  • 1. Data: 2005-10-24 07:43:57
    Temat: Intercyza pytania
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Mam takie pytania dot. krio
    Najpierw paragraf:

    Art. 47^1.
    Małżonek może powoływać się względem innych osób na umowę majątkową
    małżeńską, gdy jej zawarcie oraz rodzaj były tym osobom wiadome.

    Załóżmy, że mam z żoną spisaną rozdzielność majątkową.
    Załóżmy teraz, że biorę pożyczkę (zwykła umowa cywilna z kolegą z
    pracy), nie informując go o tym, że z żoną mam rozdzielność. Z jakichś
    powodów przestaję spłacać. Czy kolega może w tym momencie ścigać żonę (a
    ona ewentualnie miałaby do mnie regres?) Jeśli nie, to dlaczego ?
    KJ

    --
    Rowery treningowe, siłownie, sprzęt sportowy
    Kontakt JID: k...@j...aster.pl

  • 2. Data: 2005-10-26 10:07:12
    Temat: Re: Intercyza pytania
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Kamil Jońca wrote:
> [...]
    > powodów przestaję spłacać. Czy kolega może w tym momencie ścigać żonę (a
    > ona ewentualnie miałaby do mnie regres?) Jeśli nie, to dlaczego ?

    Naprawdę jest to takie trudne pytanie ?
    KJ

  • 3. Data: 2005-10-28 14:58:38
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Kamil Jońca napisał(a):
> [...]
    > powodów przestaję spłacać. Czy kolega może w tym momencie ścigać żonę (a
    > ona ewentualnie miałaby do mnie regres?) Jeśli nie, to dlaczego ?

    Zależy od przeznaczenia a także wielkości pożyczki, bo na przykład
    art.30§1 kro przewiduje solidarną odpowiedzialność za zobowiązania w
    sprawach wynikających z zaspokajania potrzeb rodziny. Ale jeśli nie
    zachodzi taki przypadek, to odpowiedzialność małżonka reguluje art.41
    kro, więc w zależności od daty zawarcia umowy odpowiedź może być różna,
    bo przepis zmienił się od 20 stycznia 2005 roku. Jeśli przed tą datą -
    co do zasady tak. Po tej dacie - nie, bo nie będzie zgody współmałżonka.

    KG

  • 4. Data: 2005-10-28 18:01:16
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    kam wrote:
    > Kamil Jońca napisał(a):
    [...]

    > Zależy od przeznaczenia a także wielkości pożyczki, bo na przykład
    > art.30§1 kro przewiduje solidarną odpowiedzialność za zobowiązania w
    noo tak, ale na razie to pomińmy :-)
> [...]
    > bo przepis zmienił się od 20 stycznia 2005 roku. Jeśli przed tą datą -
    > co do zasady tak. Po tej dacie - nie, bo nie będzie zgody współmałżonka.

    Chyba nie do końca rozumiem. Art 41 dotyczy ustawowej wspólności
    majątkowej (której przypominam - nie ma).
    No chyba, że rozumowanie jest takie, że jeśli nie ma podpisu drugiego
    małżonka, to wierzyciel może się zaspokoić tylko z majątku osobistego
    (co, jeśli dobrze rozumiem, i tak stanowi mniej niż w przypadku
    rozdzielności?)

    KJ

  • 5. Data: 2005-10-28 18:13:51
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Kamil Jońca napisał(a):
    > Chyba nie do końca rozumiem. Art 41 dotyczy ustawowej wspólności
    > majątkowej (której przypominam - nie ma).

    Ale bezskuteczność umowy majątkowej wobec wierzyciela (osoby trzeciej)
    oznacza, że przyjmuje się, iż między małżonkami istniał taki ustrój
    majątkowy, jaki byłby gdyby umowy nie zawarto. A więc zapewne wspólność
    ustawowa. Stąd też zastosowanie będzie miał art.41 kro.

    KG

  • 6. Data: 2005-10-28 18:29:30
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Kamil Jońca napisał(a):
    > I wtedy wierzyciel będzie się mógł zaspokoić tylko z mojego osobistego
    > majątku, ale nie żony?

    Jeśli nie wyraziła zgody na zawarcie pożyczki, a umowa została zawarta
    po 20 stycznia 2005 r. - z majątku określonego w art.41§2 kro. Czyli
    osobisty i dochody (wynagrodzenie za pracę itp.). Chyba że art.30§1 kro
    - solidarna odpowiedzialność.

    KG

  • 7. Data: 2005-10-28 19:14:14
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

  • 8. Data: 2005-10-28 19:35:25
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    kam wrote:

> [...]
    > po 20 stycznia 2005 r. - z majątku określonego w art.41§2 kro. Czyli
    > osobisty i dochody (wynagrodzenie za pracę itp.). Chyba że art.30§1 kro

    Ok, dzięki. Po prostu nie pasowały mi 2 fakty.
    1. banki i inni chcą podpisu żony na dokumentach
    2. z artykułu w pierwszym poście wynikało, że to w *moim* interesie jest
    zawrzeć klauzule w umowie.
    Ale przy takim sposobie rozumowania wszystko jest jasne.

    KJ