  • 1. Data: 2005-03-02 19:01:16
    Temat: Obowiązek alimentacyjny wzgledem rodziców
    Od: martini <martini@[wytniconieco]magma.com.pl>

    Witam

    Mam nastepujacy problem. Dzisiaj skontaktowała się ze mną opieka
    społeczna i chcą zebym do nich przyszedł w zwiazku z postepowaniem
    alimentacyjnym mojego ojca. Z tego co zrozumialem przez telefon to chca
    oni zebym placil mojemu ojcu alimenty.

    Wszystko ladnie, tyle ze ( mam teraz 27 l. ) od mniej wiecej 6 lat go na
    oczy nie widzialem - wyprowadzil sie wtedy z domu do jakies kobiety i
    zostal przez nas wymeldowany. Mniej wiecej dwa lata przed jego
    wyprowadzka rodzice sie rozwiedli za obopolna zgoda, aczkowlwiek rozklad
    malzenstwa byl spowodowany alkoholizmem ojca.

    Mniej wiecej od 16 r zycia do 20r.z. kiedy ojciec sie wyprowadzil, nie
    bylem przez niego utrzymywany, jedyne pieniadze jakie oddawal Mamie to
    była połowa rachunków a i to nie zawsze. Na moje utrzymanie czy tez
    edukację juz mu nie starczało bo wszystko szło na wodeczkę. Przez te
    kilka lat dosc czesto w domu bywała policja po awanturach przez niego
    wszynanych itp. Po wyprowadzce z domu z tego co słyszałem stracił pracę,
    nie jest chyba nigdzie zameldowany bo ciagle do mnie przychodza rozmaite
    wezwanai do zapłaty z komunikacji miejskiej, sciga go tez US.

    Wydaje mi się to nieco smieszne zebym mial placic alimenty czlowiekowi
    ktory ojcem jest tylko z nazwy. Z jakiej niby racji mam mu fundowac
    wódkę czy spłacac jego długi.

    W tej chwili pracuję na czarno wiec oczywiscie alimentów siłą rzeczy
    płacił nie będę, ale ta sytuacja nie bedzie trwała długo i obawiam się
    jak to bedzie dalej wyglądało.

    Jest jaki kolwiek sposób na załatwienei tego tak zeby neizaleznei od
    mojej sytuacji finansowej, obowiazek alimentacyjny na mnie nie ciązył ?

    Z góry dziękuję
    Martini

  • 2. Data: 2005-03-02 19:42:09
    Temat: Re: Obowiązek alimentacyjny wzgledem rodziców
    Od: "Andrzej_K" <n...@n...spam.pl>

    User "martini" <martini@[wytniconieco]magma.com.pl> napisał(a)
    w news'ie: news:d0528d$438$1@bandai.magma-net.pl

    > [.................]
    > Wydaje mi się to nieco smieszne zebym mial placic alimenty czlowiekowi
    > ktory ojcem jest tylko z nazwy. Z jakiej niby racji mam mu fundowac
    > wódkę czy spłacac jego długi.

    Może to i śmieszne, ale pomimo to *jest prawdziwe* .

    > W tej chwili pracuję na czarno wiec oczywiscie alimentów siłą rzeczy
    > płacił nie będę, ale ta sytuacja nie bedzie trwała długo i obawiam się
    > jak to bedzie dalej wyglądało.

    Wyjaśnij w MOPR, że nie pracujesz i jesteś na czyimś
    (matki_żony) utrzymaniu. Zapytaj (naiwnie) czy i by
    Tobie w tak trudnej sytuacji nie mogli w jakiś sposób
    pomóc. ;-)

    > Jest jaki kolwiek sposób na załatwienei tego tak zeby neizaleznei od
    > mojej sytuacji finansowej, obowiazek alimentacyjny na mnie nie ciązył ?

    Będzie ciążył do chwili śmierci ojca.

    --
    Pozdrawiam - Andrzej_K.
    "Aby czuć się wolnym istnieje prosty sposób:

  • 3. Data: 2005-03-02 20:01:26
    Od: martini <martini@[wytniconieco]magma.com.pl>

    > Może to i śmieszne, ale pomimo to *jest prawdziwe* .

    Tiaa. W sumie smieszyło by mnie to gdyby nie to, ze w momencie kiedy sąd
    uzna, ze moje zarobki na to pozwalają to mi część ich zabierze i zamiast
    odkladac je np. na przyszłą edukację swojego dziecka, będę utrzymywał
    obcego mi pijaka ktory swojego dziecka czyli mnie utrzymywac nie chciał.

    Zresztą ma on teraz 47 lat. Czy to moja wina, ze nei chce mu się
    pracować. Paranoja straszliwa.

    > Będzie ciążył do chwili śmierci ojca.

    W tym szaleństwie jest metoda ;) Też ciekawe - na rodzicach ciazy ten
    obowiazek do momentu usamodzielnienia dziecka, a ja mam byc obciazony
    przez jakiegos męta przez kilkadziesiat lat jescze, jezeli mu wątroba
    nie wysiądzie.

    Baardzo brzydkie słowa cisną mi się na usta, a jak powiem małżonce, ze
    przybedzie nam gęba do wykarmienia to ją wogole szlag trafi.

    Pozdrawiam
    Martini

  • 4. Data: 2005-03-02 22:25:15
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Andrzej_K wrote:

    > Może to i śmieszne, ale pomimo to *jest prawdziwe* .

    Tylko, że argumenty Martiniego są zupełnie sensowne. Szczególnie te o
    niszczeniu dzieciństwa, wszczynaniu awantur i o alkoholu.

    Musi tylko dodać do nich, że powołuje się na art. 5 Kodeksu cywilnego.

    > Będzie ciążył do chwili śmierci ojca.
    Co nie oznacza od razu, że ciągle będzie musiał na niego płacić, ale że
    zawsze będzie musiał być gotowy na skuteczne przedstawienie sądowi
    swoich racji.

    --
    MArta
    m...@N...pl

  • 5. Data: 2005-03-03 00:02:26
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    martini wrote:

    > Wydaje mi się to nieco smieszne zebym mial placic alimenty czlowiekowi
    > ktory ojcem jest tylko z nazwy.

    Wprawdzie powodem Twoich problemów jest jedynie czyste pokrewieństwo, to
    jednak masz szansę się z tego wyplątać.
    1) Musisz powołać się na art. 5 KC (że zmuszanie dziecka, które było
    ofiarą jego pijackich burd do płacenia mu teraz w dorosłości alimentów
    byłoby skrajnie niezgodne z zasadami współżycia społecznego. Że jeśli
    uwzględnimy art. 5 KC, to ten człowiek nie ma prawa domagać się od
    Ciebie alimentów.
    2) Jeśli masz żonę, może dziecko, to dodatkowo argumentujesz potrzebami
    tychże. Że żonie i dziecku musiałbyś odebrać od ust.

    > Z jakiej niby racji mam mu fundowac
    > wódkę czy spłacac jego długi.
    Co do spłacania długów, to zapamiętaj sobie dobrze:
    1) Zgodnie z prawem nie odpowiadasz za długi swojego ojca. To są jego
    długi, nie Twoje. I nikt nie ma prawa się z nimi do Ciebie zgłaszać. Nie
    daj się nikomu przypadkiem oszukać.
    2) Musisz tylko /koniecznie/ uważać na jedno. Kiedy Twój ojciec umrze,
    to powinieneś *odrzucić* spadek, ew. przyjąć go *z dobrodziejstwem
    inwentarza*. Bo długi można odziedziczyć.

    > W tej chwili pracuję na czarno wiec oczywiscie alimentów siłą rzeczy
    > płacił nie będę, ale ta sytuacja nie bedzie trwała długo i obawiam się
    > jak to bedzie dalej wyglądało.
    Uważaj, bo sąd będzie oceniał nie tylko Twoje zarobki, ale także Twoje
    *możliwości* zarobkowe. Dlatego wybierz taką wersję, która nie
    zasugeruje sądowi, że jesteś darmozjadem, dla którego będzie to
    najlepsza okazja, żeby nie pójść w ślady tatusia. Możesz nawet
    przemyśleć przyznanie się do drobnych, dorywczych prac (z zaznaczeniem,
    że straszliwie o nie trudno, że jest z tym coraz gorzej i aż Ci głupio
    przed żoną, że tak mało zarabiasz, a tu jeszcze to). Tę kwestię musisz
    sobie dobrze, wielostronnie przemyśleć.

    > Jest jaki kolwiek sposób na załatwienei tego tak zeby neizaleznei od
    > mojej sytuacji finansowej, obowiazek alimentacyjny na mnie nie ciązył ?
    Z jednej strony nie możesz sprawić, żeby nigdy więcej taka sprawa Ci nie
    groziła. Ale z drugiej strony, jeśli Twoje argumenty niezmienne
    (związane z art. 5 KC) zostaną raz przez jeden sąd uznane, to potem może
    Ci być łatwiej. Ale tak czy inaczej będziesz musiał być zawsze
    przygotowany na wyplątanie się z tego problemu.
    Np. jeśli Ty, Twoja żona, albo dziecko na coś zachorujecie, to musisz
    pamiętać o kopiowaniu recept itp., żeby w razie czego móc dokumentować
    czy to Twój stan zdrowia, zmniejszający możliwości zarobkowe, czy to
    chorowitość żony i dziecka, którzy nie zasłużyli sobie na to, żeby im
    dla kogoś takiego od ust odejmować.

    Reasumując:
    Nie denerwuj się, tylko przygotuj. Po prostu nie zmarnuj żadnej szansy.

  • 6. Data: 2005-03-03 00:12:57
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

> [...]
    > i chcą zebym do nich przyszedł w zwiazku z postepowaniem alimentacyjnym
    > mojego ojca. Z tego co zrozumialem przez telefon to chca oni zebym placil
    [...]
    > Jest jaki kolwiek sposób na załatwienei tego tak zeby neizaleznei od mojej
    > sytuacji finansowej, obowiazek alimentacyjny na mnie nie ciązył ?

    Sąd może nie przyznać alimentów, jeżeli ich przyznanie jest sprzeczne z
    zasadami współżycia społecznego. Zgromadź jak najwięcej przekonujących
    dowodów, że ojciec Cię zaniedbywał, nie czynił osobistych starań o Twoje
    wychowanie i nie łożył na Twoje utrzymanie przez szereg lat. Najlepiej by
    było, gdybyś przedstawił dowody jego uchylania się od płacenia alimentów na
    Ciebie, ale jeśli nawet nie było alimentów, to staraj się to udowadniać
    inaczej (dołączając akta sprawy rozwodowej rodziców jeśli tam coś jest,
    powołując świadków itd.).
    Nie gódź się dobrowolnie na alimenty.
    Życzę powodzenia,
    Beniamin

  • 7. Data: 2005-03-03 16:32:47
    Od: martini <martini@[wytniconieco]magma.com.pl>

    Dziekuję wielce, bardzo mi pomogliście - wiem juz teraz mniej wiecej z
    ktorej strony się za to zabrać. Zacznę chyba od próby wyciagniecia z
    policji danych na temat wezwan do awantur - to powinno dac sadowi do
    myslenia. Nie wiem tylko jak długo takie dane oni przechowują ale mam
    znajomego policjanta wiec w razie czego poproszę o pomoc w znalezieniu tego.

    Interesuje mnie jeszcze jedna rzecz - z jaką częstotliwoscią mogę być
    pozywany o alimenty? Dajmy na to, ze teraz sąd odrzuci taki pozew bo
    stwierdzi, ze mnie na alimenty nie stac, badz, ze sa one bezzasadne. Czy
    jest jakis okres ktory musi minąc zeby znow mogl byc złozony pozew ?

    Pozdrawiam
    Martini

  • 8. Data: 2005-03-03 21:49:21
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

> [...]
    > stwierdzi, ze mnie na alimenty nie stac, badz, ze sa one bezzasadne. Czy
    > jest jakis okres ktory musi minąc zeby znow mogl byc złozony pozew ?

    Najwazniejsze jest to, że musi nastąpić istotna zmiana okoliczności, żeby
    sąd rozpatrzył wniosek, a ojciec nie zmieni faktu, że Cię kiedyś
    zaniedbywał. Więc jeżeli pozew będzie odrzucony ze względu na zasady
    współżycia społecznego, możesz już się nie martwić.

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 9. Data: 2005-03-03 23:38:48
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl>

    Marta Wieszczycka napisał(a):

    > Tylko, że argumenty Martiniego są zupełnie sensowne. Szczególnie te o
    > niszczeniu dzieciństwa, wszczynaniu awantur i o alkoholu.
    >
    > Musi tylko dodać do nich, że powołuje się na art. 5 Kodeksu cywilnego.

    A czytałaś *dokładnie* orzeczenie SN dotyczące dopuszczalności
    stosowania art 5 kc w sprawach alimentacyjnych? Bo konkluzja jest taka,
    że w zasadzie się nie stosuje, poza naprawde drastycznymi przypadkami.
    Odejście ojca od rodziny, gdy dziecko miało 16 lat raczej się tu nie łapie.

    > Co nie oznacza od razu, że ciągle będzie musiał na niego płacić, ale że
    > zawsze będzie musiał być gotowy na skuteczne przedstawienie sądowi
    > swoich racji.

    Np takich, że jego mozliwościo zarobkowe nie pozwalają na płacenie
    alimentów wogóle, albo że ojciec nie jest w niedostatku. Innego wyjścia
    nie ma.

    --
    Falkenstein
    Ordo Lumine

  • 10. Data: 2005-03-03 23:51:40
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl>

> [...]

    > byłoby skrajnie niezgodne z zasadami współżycia społecznego. Że jeśli
    > uwzględnimy art. 5 KC, to ten człowiek nie ma prawa domagać się od

    Sąd tego nie raczej nie uwzględni. Bo stosowanie art 5 kc w sprawach
    alimentacyjnych jest ograniczone tylko do najbardziej drastycznych
    przypadków. Np takich, gdy ojciec odszedł od rodziny, gdy dzieci miały
    roczek i sam nigdy alimentów na nie nie płacił. W sytuacji, gdy ojciec
    odszedł od rodziny gdy syn miał 16 lat to raczej nie da rady. No chyba,
    że przez tye 16 lat tez ani grosza nie płacił, zarobił parę wyroków za
    znęcanie i niealimentację.

    > 2) Jeśli masz żonę, może dziecko, to dodatkowo argumentujesz potrzebami
    > tychże. Że żonie i dziecku musiałbyś odebrać od ust.

    Przeczytaj orzecznictwo SN.
    Obciążające zobowiązanego należności alimentacyjne, cywilnoprawne i
    publicznoprawne nie maja wpływu na ocenę jego możliwości zarobkowych.

> [...]
    > 1) Zgodnie z prawem nie odpowiadasz za długi swojego ojca. To są jego
    > długi, nie Twoje. I nikt nie ma prawa się z nimi do Ciebie zgłaszać. Nie

    Tu wyjątkowo masz rację.

    > 2) Musisz tylko /koniecznie/ uważać na jedno. Kiedy Twój ojciec umrze,
    > to powinieneś *odrzucić* spadek, ew. przyjąć go *z dobrodziejstwem
    > inwentarza*. Bo długi można odziedziczyć.

    Napisz mu jeszcze, ze spis inwentarza kosztuje obecnie prawie 100 zł za
    każdą godzinę pracy komornika. I że jak odrzuci spadek to nie dostanie
    ani długów ani majątku.

    > Uważaj, bo sąd będzie oceniał nie tylko Twoje zarobki, ale także Twoje
    > *możliwości* zarobkowe.

    A dokładnie będzie oceniał tylko mozliwości zarobkowe. Według zasady
    "młody, zdrowy 1500 zł może zarobić". A to, że nie ma pracy i jest
    bezrobocie uwzględni dopiero wtedy, gdy wykaże, że pracy nie ma pomimo
    wykorzystania wszelkich możliwości jej zdobycia.

> [...]
    > że straszliwie o nie trudno, że jest z tym coraz gorzej i aż Ci głupio
    > przed żoną, że tak mało zarabiasz, a tu jeszcze to). Tę kwestię musisz

    Taa, niech sobie opracuje historyjkę do opowiadania przed sądem.
    Każdy coś opowiada, niektórzy mają nawet prawdziwy talent oratorski.

> [...]
    > czy to Twój stan zdrowia, zmniejszający możliwości zarobkowe, czy to
    > chorowitość żony i dziecka, którzy nie zasłużyli sobie na to, żeby im

    Jak on zachoruje i zmniejszą się jego możliwości zarobkowe, to tak. Ale
    jak zwiększą sie potrzeby zony to nie. Możliwość uchylenia się na tej
    podstawie od obowiązku alimentacyjnego słuzy jedynie rodzeństwu.

    > Reasumując:
    > Nie denerwuj się, tylko przygotuj. Po prostu nie zmarnuj żadnej szansy.

    A to akurat dobra rada. Szanse sa marne, ale w sądach pewne jest tylko
    to, że w niedzielę nic się tam nie załatwi.

    --
    Falkenstein
    Ordo Lumine