  • 61. Data: 2003-02-23 14:18:51
    Temat: Re: [OT] przesłuchanie dziecka przez policje [OT]
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    <j...@o...pl> wrote in message
    news:7763.0000016f.3e57d58a@newsgate.onet.pl...

    > Mieszka w małej społeczności, gdzie wszyscy wszystkich znają.

    Skąd niby to wiesz?

    > postaci świadka. Gdyby młody był parę lat starszy, sprawa byłaby prosta-
    sam
    > by zdecydował.

    _O niczym by nie decydował_. Swiadek ma obowiązek zeznawać koniec kropka (
    art. 177 kpk chyba ).

    > Matka musi podjąć decyzję za niego, a podejrzewam, że gdyby było
    > ją stać na opłacenie porady prawnej, nie byłoby tej dyskusji.

    E tam - adwokat za powiedzenie, że nie ma możliwości odmowy składania zeznań
    wziąłby pare groszy. I ew. poradziłby pare sztuczek, którymi można się
    wykręcać, a których ja nie podam, bo mi nikt nie zpałacił a uważa, że
    świadkowie powinni zeznawać.

    > wszystko, co napisałem w tym poście na temet zdarzenia jest na tyle
    odbiegające
    > od prawdy, że nie powinienem się tak angażować,

    No właśnie.

    Depi.

  • 62. Data: 2003-02-23 14:20:41
    Temat: Re: przesłuchanie dziecka przez policje
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Stan_Z" <s...@g...pl> wrote in message

    > Czyń wszystko by twojemu domostwu i całej twojej rodzinie udzielono
    > odpowiedniego wsparcia nawet wówczas gdy sprawa jest błacha, natomiast nie
    > unikaj składania zeznań przez twoje dziecko.
    >
    > Niech wreszcie wymiar sprawiedliwości zrozumie, że podejmowanie takich
    > działań jest również w ich interesie i niech wreszcie stanie się to normą
    > prawną w tym kraju.

    Nic dodac nic ujac.

    Depi.

  • 63. Data: 2003-02-23 14:31:39
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Mieszka w małej społeczności, gdzie wszyscy wszystkich znają.

    Prawdopodobnie Kraków.

    >Jej syn był świadkiem czynu przestępczego popełnionego przez znanego
    wszystkim sprawcę
    > (domniemuję, że było to przestępstwo zuchwałe, "w biały dzień" 13 latek
    zna z
    > widzenia sprawcę)

    Czytaj uważnie -"moje dziecko było świadkiem drobnej kradzieży".

    >Może spotyka się z groźbami, telefony z pogróżkami, itp,

    Może jest kobietą?? Nic takiego wpoście inicjującym nie ma.

    > drugiej strony policja zmusza młodego do złożenia zeznań,

    On już informację kto jest sprawcą udzielił.

    >bo ma "haka" w postaci świadka.

    Gdzie Ty jaki hak widzisz??

    >Autorka tematu dyskusji wysyłając posta, liczyła na, może, pomoc adwokata
    za free, po prostu ukazanie
    > drogi wyjścia.

    I dowiedziała się że zgodnie z prawem syn przesłuchany byc może bez jej
    zgody.

    > ale jak napisałem w jednym z poprzednich postów czasami działam
    impulsywnie
    > Może to szczeniak coś pod...lił i teraz matka szuka możliwości
    wyeliminowania
    > świadka?

    Nie prościej z uwagą przeczytać wszystko co do tej pory wiadomo?

    Pozdr
    Leszek

  • 64. Data: 2003-02-23 15:09:08
    Temat: Odp: przesłuchanie dziecka przez policje
    Od: "bg" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik Marcin Olender <d...@g...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b3al26$klu$...@n...news.tpi.pl...

    > "Stan_Z" <s...@g...pl> wrote in message

    > Nic dodac nic ujac.
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > --
    > Depi.

    Dziękuję za wskazanie podstaw prawnych. Wiem, że troche enigmatycznie
    opisalam sytuacje, ale naprawde parę dni byłam w stanie (to moja diagnoza)
    załamania nerwowego. Teraz wracam do normalności i po wyjaśnieniach kilku
    osó na grupie wiem o co chodzi.
    Wyjaśniam tym którzy nie zrozumieli mnie, ze nie chodziło ani o darmową
    poradę (lecz szybką - ponieważ byłam umowiona na tel z policjantem na
    piątek) ani o wyciaganie mojego dziecka z klopotów (bo i taki post się
    pojawił ze moze to on cos ukradł).
    Jest tak jak napisałam chodzi o przezycia mojego syna. Obie sprawy, czyli
    kradzież telefonu, gdzie świadkiem jest moj syn i groźby telefoniczne, które
    tak mnie wytracily z równowagi nie maja nic wspólnego ze sobą. Jednak akurat
    teraz gdy w domu panuje napieta sytacja, (syn jest odprowadzany do szkoły i
    przyprowadzany i wiele innych rzeczy, jak wizyty na komisariacie moje itd)
    telefo w tamtej sprawie wytrącił mnie z równowagi, bo tak naprawde to juz o
    tym nawet zpomniałam (zdarzenie miało miejsce gdzieś w październiku
    ubioegłego roku).
    Faktycznie pewnie troche nadopiekunczo chciałam się zachować, ale prosze
    zrozumcie mnie. Moj syn zrywa sie w nocy, co wczesniej raczej sie nie
    zdarzało. Ja natomiast kilka dni spedziłam w stanie totalnego rozkładu na
    czynniki pierwsze.
    Któś powiedział uszy do gory - więc informuję że już się podniosły :)
    Potrzebowałam czasu na poukładanie sobie wszystkiego w głowie.
    Chyba troche za długo piszę - przepraszam, ale niektóre wypowiedzi najpierw
    mnie załamały a teraz już OK. Fantazja niektórych poniosła w domysłach co ja
    chce ukryć. Wiec (żartem) dodam że moj syn może przemyca alkohol zza
    wschodniej granicy specjalnie skonstruowanym rowerem.
    To chyba oczywiste, że nie mogę pisać o niektórych faktach dotyczących
    aktualnej sytuacji.
    Pozdrawiam

  • 65. Data: 2003-02-23 22:40:22
    Od: Marcyś <m...@n...pl>

    Użytkownik "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > To może lepiej wyjaśnie - za bezpodstawną odmowę składania zeznań nie ma
    > odpowiedzialności z kk, natomiast możliwe jest nakładanie kar
    > porządkowych przewidzianych przez kpk - grzywny i do 30 dni aresztu

    Ale zatajanie prawdy to art. 233 kk, a podżeganie
    do tego jest karalne.

  • 66. Data: 2003-02-24 08:35:06
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Marcyś wrote:

    > Ale zatajanie prawdy to art. 233 kk, a podżeganie
    > do tego jest karalne.

    aby zataic prawdę trzeba zeznawać, jesli odmówisz - nie zeznajesz

    KG

  • 67. Data: 2003-02-24 08:39:13
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Marcin Olender wrote:
    > Z osoba niepelnoletnia zeznajaca w procesie karnym wiaze sie faktycznie
    > wiele trudnych pytan natury prawnej, jak chocby wspomniane przeze mnie na
    > grupie problemy ze skorzystaniem przez nieletniego z ww. art. 182 i
    > wymaganie.nie wymagania zgody rodzica na to oswiadczenie.

    jest już uchwała SN:
    "Prawo odmowy zeznań określone w art. 182 § 1 kpk przysługuje każdemu
    świadkowi, a więc także małoletniemu."

    KG

  • 68. Data: 2003-02-24 08:45:38
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > "Prawo odmowy zeznań określone w art. 182 § 1 kpk przysługuje każdemu
    > świadkowi, a więc także małoletniemu."

    Ale nie jego rodzicom.

    Pozdr
    Leszek

  • 69. Data: 2003-02-24 08:49:24
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > jest już uchwała SN:
    > "Prawo odmowy zeznań określone w art. 182 § 1 kpk przysługuje każdemu
    > świadkowi, a więc także małoletniemu."

    A możesz podać numerek tej uchwały? Bo coś mi się wydaje, że dotyczy to osób
    najbliższych dla oskarżonego,
    a tu taka sytuacja nie istnieje.

    Stan_Z
    Czytać uważnie autora wątku to rzecz chwalebna.

  • 70. Data: 2003-02-24 09:12:33
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Stan_Z wrote:
    > A możesz podać numerek tej uchwały? Bo coś mi się wydaje, że dotyczy to osób
    > najbliższych dla oskarżonego,
    > a tu taka sytuacja nie istnieje.

    I KZP 48/02
    U C H W A Ł A
    Dnia 19 lutego 2003 r.

    > Czytać uważnie autora wątku to rzecz chwalebna.

    Odpowiedź nie dotyczy wątku, tylko tego co pisał Marcin - o prawach
    ogólnie o prawach małoletniego świadka :)

    KG