  • 1. Data: 2005-06-14 23:45:07
    Temat: Odczytanie testamentu
    Od: "Manius" <k...@t...poczta.onet.pl>

    Witam.
    Otrzymałem pismo z sądu w sprawie daty odczytania testamentu brata mojego
    ojca.
    W piśmie pisze, że w testamencie jako spadkobiercę wyznaczył swoją żonę.
    Zmarły brat ojca miał żonę, z którą nie posiadał dzieci oraz czwórkę
    rodzeństwa.
    Tylko jedno z tego rodzeństwa żyje do tej pory a w piśmie wypisani są dzieci
    pozostałych.
    Spis osób oprócz żony wygląda tak:
    1 Pierwsza żyjąca siostra zmarłego
    2 Druga siostra (zmarła 10 lat temu a wyszczególnionych jest jej 2 synów)
    3 Pierwszy brat zmarłego mój ojciec (zmarł 30 lat temu wyszczególniony
    jestem ja)
    4 Drugi brat zmarłego (zmarł 15 lat temu, wyszczególniono 2 synów)

    Przedmiotem testamentu jest gospodarstwo rolne, na którym wychowali się
    wszyscy z rodzeństwa - gospodarstwo te otrzymał zmarły od mojego dziadka.

    Z tego co laickim okiem potrafiłem znaleźć w prawie spadkowym to że w
    przypadku testamentu określającemu jako jedynego spadkobiercę żonę mogę
    domagać się zachowku.

    Proszę o informację w jaki sposób muszę postępować przy odczytaniu
    testamentu (jakiś sprzeciw, zażalenie?) oraz jaki udział procentowy mam
    prawo otrzymać.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    --
    Mariusz

  • 2. Data: 2005-06-15 05:06:16
    Temat: Re: Odczytanie testamentu
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Manius napisał(a):

> [...]
    >
    > Proszę o informację w jaki sposób muszę postępować przy odczytaniu
    > testamentu (jakiś sprzeciw, zażalenie?) oraz jaki udział procentowy mam

    Nie przysługuje ci prawo do zachowku.
    O ile testament jest ważny twoje zachowanie jest bez znaczenia, a twój
    udział będzie wynosił 0%.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 3. Data: 2005-06-15 16:20:15
    Od: "xmarcel" <x...@c...pl>

    > Nie przysługuje ci prawo do zachowku.

    a to niby dlaczego??

    > O ile testament jest ważny twoje zachowanie jest bez znaczenia, a
    twój
    > udział będzie wynosił 0%.

    a co ma waznosc testamentu do zachowku?

    pozdro
    xmarcel

  • 4. Data: 2005-06-15 17:44:13
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    xmarcel napisał(a):
    > a to niby dlaczego??

    bo zachowek przysługuje rodzicom, zstępnym, małżonkowi, a nie rodzeństwu

    KG

  • 5. Data: 2005-06-16 06:56:17
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    xmarcel napisał(a):

    > a co ma waznosc testamentu do zachowku?

    Nic, ale ma do udziału autora wątku.
    Jeśli testament będzie nieważny wtedy będzie dziedziczenie ustawowe i
    będzie miał jakiś udział w spadku.

  • 6. Data: 2005-06-16 09:36:15
    Od: "xmarcel" <x...@c...pl>

    > bo zachowek przysługuje rodzicom, zstępnym, małżonkowi, a nie
    rodzeństwu

    ok, czyli prawo do zachowku nie przechodzi na dalszych zstepnych?

    pozdr
    xmarcel

  • 7. Data: 2005-06-16 09:42:07
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    xmarcel wrote:

    > rodzeństwu
    >>

    > ok, czyli prawo do zachowku nie przechodzi na dalszych zstepnych?

    A gdzieś to wyczytał?
    Jeśli dzieci nie żyją to przechodzi na wnuki

  • 8. Data: 2005-06-16 12:25:08
    Od: "xmarcel" <x...@c...pl>

    Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresuX.op.pl> napisał w
    wiadomości news:d8rhhb$erf$1@opal.futuro.pl...

    > A gdzieś to wyczytał?
    > Jeśli dzieci nie żyją to przechodzi na wnuki

    tez mi sie tak wydawalo, ale Kam (prawnik) twierdzi co
    innego...........

    pozdr

  • 9. Data: 2005-06-16 13:04:58
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    xmarcel wrote:

    > tez mi sie tak wydawalo, ale Kam (prawnik) twierdzi co
    > innego...........

    On tak nie twierdzi.
    On tylko pisze, że prawo do zachówku mają dzieci, wnuki, rodzice i
    małżonek zmarłego. Nie mają tego prawa brat zmarłego i dzieci brata.

  • 10. Data: 2005-06-16 15:56:58
    Od: "xmarcel" <x...@c...pl>

    Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresuX.op.pl> napisał w
    wiadomości news:d8rtdj$k49$1@opal.futuro.pl...

    > On tak nie twierdzi.
    > On tylko pisze, że prawo do zachówku mają dzieci, wnuki, rodzice i
    > małżonek zmarłego. Nie mają tego prawa brat zmarłego i dzieci brata.

    ok, ale nadal nierozumiem dlaczego autorowi watku nieprzysluguje prawo
    do zachowku skoro:
    1 zmarly nieposiadal dzieci, wiec ustawowo dziedziczy po nim zona(50%)
    i rodzice (chyba pozostale 50%?)
    2 po rodzicach - dzieci (rodzenstwo zmarlego) itd
    3 prawo do zachowku "przechodzi" dalej, "z ojca na syna"

    wiec dlaczego autor watku nie dziedziczy po dzidkach poprzez ojca prawa
    do zachowku?
    wytlumaczcie mi prosze, bo tego nie rozumiem

    pozdro
    xmarcel