  • 1. Data: 2013-01-16 16:56:46
    Temat: Obowiązek podawania pracodawcy straży miejskiej - pod groźbą kary 5 tys zł
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Witam,

    Ostatnio wpadł mi w ręce nowy formularz SM dot fotoradarów.
    Ze zdziwieniem zauważyłem taki tekst:

    Podstawa prawna żądania: art 54 par 8 KPW w zw z art. 213 par 1 KPK
    Nieudzielenie żądanej informacji w zakresie pkt 3 i 4 (podanie adresu
    oraz miejsca pracy) stanowi wykroczenie z art 65 par 2 KW - kto wbrew
    obowiązkowi nie udziela wiadomości co do swego zawodu, miejsca
    zatrudnienia lub zamieszkania podlega karze grzywny do 5 000 zł.

    Czy ktoś z Was potrafi to zinterpretować? Mam wrażenie, że SM trochę
    nagina prawo pod siebie, ale pewności nie mam. Wiadomo, że podanie 3
    paragrafów ma zastraszyć kierowcę, ale co się za tymi numerkami kryje?

    --
    MN

  • 2. Data: 2013-01-16 17:32:11
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-01-16 17:27, WAM pisze:

    > Poszukaj w wyszukiwarce:
    > KPW - Kodeks postepowania w sprawach o wykroczenia
    > KPK - Kodeks prawa karnego
    > KW - Kodeks wykroczen
    >
    > WAM

    No to pomogłeś.
    KPK - kodeks postępowania karnego
    WAM - wiem ale mało ;-)

    Jacek

  • 3. Data: 2013-01-16 19:18:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nagina prawo pod siebie, ale pewności nie mam. Wiadomo, że podanie 3
    > paragrafów ma zastraszyć kierowcę, ale co się za tymi numerkami kryje?

    Te dane są im potrzebne do wpisania do wniosku o ukaranie kierowanego w
    sprawie o wykroczenie do sądu. Stąd taki zapis w ustawie. Przecież można ją
    znaleźć w Internecie i sprawdzić.

  • 4. Data: 2013-01-16 19:48:00
    Od: <2...@5...194800.invalid> (Tom N)

    Robert Tomasik w

    > Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Te dane są im potrzebne do wpisania do wniosku o ukaranie kierowanego w
    > sprawie o wykroczenie do sądu.

    Kodeks karny
    Art. 213. § 1. W postępowaniu należy ustalić tożsamość oskarżonego, jego
    numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), a w
    przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL -- numer i nazwę dokumentu
    stwierdzającego tożsamość oraz nazwę organu, który wydał dokument, a także
    wiek oskarżonego, jego stosunki rodzinne i majątkowe, wykształcenie, zawód i
    źródła dochodu oraz dane o jego karalności, a w miarę możliwości również
    Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP).

    to po myślniku dotyczy tych którzy nie mają numeru PESEL, masz PESEL to
    możesz ustalić wiek.

    Ponadto jeśli przyjmujesz mandat to nie ma potrzeby składania wniosku o
    ukaranie do sądu

    No i może nastąpić zapętlenie (jak wypełnić wniosek do sądu w związku z
    wykroczeniem z art 65 par 2 KW)?

    --
    'Tom N'

  • 5. Data: 2013-01-16 20:40:46
    Od: <8...@5...204046.invalid> (Tom N)

    Tom N w
    d.130116.invalid>:

> [...]

    > ukaranie do sądu

    > No i może nastąpić zapętlenie (jak wypełnić wniosek do sądu w związku z

    I warto poznać podstawę prawną "obowiązku udzielenia wiadomości" przez
    podejrzanego i "żądania przez SM",
    bo to, że "należy ustalić" to jest obowiązek ustalającego, ale z niego
    uprawnienia do "żądania" średnio wynikają, a "obowiązku udzielenia" to już
    całkiem tam nie widać

    --
    'Tom N'

  • 6. Data: 2013-01-17 10:26:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jan 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał

    [...]
    > Te dane są im potrzebne do wpisania do wniosku o ukaranie kierowanego
    > w sprawie o wykroczenie do sądu.

    Zgadza się.
    Tylko nie zgadza mi się źródło danych.

    > Stąd taki zapis w ustawie.

    Ale IMO intencją ustawodawcy było, aby sąd dostał dane, na podstawie
    których może zweryfikować czy podejrzany lub obwiniony mówi prawdę.
    To dlatego ma je tam wpisać organ wnioskujący o ukaranie, a nie
    podejrzany, podejrzanego sąd sobie spyta na rozprawie i *WTEDY*
    będzie on "obowiązany do podania danych".
    Przecież podawanie danych które podał podejrzany mija się z celem,
    równie dobrze można podać że obwiniony jechał 30 kmph (bo tyle
    obwiniony podał), mimo że radar pokazywał 120 kmph.

    > Przecież można ją znaleźć w Internecie i sprawdzić.

    Ano :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-01-17 10:34:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jan 2013, 8...@5...204046.invalid wrote:

    > bo to, że "należy ustalić" to jest obowiązek ustalającego

    Inntrygujące - skąd pomysł "organu ścigania", że sąd powinien
    dostać dane które podał oskarżony/obwiniony?
    Kierując się tą logiką powinno być "obwiniony wcale nic nie
    ukradł, dane podał nam osobiście" ;)
    Na mój gust jest dokładnie tak jak piszesz (sąd powinien
    dostać od organu przede wszystkim te dane, które obwiniony
    lub oskarżony chce ukryć, czyli np. fakt że ma drugie
    miejsce pracy)
    Inna sprawa, to pytanie czy intencja ustawodawcy jest
    racjonalna. "Porządna" weryfikacja w sprawie o wjazd
    na czerwonym raczej nie jest realna.
    Ale to już nie mnie pytać :>

    pzdr, Gotfryd