    Date: Thu, 25 Apr 2013 15:43:32 +0200
    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: OT (naród itd) Re: nakaz sciagniecia anteny z elewacji
    <kl5ktf$t2f$1@news.task.gda.pl> <kl5njh$oj$1@node1.news.atman.pl>
    <kl5pat$afi$1@news.task.gda.pl> <kl5po3$qv5$2@node2.news.atman.pl>
    <kl5qmv$ead$2@news.task.gda.pl> <kl7qkv$o6j$2@node1.news.atman.pl>
    <5177787a$0$1255$65785112@news.neostrada.pl>
    <5177910a$0$1221$65785112@news.neostrada.pl>
    <kl85pa$p82$4@node2.news.atman.pl>
    <5177a19f$0$26687$65785112@news.neostrada.pl>
    <kl9314$6bj$2@node1.news.atman.pl>
    <51783054$0$1228$65785112@news.neostrada.pl>
    <kl9eqs$4ad$1@node2.news.atman.pl>
    <5178e10e$0$26691$65785112@news.neostrada.pl>
    <klanut$p22$3@node1.news.atman.pl> <klaq9g$cph$1@node2.news.atman.pl>
    <klarhu$dqn$1@node2.news.atman.pl> <klav0f$hp1$1@node2.news.atman.pl>
    <51790124$0$1253$65785112@news.neostrada.pl>
    <klb04e$dqn$6@node2.news.atman.pl>
    <51790920$0$26695$65785112@news.neostrada.pl>
    <klb2jh$dqn$10@node2.news.atman.pl>
    <517912e5$0$1266$65785112@news.neostrada.pl>
    <klb4j7$dqn$12@node2.news.atman.pl>

    W dniu 25.04.2013 13:38, Dominik & Co pisze:

    > Czyli chcesz powiedzieć, że spośród tysięcy mitologii

    Nie mitologii, bo to sugeruje fałszywość. Są i mitologie i prawdziwe
    religie. (Prawdziwe, nie znaczy właściwe, najwłaściwsze jest
    chrześcijaństwo)

    > akurat ta, w której zostałeś wychowany Ty i Twoi rodzice
    > jest prawdziwa? Zadziwiający zbieg okoliczności!

    No akurat miałem to szczęście, że urodziłem się i wychowałem w miejscu
    gdzie dominuje prawda. Ale to nie warunek konieczny, wiele osób nawraca
    się choć wyszli z błędnych religii i wierzeń.

    > Już służę konkretami szanownemu panu.
    > Otóż ponoć Jahwe ma za złe każdemu człowiekowi,

    Nie ma.

    > co do sztuki,
    > że jego mityczny przodek, niejaki Adaś, zerwał mu owoc z drzewa,
    > czego mu był stanowczo zabronił.

    Oj to jest dyskusja na wiele zimowych wieczorów. Zwłaszcza, że nie ma
    jednoznacznej wersji teologicznej. Już sama mityczność Adama jest tylko
    wg niektórych. Ja np. jestem kreacjonistą i zwolennikiem dosłownego
    traktowania opisu aktu stworzenia. Choć nie upieram się przy tym usilnie
    i przyjmuję iż być może Księga Rodzaju jest tylko literacką formą
    przekazania pewnych prawd wiary i same niuanse opisowe nie są historyczne.

    Nie ma to większego znaczenia i jakkolwiek na poziomie teologii
    specjaliści sobie mogą dyskutować ten fakt, to jest to fakt bez
    większego wpływu na nasze obecne życie i jego dyskusja służy w zasadzie
    zaspokojeniu ciekawości.

    Najważniejsze to należy wyciągnąć wnioski takie, że człowiek jest winien
    Bogu posłuszeństwo, bo inaczej poniesie konsekwencje tego nieposłuszeństwa.

    > No i żeby Jahwe przestał się
    > dąsać trzeba tego człowieka polać wodą i wypowiedzieć kilka zaklęć.

    Nie jestem specjalistą od systemu ofiarniczego w ST, więc możliwe, że
    takie coś było. Choć z tymi zaklęciami to na pewno nie. Jak już to
    modlitwę, czyli po prostu rozmowę z Bogiem. Tak jak zresztą i w
    rodzinie. Jak córka coś przeskrobie, to rozmowa ze mną jest częścią
    rozwiązania tego problemu.

    > No to się pytam, czy przypieprzanie się do kogoś za winy praprzodka
    > jest elementem tejże Uniwersalnej Moralności, czy tylko Jahwemu wolno
    > na zasadzie "co wolno wojewodzie..."?

    Po pierwsze Moralność Boga jest nadrzędna i nie można jej krytykować.
    Po drugie, to nie tak, bo nie ,,przypieprza się za winy praprzodka'',
    ale to dłuższa teologiczna dyskusja i nie mam przygotowania do
    właściwego przekazania tej nauki, zwłaszcza osobie z przeciwnego obozu.
    Nie jest to kluczowy element wiary, jest to rzecz niepotrzebna do
    zbawienia, wiec myślę, że czas na rozważanie tego będzie gdy już oddasz
    swoje życie Jezusowi, uzyskasz Zbawienie i będziesz pragnął zagłębić
    niuanse.

    > A skąd wiesz, że są niemoralne?

    Bo Biblia o tym mówi.

    >Przecież ta moralność od Jahwego
    > pochodzi, więc słów Jahwe nie możesz oceniać (chyba, że jednak
    > kryterium leży na zewnątrz).

    No nie mogę. Chodziło mi o to, żebyś nie wyrwał fragmentu z kontekstu i
    nie przedstawił jako nauczanie i wzór do postępowania. Wiele razy z
    takim atakiem się spotkałem. ,,O pacz, Dawid uwiódł Batszebę, zabił
    Uriasza, Bóg go lubił --> ty też tak rób''. No więc Biblia jest moralna
    jako całość, ale opisuje po prostu rzeczy różne i wyciągnięcie ich z
    kontekstu skutkuje błędami. Tak jak podręcznik do psychiatrii jest
    zdrowy, ale nie znaczy że opis zachowania psychopaty jest wzorcem zdrowia.

    > Prościutkie pytanie: Jak Jahwe kazał Jozuemu wymordować mieszkańców
    > Jerycha, to było to moralne, czy nie?

    Tak. Byli to wrogowie Boga i Bóg się z nimi rozprawił i to jest dobre,
    bo Bóg jest dobry z definicji, bo wzorcem dobroci jest Bóg.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek