  • 1. Data: 2008-03-12 19:16:15
    Temat: Odmowa udzielenia ślubu cywilnego z powodu braku dowodu os.
    Od: "Vonnegut79onVAIO" <v...@V...onet.pl>

    Witam,

    Mój przyszły szwagier ma problem :) Na sobotę zaplanował ślub cywilny,
    niestety ale zgubił dowód osobisty i dziś urzędniczka USC powiedziała mu, że
    bez dowodu nie może być ślubu. Chłopak ma zaświadczenie, że złożył podanie o
    nowy dowód z powodu zgubienia. Nie ma paszportu, ale ma prawo jazdy,
    książeczkę wojskową, żeglarską i inne dokumenty (regon, nip itp.). Niestety
    urzędniczce to nie wystarcza, gdyż wg tych dokumentów nie może ona ustalić
    jakiego on jest obywatelstwa... ! :)

    Masakra jakaś, wszystko przygotowane na impreze, goście itd. I tylko
    zrządzeniem losu zgubił chłopak dowód, a tu taki klops. Czy waszym zdaniem
    urzędniczka ma rację ? Czy jest jakiś przepis, który jasno stanowi o tym co
    robić w podobnej sytuacji ? Co radzcie ? :)

    P.S. Nie piszcie, że chłopak robi błąd i to dar losu, że mu nie chcą dać
    ślubu :D
    P.S. 2. No bo czemu ma mieć on lepiej niż my? ;)

    Pozdr.

    Vonn

  • 2. Data: 2008-03-12 20:53:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Vonnegut79onVAIO wrote:
> [...]
    > ślubu :D
    > P.S. 2. No bo czemu ma mieć on lepiej niż my? ;)

    Nie przygotowywaliście wcześniej żadnych dokumentów, nie posługiwaliście
    się tym dowodem wcześniej w USC? Możnaby się oprzeć, że tożsamość
    została ustalona kilka dni temu na podstawie dowodu, więc powtarzanie
    tej czynności nie ma sensu.

    Niestety urzędniczka ma rację. Dowód lub paszport. Żadne inne dokumenty
    nie są w stanie tego zastąpić.

  • 3. Data: 2008-03-12 21:15:05
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    > Niestety urzędniczka ma rację. Dowód lub paszport. Żadne inne dokumenty
    > nie są w stanie tego zastąpić.

    a książeczka wojskowa ??

    Pozdro Przemek

  • 4. Data: 2008-03-12 21:18:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Przemek Lipski wrote:
    > U?ytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > a ksi??eczka wojskowa ??

    Nie jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i potwierdzającym obywatelstwo.

  • 5. Data: 2008-03-12 21:24:05
    Od: "Vonnegut79onVAIO" <v...@V...onet.pl>

> [...]
    > się tym dowodem wcześniej w USC? Możnaby się oprzeć, że tożsamość została
    > ustalona kilka dni temu na podstawie dowodu, więc powtarzanie tej

    Kurcze, nie wiem, czy oni coś wcześniej podpisywali itp. Dowiem się jutro i
    im ewentualnie podpowiem to co napisałeś :)

    > Niestety urzędniczka ma rację. Dowód lub paszport. Żadne inne dokumenty
    > nie są w stanie tego zastąpić.

    Ale to jest dla mnie bezsensu :) To, że komuś zaginął dokument nie oznacza,
    że on nie posiada tych samych praw, znaków, oznaczeń itd co jest opisane w
    dokumencie :) Dokument o tym zaświadcza, a nie nadaje te prawa. Czyli można
    się udać do Urzędu Miasta X i tam urzednik powinien wydać zaświadczenie ze
    obywatel x ma taki pesel, i takie obywatelstwo itd... i ze złozył wniosek o
    nowy dowód i tyle :)

    Dzięki za odp. :)

    Pzdr.

    Vonn

  • 6. Data: 2008-03-12 21:28:50
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    Vonnegut79onVAIO pisze:

    > Ale to jest dla mnie bezsensu :) To, że komuś zaginął dokument nie
    > oznacza, że on nie posiada tych samych praw,

    Dokument potwierdza posiadanie tych praw ?

    6008

  • 7. Data: 2008-03-12 21:32:50
    Od: "Vonnegut79onVAIO" <v...@V...onet.pl>

    > Dokument potwierdza posiadanie tych praw ?

    Tak. W domyśle - skoro dowód potwierdza posiadanie danego obywatelstwa, to
    tym samym jako obywatel np. polski, ma on m.in. prawo do głosowania w
    wyborach itd.

    Vonn

  • 8. Data: 2008-03-12 22:19:34
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Vonnegut79onVAIO wrote:

> [...]
    > wydać zaświadczenie ze obywatel x ma taki pesel, i takie obywatelstwo
    > itd... i ze złozył wniosek o nowy dowód i tyle :)

    niestety urzednik takiego zaświadczenia wydać nie może, bo on tego nie wie.
    On jest od przyjmowania papierków a sprawdzanie czy to co na papierku
    jest zgodne z prawdą odbywa się gdzie indziej.
    Co prawda możnaby skrócić czas o czas drukowania takiego zaświadczenia,
    któe nazywa się dowodem osobistym, ale kto na to pojdzie
    Z drugiej strony zapewne w ustawie jest napisane, że tożsamaość sprawdza
    się na podstawie dowodu/paszportu a nie zaświadczenia więć tym samym
    urzednik USC złamałby prawo.

  • 9. Data: 2008-03-12 22:36:56
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    Vonnegut79onVAIO pisze:

    > Tak. W domyśle - skoro dowód potwierdza posiadanie danego obywatelstwa,
    > to tym samym jako obywatel np. polski, ma on m.in. prawo do głosowania w
    > wyborach itd.

    Czy nie mając przy sobie dowodu można zagłosować w wyborach ?

    6008

  • 10. Data: 2008-03-12 23:01:57
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    "Rafał \"SP\" Gil" w <news:fr9lu6$jg4$2@inews.gazeta.pl>:

    > Czy nie mając przy sobie dowodu można zagłosować w wyborach ?

    Oczywiście.
    "3. Wyborca głosujący za granicą otrzymuje kartę do głosowania wyłącznie po
    okazaniu obwodowej komisji wyborczej ważnego polskiego paszportu."

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]