  • 1. Data: 2004-04-07 12:44:55
    Temat: Kwaśniewski ułaskawił bandytę
    Od: "ag" <o...@g...pl>

    http://fakty.interia.pl/news?inf=489810

    " 21-letni Łukasz Gołąbek, syn radomskiego senatora SLD, skazany na trzy
    lata więzienia za udział w rozbojach, został ułaskawiony przez prezydenta
    Aleksandra Kwaśniewskiego. Postanowienie o skorzystaniu z prawa łaski wobec
    niego wpłynęło do Sądu Okręgowego w Radomiu.

    - Decyzja ta nie ma uzasadnienia, prezydent nie musi jej uzasadniać -
    powiedział dzisiaj prezes radomskiego sądu okręgowego, Maciej Gwiazda. "

    czy jest może jakaś lista jakich jeszcze bandytów ułaskawił prezydent?
    i zy na prawdę nie musi mieć taka decyzja żadnego uzasadnienia?

    pozdr
    ag

  • 2. Data: 2004-04-07 18:29:31
    Temat: Re: Kwaśniewski ułaskawił bandytę
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    A co mówi prawo o ułaskawieniu? Czy tylko tyle, że prazydent ma prawo
    ułaskawić skazanego, czy są jakieś szczegóły tzn. np. ułaskawić, jeśli
    uważa.../w sytuacji, gdy... itp?

    Renata

  • 3. Data: 2004-04-07 18:43:58
    Temat: Re: Kwaśniewski ułaskawił bandyt
    Od: "xyz" <...@w...pl>

    Użytkownik "Renata Gołębiowska" <R...@a...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnc78i4b.lfp.Renata.Golebiowska@154-moo-7.acn
    .waw.pl...
    > A co mówi prawo o ułaskawieniu? Czy tylko tyle, że prazydent ma prawo
    > ułaskawić skazanego, czy są jakieś szczegóły tzn. np. ułaskawić, jeśli
    > uważa.../w sytuacji, gdy... itp?

    Ulaskawia postanowieniem. Nie musi sie konsultowac, ,czy
    pytac nikogo o zgode. Nie jest tez zwiazany jakimis ograniczeniami
    wynikajcymi z ustawy karnej.
    Pozdr

  • 4. Data: 2004-04-07 19:03:32
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    xyz wrote:
> [...]
    >>

    > Ulaskawia postanowieniem. Nie musi sie konsultowac, ,czy
    > pytac nikogo o zgode. Nie jest tez zwiazany jakimis ograniczeniami

    Mozna dodać tylko tyle, że konstytucjonalisci okreslają czasa mi prawo do
    ułaskawiania mianem prerogatywy królewskiej - jest to relikt przeszłości,
    oparty na ustalonym zwyczaju.
    Tak jak akcyza na sól :-)

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant

  • 5. Data: 2004-04-08 21:54:01
    Temat: Odp: Kwaśniewski ułaskawił bandyt
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Falkenstein <r...@g...pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:c51j9o$4m3$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    > ułaskawiania mianem prerogatywy królewskiej - jest to relikt przeszłości,

    Cala, wielce bogata (ilosciowo) dyskusja jest polityczno - socjologiczna.
    A ja bym tak zapytal - (bo prawo do ulaskawien jest prerogatywa
    rzeczywiscie) jaka jest procedura przedstawiania do ulaskawienia i czy
    Prezydent RP moze sobie wybrac dowolnie delikwenta (raczej nie)...
    zapomnialem co za iuris to reguluje...Pr. Generalny tam bierze udzial
    napewno imho

    pozdrawiam
    mdr

  • 6. Data: 2004-04-09 08:11:28
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Mateusz Dr wrote:
    > Użytkownik Falkenstein <r...@g...pl> w
    > wiadomości do grup dyskusyjnych
    [ciach]

> [...]
    > ulaskawienia i czy Prezydent RP moze sobie wybrac dowolnie delikwenta
    > (raczej nie)... zapomnialem co za iuris to reguluje...Pr. Generalny

    kpk art 560 i nastepne. Prokurator Generalny przedstawia sprawę delikwenta
    prezydentowi. A prezydent może sobie ułaskawić kogokolwiek, nawet wówczas,
    gdy są negatywne opinie sądów.

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant

  • 7. Data: 2004-04-11 03:25:10
    Od: j...@w...pl

    a jaka jest zgodność z konstytucją instytucji ułaskawienia

    czy organ władzy wykonawczej - prezydent może wykonywać władzę sądownicza ?

  • 8. Data: 2004-04-11 13:38:58
    Od: Falkenstein<t...@i...pl>

    > a jaka jest zgodność z konstytucją instytucji ułaskawienia
    >
    > czy organ władzy wykonawczej - prezydent może wykonywać władzę
    sądownicza ?

    Prezydent nie wykonuje tu wladzy sadowniczej tylko wykonawczą. poza
    tym prawo ulaskawiania jest wymienione w konstytucji jako
    prerogatywa prezydenta.

    --
    Falkenstein

    -> http://usenet.pomocprawna.info