eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Odmowa przyjecia zwrotu przez sklep
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 2

  • 1. Data: 2005-06-01 10:15:20
    Temat: Odmowa przyjecia zwrotu przez sklep
    Od: "pit" <p...@y...com>

    Jezeli sklep internetowy odmawia przyjecia zwrotu towaru
    niezgodnego z tym co klient zamawial, to jakie narusza
    przepisy prawne?

    pzdr
    pit


  • 2. Data: 2005-06-04 06:16:39
    Temat: Re: Odmowa przyjecia zwrotu przez sklep
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>


    Użytkownik "pit" napisał w wiadomości:

    > Jezeli sklep internetowy odmawia przyjecia zwrotu towaru
    > niezgodnego z tym co klient zamawial, to jakie narusza
    > przepisy prawne?
    >


    Najprosciej skorzystac z Ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie
    niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę
    wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. z 2000 r. Nr 22, poz.
    271) i odstapic od umowy w terminie 10 dni (pod warunkiem ze umowe
    zawarles jako konsument a nie jako przedsiebiorca), jest to o tyle
    korzystne rozwiazanie, ze nie trzeba udowadniac ze towar jest inny niz
    zamawiany.
    [...]
    Art. 7. 1. Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej
    odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na
    piśmie w terminie dziesięciu dni, ustalonym w sposób określony w art.
    10 ust. 1. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia
    przed jego upływem.
    2. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić
    od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).
    3. W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a
    konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony
    świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana
    była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić
    niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli
    konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki
    ustawowe od daty dokonania przedpłaty.
    [...]

    Art. 10. 1. Termin dziesięciodniowy, w którym konsument może odstąpić
    od umowy, liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy
    świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia.
    2. W razie braku potwierdzenia informacji, o których mowa w art. 9
    ust. 1, termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi trzy
    miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy
    świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po
    rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega
    skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.
    3. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy
    zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:
    1) świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem
    terminu, o którym mowa w art. 7 ust. 1,
    2) dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na
    nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich
    oryginalnego opakowania,
    3) umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy
    wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,
    4) świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym
    przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
    5) świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone
    lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,
    6) dostarczania prasy,
    7) usług w zakresie gier i zakładów wzajemnych.


    Jesliby jednak minal juz ten 10-cio dniowy termin albo prawo
    odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługiwalo ze
    wzgledu na przepis art. 10 ust.3, moze miec zastosowanie Ustawa z dnia
    27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz
    o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176).
    Zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 tej ustawy, sprzedawca odpowiada
    wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest
    niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem
    sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w
    chwili wydania.
    Ciężar dowodu w zakresie wykazania, że towar jest niezgodny z umową i
    że niezgodność ta istniała już w chwili jego wydania spoczywa na
    kupującym. Wykazanie drugiej ze wskazanych okoliczności w praktyce
    może się okazać trudne, z tego powodu ustawodawca wprowadza
    domniemanie prawne, że w razie stwierdzenia niezgodności towaru przed
    upływem 6 miesięcy od jego wydania, należy przyjmować, że niezgodność
    ta istniała już w chwili wydania.


    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1