  • 1. Data: 2005-05-17 20:49:21
    Temat: Kontrola pojazdu przez Służbę Celną
    Od: "Krzysztof" <k...@p...onet.pl>

    Mam pytanie, na jakiej podstawie w środku Polski Służba Celna może
    kontrolować prywatny pojazd samochodowy. Mój syn wraz z kolegami zostali
    zatrzymani przez Służbę Celną, przeszukano cały samochód. Do ch.. przecież
    jechali do Mc'Donalda a nie za granicę i to w środku Polski. Dosyć że ich
    zatrzymali to każali rozstawić szeroko nogi i zostali dokładnie przeszukani
    tak jakby byli przemytnikami. Czytałem Kodeks Drogowy i znalazłem tam tylko
    wzmiankę o tym, że Służba Celna może kontrolować środki transportu w
    obecności innych służb do tego upoważnionych - Policja, Straż Graniczna. W
    tym przypadku Służba Celna była solo. Zastraszeni przez mundurowych chłopcy
    spokojnie poddali się czynnościom sprawdzającym. Mnie jednak nurtuje pytanie
    jak ja mam się zachować w podobnej sytuacji.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 2. Data: 2005-05-17 21:42:03
    Temat: Re: Kontrola pojazdu przez Służbę Celną
    Od: "jasi" <j...@p...onet.pl>

    art. 129 U PRD
    4a. Kontrolę ruchu drogowego w stosunku do pojazdów przekraczających granicę
    Rzeczypospolitej Polskiej oraz w strefie nadgranicznej mogą przeprowadzać
    funkcjonariusze Straży Granicznej lub organów celnych, którym przysługują
    uprawnienia, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4 i 7-12 oraz w art. 130a ust. 4
    pkt 1.

    jasin

  • 3. Data: 2005-05-18 07:47:30
    Od: gogo <g...@i...pl>

    Dosyć że ich

    > przeszukani

    Czy coś wskazywało, że przeszukani, czy tez samochód mają coś wspólnego
    z "zagranicą"

    Niestety , nie znam podstawy prawnej, ale dodam, że Służba Celna ma
    ogromne uprawnienia kontrolne. W praktyce może wejść do każdej
    firmu/sklepu i zabezpieczyć ( czytaj : zabrać do swojego magazynu)
    dowolny towar importowany. Tak samo z rewizją. Swojego czasu był w TVN
    film o brutalnych akcjach celników na Stadionie Dziesięciolecia w
    Warszawie. Z bronią w ręku zabierali co chcieli i rewidowali kogo chcieli.

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-05-18 08:51:39
    Od: "Krzysztof" <k...@p...onet.pl>

    200 km do granicy, jechali tylko do Mc'Donalda w sąsiedniej miejscowości. Za
    granicą to byli na wycieczce szkolnej pół roku wcześniej ale nie mieli na
    samochodzie żadnego transparentu mówiacego o tym. W przytoczonym art. 129 U
    PRD napisane jest o strefie nadgranicznej, która wynosi 15 km, a w
    niektórych przypadkach powiększona jest o obszar gminy, nie znam żadnej
    gminy, której wielkość byłaby 200 km. Czasami osobiście spotykałem w wielu
    miejscach Polski kontrole Służby Celnej ale była ona zawsze wykonywana
    wspólnie z Policją i Inspekcją Transportu Drogowego, nigdy nie byli solo.
    Czytałem przepisy o służbie celnej i nie znalazłem tam uprawnień
    pozwalających na wejście do wszystkich firm, gdyż nie każda firma jest
    importerem bądź eksporterem. Faktycznie mają olbrzymie uprawnienia ale chyba
    nie są państwem w państwie, a Polska nie jest krajem reżimu celnego.

    Pozdrawiam

    Krzysztof

  • 5. Data: 2005-05-18 09:24:07
    Od: gogo <g...@i...pl>

    Krzysztof napisał(a):
> [...]
    > importerem bądź eksporterem. Faktycznie mają olbrzymie uprawnienia ale chyba
    > nie są państwem w państwie, a Polska nie jest krajem reżimu celnego.

    Pogooglowałem trochę. Okazuje się, że to co kiedyś celnicy robili na
    granicach teraz mogą robić na terenie całego kraju np na ulicy. Ale nie
    tylko :
    ...Celnicy sprawdzili także, już poza drogami, publiczne toalety na
    targowisku przy ul. Dolna Wilda,...:-)

    http://tinyurl.com/c96yc

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-05-18 17:21:24
    Od: "Krzysztof" <k...@p...onet.pl>

    No cóż, ja też cały czas googgluję i widzę takie różne kwiatki, ale zawsze
    Służba Celna robi takie akcje wspólnie z innymi instytucjami do tego
    powołanymi i tak: wspólna akcja na drogach z policją, na bazarach albo w
    sklepach z inspektorami UKS. Prawo o ruchu drogowym dokładnie mówi kto,
    gdzie i w jaki sposób może kontrolować pojazd, jeśli nie ma w kodeksie
    drogowym wzmianki o kontrolach pojazdów przez Służbę Celną, to ich działania
    są bezprawne.

    Pozdrawiam

    Krzysztof

  • 7. Data: 2005-05-19 09:00:25
    Od: wytnij_to <"(wytnij_to)k_s_lis_"@poczta.onet.pl>

    Poszukałem trochęna sieci, a wyniki wprawiły mnie w osłupienie.
    Za ustawą z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej.

    Oni mogą wszystko, tzn. skontrolować środki transportu, pomieszczenia i
    dokonać kontoli osobistejw celu _kontroli_ przepływu towarów. Nie ma
    wzmianki (albo nie znalazłem :/), że do przeprowadzenia kontroli/rewizji
    musi być postanowienie prokuratora etc.. Nie mawzmianki o tym że to nie
    dotyczy zwykłych obywateli, co to z towarem majątyle wspólnego że go w
    sklepie kupują.
    Zapewne to tylko wynik mojego braku doświadczenia z prawem, ale może
    ktoś bardziej obtrzaskany rzuciłby na to okiem?
    http://isip.sejm.gov.pl/prawo/index.html
    i w wyszukiwarce dać "służbie celnej"
    pozdr. lisu