  • 1. Data: 2008-03-27 19:03:46
    Temat: Jak czytać - nie powinien
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

    Jak w przepisach prawnych czytać zwrot "nie powinien"?
    Na przykład "skarbnik nie powinien pełnić funkcji przewodniczącego...".
    Czy zapis ten oznacza, że nie może pełnić tej funkcji, czy też może, ale w
    zasadzie nie powinien?

    Piotr

  • 2. Data: 2008-03-27 19:13:42
    Temat: Re: Jak czytać - nie powinien
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek, 27 marzec 2008 20:03
    (autor Piter
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fsgret$ph6$1@nemesis.news.neostrada.pl>):

> [...]
    > Czy zapis ten oznacza, że nie może pełnić tej funkcji, czy też może, ale w

    W zasadzie to wiesz.... chemicy mieszają. Nie powinien czyli nie wolno i
    już.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 3. Data: 2008-03-27 19:21:03
    Od: "Szerszen" <s...@t...pl>

    > Nie powinien czyli nie wolno i już.

    jak dla mnie "nie wolno i juz" to "nie moze", a "nie powinien" to takie na
    dwoje babka wrozyla

  • 4. Data: 2008-03-27 19:24:37
    Od: qwerty <q...@p...fm>

    Szerszen pisze:
    > jak dla mnie "nie wolno i juz" to "nie moze", a "nie powinien" to takie na
    > dwoje babka wrozyla

    Tak. Zgadzam się z tobą w 100%. Jednak to przez grzeczność pisali "nie powinien".

  • 5. Data: 2008-03-27 19:31:00
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Szerszen pisze:
    > Użytkownik "Tristan" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > jak dla mnie "nie wolno i juz" to "nie moze", a "nie powinien" to takie na
    > dwoje babka wrozyla

    Taki nasz prawniczy "język polski" ze lubi używać określeń nieostrych w
    sytuacji gdy potrzeba konkretów.

    W tłumaczeniach dyrektyw unijnych na polski jest ciągle powinien/nie
    powinien a znaczy to musi/nie wolno mu. (Tłumaczenie "must not" jako
    "nie powinien" to już czysta poezja).

    Trzeba to traktować jako nakaz/zakaz bo inaczej może sie okazać że
    wprawdzie pisało tylko że "nie powinien" czegoś robić ale jak zrobił to
    go spotkają zaraz konsekwencje bez żadnej taryfy ulgowej.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2008-03-27 19:50:41
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:47ebf3a3$0$31483$f69f905@mamut2.aster.pl Szerszen
    <s...@t...pl> pisze:

    > jak dla mnie "nie wolno i juz" to "nie moze", a "nie powinien" to takie
    > na dwoje babka wrozyla
    Nie. W języku aktów prawnych "nie powinien" oznacza zakaz.

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2008-03-27 20:13:57
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek, 27 marzec 2008 20:31
    (autor Maddy
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fsgso3$9q4$1@atlantis.news.neostrada.pl>):

    > (Tłumaczenie "must not" jako
    > "nie powinien" to już czysta poezja).

    Podobnie jak wiele innych rzeczy w mowie prawniczej zachwyca.... np.
    stosowanie ,,ilości'' zamiast ,,liczby''.

    Po prostu tam POWINIEN = MUSI, tylko POWINIEN im ładniej brzmi. Tak jak
    denat brzmi ładniej niż trup :D

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 8. Data: 2008-03-27 20:33:20
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Tristan" <n...@s...pl> napisał

    > Po prostu tam POWINIEN = MUSI, tylko POWINIEN im ładniej brzmi.

    W tekstach prawniczych większy nacisk powinien być na zrozumiałość
    i jednoznaczność niż na "estetykę".

  • 9. Data: 2008-03-27 20:56:41
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

    >W wiadomości news:47ebf3a3$0$31483$f69f905@mamut2.aster.pl Szerszen

    > Nie. W języku aktów prawnych "nie powinien" oznacza zakaz.

    A jest jakieś orzecznictwo w tej sprawie.
    Sprawa dość pilna i ważna.

    Piotr

  • 10. Data: 2008-03-27 21:39:34
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Piter" <p...@p...onet.pl> wrote

    > A jest jakieś orzecznictwo w tej sprawie.
    > Sprawa dość pilna i ważna.

    Weź na logikę: po co mieliby tworzyć zapis, który w zasadzie niczego nie
    wnosiłby, nie stawiał granicy-"w zasadzie nie powinien, ale może.. " To nie
    jest norma prawna z definicji. Takie coś zmieniałoby nieczego w stosunku do
    tego, jakby nie było tego zapisu wcale - więc nie można tak tego czytać.
    Intencją ustawodawcy jest jednak tworzenie jakiś zasad, nie po to tworzy się
    prawo, aby dalej nie określało sytuacji. nie powinien=nie może