  • 1. Data: 2004-10-25 21:10:58
    Temat: Licencja i czas używania programu
    Od: Free <x...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    czy ktoś może powiedzieć mi co dzieje się po wygaśnięciu licencji w
    rozumieniu ustawy o prawie autorskim, po 5 lata użytkowania programu
    komputerowego, nabytego legalnie wraz z licencją ?
    Czy w związku z tym, że ustają wszelkie prawa do użytkowania programu
    nie można dalej tego programu używać ? Czy tylko dalsze używanie jest
    nielicencjonowane ?

    Free

  • 2. Data: 2004-10-25 22:23:48
    Temat: Re: Licencja i czas używania programu
    Od: Arek <a...@e...net>

    Free rzecze:
> [...]
    > Czy w związku z tym, że ustają wszelkie prawa do użytkowania programu
    > nie można dalej tego programu używać ? Czy tylko dalsze używanie jest

    Nie ma czegoś takiego jak licencja na używanie programu, czyli na
    korzystanie z jego cech użytkowych a nie praw autorskich do niego.

    Program - jego egzemplarz - kupujesz i możesz go używać do woli i do
    śmierci jak tylko sobie chcesz poza najmem i dzierżawą.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    Sprawdziłeś już swój banknot?
    http://www.eteria.net/gratka

  • 3. Data: 2004-10-25 22:36:27
    Od: Free <x...@p...onet.pl>

    Użytkownik Arek napisał:
> [...]
    >
    > Program - jego egzemplarz - kupujesz i możesz go używać do woli i do
    > śmierci jak tylko sobie chcesz poza najmem i dzierżawą.

    Art. 66.
    1. Umowa licencyjna uprawnia do korzystania z utworu w okresie pięciu
    lat na terytorium państwa, w którym licencjobiorca ma swoją siedzibę,
    chyba że w umowie postanowiono inaczej.
    2. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, prawo uzyskane na
    podstawie umowy licencyjnej wygasa.

    Co Ty na to ?
    Kupując program dostajesz licencję, czyli prawo do korzystania z
    programu, o ile nie jest napisane inaczej, nabywasz je na lat 5. A co
    potem ?

    Free.

  • 4. Data: 2004-10-25 22:58:12
    Od: Arek <a...@e...net>

    Free rzecze:
    > Co Ty na to ?

    Sprawa dotyczy sytuacji udzielenia licencji na utwór, a nie używania
    jego egzemplarza.
    Po prostu nie rozumiesz pojęć, więc wyłożę to jeszcze raz:

    Licencja jest na korzystanie z PRAW AUTORSKICH do utworu.
    Natomiast korzystanie z CECH UŻYTKOWYCH utworu nie wymaga udzielania
    żadnych licencji bo prawo do używania egzemplarza utworu otrzymuje się
    wraz z jego nabyciem.

    > Kupując program dostajesz licencję, czyli prawo do korzystania z
    > programu, o ile nie jest napisane inaczej, nabywasz je na lat 5. A co
    > potem ?

    Kupując program kupujesz jego egzemplarz, a nie żadną licencję.
    A licencja jest na wykorzystanie praw do utworu na jakimś polu
    eksploatacji, a nie na korzystanie z niego.

    Tak więc nie ma żadnego ograniczenia do pięciu czy sreńciu lat.
    Kupujesz książkę/cd/płytę/obraz/program i masz go tyle lat ile Ci życia
    starcza a po Tobie Twoi spadkobiercy.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.eteria.net - rozmawiaj za darmo

  • 5. Data: 2004-10-25 23:35:45
    Od: _ValteR_ <s...@n...thx>

    *Arek* wrote in <news:clk0dt$rah$1@news.onet.pl> :

> [...]
    > Natomiast korzystanie z CECH UŻYTKOWYCH utworu nie wymaga udzielania
    > żadnych licencji bo prawo do używania egzemplarza utworu otrzymuje się

    Lecencja pozwala na korzystanie z utworu a nie korzystanie z praw
    autorskich. Kupując program nie nabywasz tych praw które pozostaja
    przy twórcy.

    Właśnie np. zainstalowanie programu, otwarcie pudełka oznacza zawarcie
    umowy licencyjnej której warunki mogą znajdować się na pudełku w
    instalatorze, itd. Nie jest konieczny oddzielny papierek.

    > Kupując program kupujesz jego egzemplarz, a nie żadną licencję.
    > A licencja jest na wykorzystanie praw do utworu na jakimś polu
    > eksploatacji, a nie na korzystanie z niego.

    kupując program zgadzasz się właśnie na warunki licencji.

    BTW. facet Ci zacytował ustawę a ty dalej swoje - niech do ciebie
    dotrze że licencja ustawowa (jak nie określisz innego okresu) trwa 5
    lat. Po upływie tego okresu prawo uzyskane na podstawie umowy
    licencyjnej wygasa.

    --
    "Pogrożę mu tylko palcem" - rzekł kładąc go na cynglu.

  • 6. Data: 2004-10-25 23:49:05
    Od: Arek <a...@e...net>

    _ValteR_ rzecze:
    > Lecencja pozwala na korzystanie z utworu a nie korzystanie z praw
    > autorskich.

    Na korzystanie z utworu na określonych polach eksploatacji praw
    autorskich, a nie na korzystanie z cech użytkowych utworu.

    Jeżeli nie potrafisz tego zrozumieć to zastanów się nad książką,
    taśmą czy płytą z muzyką, obrazem, fotografią itp.
    Program w NICZYM się tu nie różni.

    > Kupując program nie nabywasz tych praw które pozostaja przy twórcy.

    To zdanie to już totalne lamerstwo. :)
    Co rozumiesz przez "kupując program"?
    I co to są za prawa, "które pozostają przy twórcy" ?
    Bo jeśli masz na myśli prawa osobiste to one są NIEZBYWALNE.

    > Właśnie np. zainstalowanie programu, otwarcie pudełka oznacza zawarcie
    > umowy licencyjnej której warunki mogą znajdować się na pudełku w
    > instalatorze, itd. Nie jest konieczny oddzielny papierek.

    Nieprawda.
    Już samo spojrzenie na opakowanie to zawarcie umowy licencyjnej.

    Bzdura? Wcale nie większa niż to co Ty powiedziałeś.

    > kupując program zgadzasz się właśnie na warunki licencji.

    Heh.. to by było marzenie M$ i jemu podobnych.
    Na szczęście tak nie jest.

    > BTW. facet Ci zacytował ustawę a ty dalej swoje - niech do ciebie

    No ja niedobry - jak śmiałem wytłumaczyc mu pojęcia ?

    > dotrze że licencja ustawowa (jak nie określisz innego okresu) trwa 5
    > lat. Po upływie tego okresu prawo uzyskane na podstawie umowy
    > licencyjnej wygasa.

    Jasne. To ONI już do Ciebie jadą.
    A jak znajdą utwory sprzed 5 lat - jakieś książki, gazety, fotki,muzykę,
    taśmy z oprogramowaniem lub filmami - to Olaboga!
    Z więzienia nie wyjdziesz i po 999 latach.

    Wybacz kpiarski ton, ale zaiste nie mam już sił na trzymanie poważnego
    tonu gdy do dyskusji włączają się dyletanci, którym brak PODSTAWOWYCH
    wiadomości z danej dziedziny i z zapałem krzyczą :
    Ziemia nie może być kulą bo ludzie z drugiej strony by pospadali !

    Zachęcam do zapoznania się z podstawowymi pojęciami z tej dziedziny
    i dopiero powrócenia do dyskusji.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.hipnoza.info

  • 7. Data: 2004-10-25 23:50:20
    Od: "xmarcel" <x...@b...pl>

    Użytkownik "_ValteR_" <s...@n...thx> napisał w wiadomości
> [...]
    > dotrze że licencja ustawowa (jak nie określisz innego okresu) trwa 5
    > lat. Po upływie tego okresu prawo uzyskane na podstawie umowy

    to wyrzuc wszystkie ksiazki, ktore kupiles przed 26.10.1999 bo juz masz
    je nielegalnie......

    pozdro

  • 8. Data: 2004-10-26 10:02:28
    Od: _ValteR_ <s...@n...thx>

    *xmarcel* wrote in <news:clk3gq$vqh$1@news.lublin.pl> :

    > Użytkownik "_ValteR_" <s...@n...thx> napisał w wiadomości
    >>
    > to wyrzuc wszystkie ksiazki, ktore kupiles przed 26.10.1999 bo juz masz
    > je nielegalnie......

    A mówi ci coś "jeśli umowa nie stanowi inaczej"?

    --
    UWAGA!!! Kradnę sygnatury.

  • 9. Data: 2004-10-26 10:03:17
    Od: _ValteR_ <s...@n...thx>

    *Arek* wrote in <news:clk3dc$atk$1@news.onet.pl> :

    Dobrze gadasz tylko małymi literami.

    --
    UWAGA!!! Kradnę sygnatury.

  • 10. Data: 2004-10-26 10:06:46
    Od: Arek <a...@e...net>

    _ValteR_ rzecze:
    > A mówi ci coś "jeśli umowa nie stanowi inaczej"?

    Czyli jak rozumiem posiadasz pisemne umowy, że możesz książki, filmy na
    VHS/DVD, muzykę itp. itd. użytkować dłużej niż 5 lat ? :)

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.eteria.net - rozmawiaj za darmo