  • 11. Data: 2008-03-27 21:55:47
    Temat: Re: Jak czytać - nie powinien
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał

    > Weź na logikę: po co mieliby tworzyć zapis, który w zasadzie niczego nie
    > wnosiłby, nie stawiał granicy-"w zasadzie nie powinien, ale może.. " To
    nie
    > jest norma prawna z definicji. Takie coś zmieniałoby nieczego w stosunku
    do
    > tego, jakby nie było tego zapisu wcale - więc nie można tak tego czytać.
    > Intencją ustawodawcy jest jednak tworzenie jakiś zasad, nie po to tworzy
    się > prawo, aby dalej nie określało sytuacji. nie powinien=nie może

    A co powiesz o przepisach, które coś nakazują albo czegoś zakazują,
    ale nie przewidują żadnej sankcji za nieprzestrzegani tego?

  • 12. Data: 2008-03-27 22:27:37
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    > A co powiesz o przepisach, które coś nakazują albo czegoś zakazują,
    > ale nie przewidują żadnej sankcji za nieprzestrzegani tego?

    Kwestia sankcji, czy wykonania to inna sprawa. Tak czy siak intencją
    ustawodawcy jest pewien podział rzeczywistości, nawet jak nie ma sankcji
    (przepis martwy). A czy uda się to wcielić w życie to druga rzecz. Natomiast
    nie ma przepisów, którę by mówiły "dobrze by było gdyby coś, ale nie musi",
    to mogłby być wytyczne conajwyżej.

  • 13. Data: 2008-03-28 08:53:51
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek, 27 marzec 2008 21:33
    (autor Alek
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fsh0b3$gaa$1@news.onet.pl>):

    > W tekstach prawniczych większy nacisk powinien być na zrozumiałość
    > i jednoznaczność niż na "estetykę".

    Widziałeś gdzieś zrozumiały tekst prawniczy? przecież byle pierdółka jest
    napisana tak, że jest 10 możliwych interpretacji, a do tego trzeba 8 razy
    przeczytać, żeby cokolwiek zrozumieć.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 14. Data: 2008-03-28 09:01:48
    Od: "Piotr" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:fsh70m$nec$1@z-news.pwr.wroc.pl...

> [...]
    > Natomiast nie ma przepisów, którę by mówiły "dobrze by było gdyby coś, ale
    > nie musi", to mogłby być wytyczne conajwyżej.

    Czyli można stwierdzić, że "nie powinien" oznacza jednak bezwzględny zakaz?

    Piotr

  • 15. Data: 2008-03-28 10:09:11
    Od: AdamS <a...@w...interia.pl>

    Szerszen wrote:

    > jak dla mnie "nie wolno i juz" to "nie moze", a "nie powinien" to takie na
    > dwoje babka wrozyla

    "nie powinien" oznacza tak naprawdę że nikt niczego Ci nie zabrania na
    siłę. Świadomy wybór należy do Ciebie wraz z jego konsekwencjami. :)

    --
    Pozdrawiam AdamS

  • 16. Data: 2008-03-28 15:07:52
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Alek wrote:

    > Użytkownik "Tristan" <n...@s...pl> napisał

    > W tekstach prawniczych większy nacisk powinien być na zrozumiałość
    > i jednoznaczność niż na "estetykę".

    Gwoli ścisłości, to "musi" byłoby niepoprawne. Bo musisz to spaść jak
    wyskoczysz z okna. A np. wysłać PIT to właśnie .... powinieneś, jest to
    twoja powinnością, obowiązkiem.

    Z drugiej strony "nie powinien" rzeczywiście jest bardzo mylące, bo językowo
    znaczy ni mniej ni więcej jak "nie ma takiego obowiązku".

    p. m.

  • 17. Data: 2008-03-28 18:23:49
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Piotr" <p...@o...pl> wrote
    > Czyli można stwierdzić, że "nie powinien" oznacza jednak bezwzględny
    > zakaz?

    Tak.

    Pozostaje jednak kwetia dochodzenia sprawiedliwości w wypadku gdy zostanie
    złamany. Czasem można na drodze karnej czasem na cywilne, administracyjnej,
    czasem tego nie przewidziano w praktyczny sposób...
    Zalezy czego dotyczy.

  • 18. Data: 2008-03-28 23:23:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Mar 2008, Szerszen wrote:

    > jak dla mnie "nie wolno i juz" to "nie moze", a "nie powinien" to takie na
    > dwoje babka wrozyla

    Sprawa wraca co jakiś czas, i tak sobie od czasu do czasu czytując różne
    wątki na niniejszej (i nie tylko) grupie, coraz bardziej dochodzę do
    wniosku, ze akurat w tym miejscu ustawodawca *jednak* wykazuje się
    racjonalnością.
    Jak czegoś "nie może", to znaczy że nie może i już, więc nie ma sensu
    ustanawiać przepisu. Z rzeczy, których chwilowo żaden współcześnie
    zyjący obywatel .pl nie może, przykładowo wskazać można lot do innej
    galaktyki, żeby była jasność co mam na myśli :)
    Zapis w przepisie powinien ;) więc brzmieć albo "nie wolno" (może,
    ale nie wolno!) albo właśnie... "nie powinien".
    Może, bo to że nikt nie powinien nikogo zabijać to jedno, a to że
    jednak może bywa udowadniane m.in. na procesach sądowych.
    "Nie może" jest dość ostrym stwiedzeniem, dokładnie tak jak chcesz,
    a nawet *bardziej* niż chcesz :)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2008-03-29 07:54:18
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

> [...]
    > jednak może bywa udowadniane m.in. na procesach sądowych.
    > "Nie może" jest dość ostrym stwiedzeniem, dokładnie tak jak chcesz,

    W PoRD używa się zwrotów "jest obowiązany" i "zabrania się".
    Jasne, jednoznaczne. Nie można tak w innych aktach?
    Dla odmiany w kk w ogóle nie pisze się, ze coś jest zabronione
    a jedynie podaje się co należy się w zamian za dany czyn.
    Zupełnie jak na rachunku z warsztatu.

  • 20. Data: 2008-03-29 11:01:44
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Alek pisze:
    > Dla odmiany w kk w ogóle nie pisze się, ze coś jest zabronione
    > a jedynie podaje się co należy się w zamian za dany czyn.

    pisze się, tylko trzeba przeczytać kilka przepisów

    KG