  • 1. Data: 2005-10-24 09:31:00
    Temat: Podzial spadku
    Od: Mark <d...@o...pl.NO-SPAM>

    Witam.
    Prosze o porade, jak prawidlowo wskazac we wniosku o nabycie spadku
    wysokosci udziałow spadkobiercow, bo, przyznaje, troche sie w tym
    zagubilem:) a chcialbym zlozyc poprawny wniosek.

    Sytuacja wyglada tak: Spadek po moim Ojcu.
    Rodzina: Mama (zona spadkodawcy), 4 dzieci (ja i 3 braci).
    Kilkumiesieczna wnuczka (czy tez nalezy ujac ja we wniosku? skoro dziedzicza
    jej rodzice? na tym utknalem..;) )
    Chcialbym uzyskac informacje, prawnie kto ile powinien w/g ustawy - ile
    Mama, ile dzieci, ile (i czy wogole?) wnuczka.
    Zaznaczam, iz nie ma najmniejszych problemow w rodzinie, klotni o udzialy -
    potrzebujemy tylko przeprowadzic postepowanie sadowe - tak szybko jak sie
    da, stad chec by wniosek nie byl nieprawdlowy.

    --
    Mark
    GG:19902 www.wheeloftime.prv.pl

  • 2. Data: 2005-10-24 09:45:04
    Temat: Re: Podzial spadku
    Od: "WT" <t...@i...pl>

    Użytkownik "Mark" <d...@o...pl.NO-SPAM> napisał w wiadomości
> [...]
    > potrzebujemy tylko przeprowadzic postepowanie sadowe - tak szybko jak sie
    > da, stad chec by wniosek nie byl nieprawdlowy.

    Wiele na temat spadkow jest na stronie www.pit.pl
    pozdrawiam
    WT

  • 3. Data: 2005-10-24 11:00:55
    Od: "gg" <d...@d...d.>

    Użytkownik "Mark" <d...@o...pl.NO-SPAM> napisał w wiadomości
    > Sytuacja wyglada tak: Spadek po moim Ojcu.
    > Rodzina: Mama (zona spadkodawcy), 4 dzieci (ja i 3 braci).

    Jeżeli nie ma testamentu który wskazuje inaczej to majątek jest dzielony
    tak:
    Połowa dla żony a połowa dla dzieci i żony. czyli każde dziecko dostaje
    1/5 masy spadkowej a żona 1/2+1/5 masy.
    Wnuczek nie dostaje nic.

    --
    pozdrawiam
    P.

  • 4. Data: 2005-10-24 15:28:20
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    gg napisał(a):
> [...]
    > tak:
    > Połowa dla żony a połowa dla dzieci i żony. czyli każde dziecko dostaje

    nie

    żona dziedziczy w 1/4, a reszta po 3/16

    KG

  • 5. Data: 2005-10-24 15:29:39
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Mark napisał(a):
    > Witam.
    > Prosze o porade, jak prawidlowo wskazac we wniosku o nabycie spadku
    > wysokosci udziałow spadkobiercow, bo, przyznaje, troche sie w tym
    > zagubilem:) a chcialbym zlozyc poprawny wniosek.

    Dla sądu istotniejsze jest żeby podać wszystkich członków rodziny,
    załączyć wszystkie niezbędne dokumenty, a
    z ułamkami sobie poradzi :)

    KG

  • 6. Data: 2005-10-24 16:19:30
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    kam napisał(a):

    > nie
    >
    > żona dziedziczy w 1/4, a reszta po 3/16
    >
    > KG

    a tłumacząc na nasze: połowa MAJĄTKU dla żony. (to nie jest spadek, to
    jest jej własność)
    Reszta to masa spadkowa i dopiero to się dzieli.
    cały czas trzeba pamiętać również o majątku odrębnym.

    MAc

  • 7. Data: 2005-10-25 07:11:05
    Od: Mark <d...@o...pl.NO-SPAM>

    Dnia Mon, 24 Oct 2005 17:29:39 +0200, kam napisał(a):

    > Dla sądu istotniejsze jest żeby podać wszystkich członków rodziny,
    > załączyć wszystkie niezbędne dokumenty, a
    > z ułamkami sobie poradzi :)

    ....Uf, to juz mam calkiem metlik:)
    Dokumenty oczywiscie mam,a podsumowujac - skoro wnosze o prawo do *spadku*,
    a nie o prawo do majatku, to w domysle juz jest zalozona ta polowa dla mamy?
    I w zwiazku z tym liczy sie tylko te ulamki "spadkowe" ?
    I z wylaczeniem mojej bratanicy, skoro dziedziczy jej ojciec, czyli moj brat
    - tak?
    czyli mam napisac - 1/4 mama, i nas 4 po 3/16?

  • 8. Data: 2005-10-25 20:41:47
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Mark napisał(a):
    > ....Uf, to juz mam calkiem metlik:)
    > Dokumenty oczywiscie mam,a podsumowujac - skoro wnosze o prawo do *spadku*,
    > a nie o prawo do majatku, to w domysle juz jest zalozona ta polowa dla mamy?

    Tak, sąd określa ułamki nie wnikając w to, co jest w spadku. Poza
    gospodarstwem rolnym, choć to tylko formalność.

    > I z wylaczeniem mojej bratanicy, skoro dziedziczy jej ojciec, czyli moj brat
    > - tak?

    tak

    > czyli mam napisac - 1/4 mama, i nas 4 po 3/16?

    Tak, na podstawie art.931§1 kodeksu cywilnego małżonek i dzieci
    dziedziczą w częściach równych, ale udział małżonka nie może być
    mniejszy niż 1/4.
    Stąd 1/4 dla mamy, a pozostałe 3/4 do podziału między 4 osoby.
    Pamiętaj, że jeśli do chwili rozprawy nie minie jeszcze 6 miesięcy od
    śmierci spadkodawcy, to wszyscy spadkobiercy będą musieli złożyć
    oświadczenie o przyjęciu bądź odrzuceniu spadku. Inaczej sąd nie będzie
    mógł wydać postanowienia. Jedno takie oświadczenie to 20 zł, więc jeśli
    chodzi o czas, to pozostaje zapłacić, jeśli nie trzeba się aż tak
    spieszyć - można poczekać.

    KG

  • 9. Data: 2005-10-26 06:52:32
    Od: Mark <d...@o...pl.NO-SPAM>

    Dnia Tue, 25 Oct 2005 22:41:47 +0200, kam napisał(a):

> [...]
    > mniejszy niż 1/4.
    > Stąd 1/4 dla mamy, a pozostałe 3/4 do podziału między 4 osoby.

    Uff.dzieki :)
    To juz moge pisac wniosek - niestety kilka spraw wymaga bym nie czekal te 6
    miesiecy...