  • 1. Data: 2003-08-05 09:57:44
    Temat: Operacja na koncie
    Od: "BM" <m...@f...math.put.poznan.pl>

    Witam!

    Gdzie mogę znaleźć definicję operacji na koncie bankowym?
    A może ktoś wie, czy w ramach określenia "operacja" mieści się pobranie przez bank
    opłaty
    za prowadzenie konta (przez jego obciążenie daną kwotą).

    Pozdrawiam
    BM

  • 2. Data: 2003-08-05 13:35:13
    Temat: Re: Operacja na koncie
    Od: "Mihau" <m...@w...pl>

    Użytkownik "BM" <m...@f...math.put.poznan.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    przez bank opłaty
    > za prowadzenie konta (przez jego obciążenie daną kwotą).

    Witam,
    powiedz po co potrzebna Ci ta definicja - wg mojego stanu wiedzy nie ma
    definicji ustawowej (tym bardziej legalnej) dotyczącej "operacji na koncie
    bankowym"...

    Wystarczy dokonac wykladni tego sformulowania...

    ... z tym ze mniemam, ze Twoja jest inna niz Banku :-)

    Pozdroofka

    Mihau

    ---

  • 3. Data: 2003-08-05 14:04:21
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Mihau"
    > powiedz po co potrzebna Ci ta definicja - wg mojego stanu wiedzy nie ma
    > definicji ustawowej (tym bardziej legalnej) dotyczącej "operacji na koncie
    > bankowym"...

    no właśnie - kazdy bank na swoje potrzeby w regulaminie definiuje wazniejsze
    pojęcia
    Np BZ-WBK definiuje operacje pasywną i operację aktywną
    Pasywna to "dyspozycja klienta umozliwiająca uzyskanie informacji o r-ku" a
    aktywna to "dyspozycja użytkownika powodująca zmianę w stanie środków
    pieniężnych na rachunku klienta w banku"
    *** blad ***

  • 4. Data: 2003-08-05 14:13:37
    Od: "BM" <m...@f...math.put.poznan.pl>

> [...]
    > definicji ustawowej (tym bardziej legalnej) dotyczącej "operacji na koncie

    Walczę o zamknięcie konta w banku. Posiadałem Eurokonto Akdemickie, po studiach bank
    przysłał mi propozycję (na adres domowy a nie korespondencyjny) przejścia na konto
    normalne. Nie skorzystałem z tego, przestałem wpłacać tam pieniądze.
    Uzanłem sprawę za zamkniętą, bo bank przestał mi przysyłać wyciągi z konta.

    Pół roku później okazało się, że konto jest nadal prowadzone, a zamknięcie jest
    możliwe po
    uregulowaniu opłat związanych z prowadzeniem go przez ten okres czasu.

    Uważam, że zaległości wynikły z winy banku - już pierwszy wyciąg z saldem ujemnym
    byłby
    dla mnie sygnałem, że coś jest nie tak.

    Złożyłem w banku pismo z prośbą o wyjaśnienie dlaczego nie przysyłali mi wyciągów (z
    podaniem punktu regulaminu na bazie którego oparli swoje działanie). W odpowiedzi
    otrzymałem:

    "... zgodnie z obowiązującym regulaminem prowadzenia rachunku Eurokonto, Bank
    potwierdza
    wyciągami dokonane operacje. Zatem jeśli operacji na rachunku klient nie
    przeprowadzał,
    Bank nie przysyłał wyciągów bankowych."

    Stąd też moje pytanie: czy obciążenie konta opłatą za prowadzenie jest operacją? Bo
    na
    pewno znajduje się na wyciągu.

    Poza tym:
    - bank w odpowiedzi nie powołał się na żaden konkretny punkt regulaminu mimo że
    prosiłem,
    - ja za to przeczytałem dokładnie regulamin, jedyna wzmianka o wyciągach to par. 7
    punkt
    2:
    "Bank sporządza wyciągi z Eurokonta za okresy miesięczne i wysyła je na adres
    korespondencyjny, o ile nie zostanie wydana inna dyspozycja w tej sprawie." Ani słowa
    tym, że muszą być jakieś operacje.

    - Dysponuję wyciągami innych osób (znajomych) z tego samego oddziału banku, w ramach
    tego
    samego rodzaju eurokonta, na których znajduje się TYLKO operacja obciążenia rachunku
    opłatami za prowadzenie konta.

    Hmm... Mam szansę z tymi argumentami? Nie jestem prawnikiem, ale wydaje mi się, że
    racja
    jest po mojej stronie.

    Pozdrawiam
    BM

  • 5. Data: 2003-08-05 17:34:14
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "BM"
> [...]
    > normalne. Nie skorzystałem z tego, przestałem wpłacać tam pieniądze.
    > Uzanłem sprawę za zamkniętą, bo bank przestał mi przysyłać wyciągi z

    tu zrobiles blad, ze nie zadysponowales zamkniecia konta. Banki same z
    siebie nie zamykaja konta, wrecz przeciwnie zdarza im sie otworzyc konto juz
    zamkniete zeby cos zaksiegowac i dlatego doswiadczeni klinci skladajac
    dyspozycje zamkniecia w oddziale kaza sobie potwierdzic na kopii jej
    zlozenie.

    takie zasady upraszczaja potem zycie, ale powalczyc musisz bo racja jest po
    twojej stronie

    A moze w umowie miales punkt ze na rachunek ma wpytawac co miesiac jakas
    minimalna kwota, bo jesli nie to bank zamknie rachunek. Jesli tak to bank
    sie nie wywiazal z umowy i nie zamknal ;-)

    Jest jeszcze Art 58 prawa bankowego, ktory mowi ze, o ile twoja umowa z
    bankiem nie stanowi inaczej to ulega ona rozwiazaniu, jezeli w ciagu 5 lat
    nie dokonano na r-ku zadnych obrotow poza popisywaniem odsetek a stan
    srodkow nie przekracza kwoty minimalnej ustalonej w umowie.
    Jesli nie minelo 5 lat to moze bank chce cie wykorzystac - mozesz
    przeczekac.

> [...]
    > Bank nie przysyłał wyciągów bankowych."
    >
    > Stąd też moje pytanie: czy obciążenie konta opłatą za prowadzenie jest

    dawniej po kazdej operacji byl wyciag - po odsetkowej rowniez. Wiele osob w
    Pekao SA mialo walutowe rachunki a'vista niedotykane przez lata a co roku 30
    wrzesnia tworzyl sie wyciag i byl wysylany. Nawet rachunku walutowe z saldem
    ponizej minimum byly zamykane (zero %) i przez iles lat przetwarzane przez
    system zamin mozna je bylo przeniesc na zyski banku.

    Potem banki zaczely stosowac wyciagi miesieczne i troche inne zasady
    ksiegowosci po stronie klienta.
    W niektorych bankach ROR dziala tak, ze debet na glownym rachunku jest
    niedozwolony i jak maja pobrac jakas oplate a jest "niesciagalna" to sobie
    ksieguja na boku na pomocniczym koncie. Glowne konto wyglada nadal tak ze
    jest na nim ciagle zero i dlatego wyciagu nie ma (bo nawet nie ma
    ksiegowan).

    Tym niemniej w prawie bankowym powinien byc taki punkt (nie moge go
    znalezc - moze jest gdzie indziej), ze bank ma obowiazek raz do roku
    (najczesciej 31 XII) przeslac klientowi zestawienie sald jego kont w celu
    zgloszenia ew. reklamacji. Jest to dodatkowy programik, ktory najczesciej
    olewa adresy korespondencyjne i wysyla pod domowe, a tym samym bank nie
    wywiazuje sie z umowy.

    Jesli wysylali potwierdzenie sald lub wyciagi to zapewne nie pod adres
    korespondencyjny - wiec niech nie maja pretensji.

    W sumie bledy popelniles ty ale zapewne i bank wiec zaproponuj ugode -
    spacisz no 1/4 lub 1/2 bo jeszcze wpisza cie do niesolidnych klientow w BIKu
    i bedziesz mial wiecej klopotow niz masz. Jesli zrobili jakies bledy (inny
    adres) to moze ci odpuszcza ale nie znam kwoty o jaka chodzi.
    *** blad ***

  • 6. Data: 2003-08-06 07:15:35
    Od: "BM" <m...@f...math.put.poznan.pl>

> [...]
    > i bedziesz mial wiecej klopotow niz masz. Jesli zrobili jakies bledy (inny
    > adres) to moze ci odpuszcza ale nie znam kwoty o jaka chodzi.

    Gryzę się o 30 zł, czyli można powiedzieć dla zasady ;)

    Pozdrawiam
    BM

  • 7. Data: 2003-08-06 09:12:02
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "BM"
    > Gryzę się o 30 zł, czyli można powiedzieć dla zasady ;)

    to zeby wyjsc z twarzą zaproponuj im ugodę ;-))
    nie są bez winy i może beda chcieli mieć sprawę z głowy
    *** blad ***