m...@u...post.pl |
    | GG: 966498 ICQ: 134628796 www.mariuszr.prv.pl |

  • 4. Data: 2004-04-02 14:30:24
    Od: "Ewa P" <e...@p...onet.pl>

    > A ty lub siostra macie dzieci? Jeśli nie to wystarczy że złożycie

    Tak mamy dzieci (ja 2 siostra 3).

> [...]
    > do spadku. Tylko nie jestem pewien czy przypadkiem nie należy tego
    > zrobić przed upływem 6 miesięcy od śmierci spadkodawcy bo inaczej sąd

    O tych 6 miesiacach tez wlasnie siostra cos wspominala.

  • 5. Data: 2004-04-02 14:46:27
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    Ewa P napisał(a) Fri, 2 Apr 2004 16:30:24 +0200 na pl.soc.prawo:

    > Tak mamy dzieci (ja 2 siostra 3).

    To jest już mały proble, ponieważ w przypadku nie przystapienia do
    spadku jesteście traktowane jak byście nie żyły a więc w sprawę dodatkow
    wchodzą spadkobiercy twoi i siostry, dzieci, mężowie itd.

    W tym przypadku chyba należy poprostu przeprowadzić postępowanie
    spadkowe a przy dziale spadku zrzec się swoich udziałów na rzecz mamy,
    ale to już niech się bardziej doświadczeni w tym temacie wypowiedzą.

  • 6. Data: 2004-04-02 20:30:18
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik "Ewa P" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nic nie trzeba robic) aby mama byla prawna wlascicielka mieszkania (do
    > spoldzielni juz sie zapisala i jest jej czlonkiem)

    Dzialu spadku przeprowadzac nie trzeba. Ale potrzebne jest stwierdzenie
    nabycia spadku zebyscie mogli udowodnic spoldzielni ze to prawo wam
    przypadlo w jakis tam ulamkach. Zadne z was nie musi tez zostawac czlonkiem
    spoldzielni.
    Polecam udac sie do spoldzielni i tam sie dowiedziec.

    NoMAD

  • 7. Data: 2004-04-03 19:03:35
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    Nie warto, mama zapłaci większy podatek (z uwagi na kwoty wolne i
    progresję).
    Mama niech żyje jak najdłużej, ale kiedyś kiedyś też umrze, i wtedy znowu
    podatek od spadku za całość będzie znacznie większy, niż jedynie za część
    mamy.
    Możecie przecież mamie bezpłatnie użyczyć Waszą część współwłasności.
    JaC

  • 8. Data: 2004-04-04 12:41:41
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    666 napisał(a) Sat, 3 Apr 2004 21:03:35 +0200 na pl.soc.prawo:

    > Nie warto, mama zapłaci większy podatek (z uwagi na kwoty wolne i
    > progresję).

    A tu nie będzie zwolnienia od podatku (art. 16 ustawy o opodatkowaniu
    spadków i darowizn)? Natomiast jak domyślam się zarówno osoba pytająca
    jak i jej siostra mają własne mieszkania więc im z tego tytułu
    zwolnienie nie przysługuje.

  • 9. Data: 2004-04-04 13:41:45
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    Grr, ale bzdure napisałem. Kolejność jest następująca, stwierdzenie
    nabycia spadku, opłacenie podatku, dział spadku. Więc najpierw trzeba
    zapłacić podatki a później każdy dopiero ze swoją częścią może robić co
    chce.

  • 10. Data: 2004-04-04 15:12:30
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    Nie.
    Można przecież odrzucić spadek, przed nabyciem.
    JaC