    From: "pierwek" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Małżeństwo, a zgoda od biskupa. - krótkie podsumowanie
    Date: Tue, 16 Sep 2003 06:41:21 +0000 (UTC)

    Artur Górniak <j...@g...ha.pwr.wroc.pl> napisał(a) w artykule
    <9...@j...in.grey.debian.pl>...
    > Czy rozsądnym jest wymaganie od strony kościelnej papieru
    > zobowiązującego do nie przeszkadzania w odejściu od kościoła oraz
    > wymuszającego przyjmowanie sakramentów w wieku po dziecięcym?

    Przeczytałem paręnaście postów w tym wątku i mam kilka prostych uwag.

    1. Ksiądz ma w dupie czy weźmiesz ślub kościelny czy nie (jeżeli nie
    udzieli Ci ślubu to co prawda nie zarobi, ale myślę że raczej zwisa mu to)
    - co więcej on dobrze wie, że to właśnie Tobie zależy an tym ślubie i
    oczywiście to on stoi na wygranej pozycji.
    Żebyś mi tu nie polemizował że Ci nie zależy to uświadomie Ci, że jednak
    tak bo jak ksiądz nie udzieli Wam ślubu kościelnego to pradopodobnie Twoja
    obecna narzeczona nie zgodzi się zostać Twoją żoną.

    2. W sprawie pisma od strony kościelnej w sprawie dzieci. Jest oczywistym,
    że wyśmieją Cię jedynie, jeżeli o coś takiego poprosisz i będą mieli
    rację. Ile Ty masz lat - 18, czy prawie 18? Dobrze Ci ktoś odpowiedział -
    to nie Ty tu stawiasz warunki - nie podoba się? To spadaj na szczaw... Nikt
    Ci nie każe brać ślubu kościelnego.
    W zasadzie zmusza Cię do tego Twoja narzeczona i jej rodzice.Ale to jużTwój
    wybór z kim się wiążesz. Ktoś musiał ustąpić - Ty byłeś słabszy i bierzecie
    ślub kościelny. Czyli "mołczać i ruki pa szwam".
    BTW jak wyobrażasz sobie zmuszanie kogoś do przyjmowania sakramentów? (np
    spowiedzi, komuni świętej). Nawet Ty nie jesteś zmuszony do przyjęcia
    sakramentu ślubu. Jesteś po prostu stroną - ale Tobie ten sakrament nie
    zostanie udzielony bo nie masz do niego prawa.

    3. W sprawie chrztu dzieci rodziców którzy nie wzięli ślubu kościelnego.
    Ksiądz nie może nikomu odmówić sakramentu chrztu. I tu możnaby zakończyć
    temat. Ale uświadomię Ci jeszcze, że księdzu zależy żeby powiększyć grono
    owieczek bożych tak , że na pewno z chęcią udziela chrztów.

    To by było na tyle w sprawach zasadniczych - natomiast inne dywagacje nad
    "wyższością świąt Wielkiej Nocy nad Bożym Narodzeniem" zostawiam bez
    komentarza bo są żałosne.

    Odbębnij ten przykry dla Ciebie obowiązek w kościele i ciesz się
    małżeństwem. Dzieci i tak zrobią co będą chciały - sam jesteś tego
    przykładem. Uśmiechnij się, teraz jesteś zestresowany sytuacją, ale będzie
    dobrze.

    pozdrawiam i wszystkigo najlepszego na nowej drodze życia

    P.