  • 1. Data: 2005-01-17 13:57:17
    Temat: Gwarancja po wymianie sprzetu (stara czy nowa ? )
    Od: "Przemek K" <p...@o...pl>

    Witam
    Pół roku temu kupilem w sklepie komputerowym router na który bylo 60
    miesięcy gwarancji. Sprzet popsuł sie i w ramach gwarancji został wymieniny
    na nowy. Jednak został skrócony okres gwarancji na 24 miesiace poniwaz w
    chwili wymiany producent obejmował sprzet juz tylko gwarancja 24 -ro
    miesięczną. Czy taki postępownie sprzedawcy jest zgadne z prawem ?? Powinna
    chyba w dalszym ciagu obowiazywac stara 60 miesiaczna gwarancja ?? Jeśli to
    możliwe czy moglibyście mi Panstwo podać na jaki artykuł mam sie powołać w
    rozmowie z kierownikiem sklepu ?
    Z góry dziekuje i pozdrawiam
    Przemysław K
    p...@o...pl

  • 2. Data: 2005-01-17 14:16:09
    Temat: Re: Gwarancja po wymianie sprzetu (stara czy nowa ? )
    Od: "..::SebOLO::.." <b...@s...pl>

    Dnia Mon, 17 Jan 2005 14:57:17 +0100, Przemek K <p...@o...pl> napisał:

> [...]
    > chyba w dalszym ciagu obowiazywac stara 60 miesiaczna gwarancja ?? Jeśli
    > możliwe czy moglibyście mi Panstwo podać na jaki artykuł mam sie powołać

    Nie musisz się na nic powoływać ponieważ postępowanie jest jak najbardziej
    legalne. Skoro gwarancja producenta jest rowna 24 miesiace to dłuższej nie
    dostaniesz - to chyba logiczne...
    Jak dla mnie wszystko w pełni zgodnie z kodeksem...

    --
    ..::SebOLO::.. tu był... Pozdro... _____
    "Wiedziec, ze sie wie, co sie wie i wiedziec, \o o/

  • 3. Data: 2005-01-17 14:28:33
    Od: Sebastian <m...@l...localdomain>

    Przemek K wrote:

    dostajesz nowy sprzet z nowa gwarancja, jak ci sie siepsuje za 1,5 roku to
    znow dadza Ci nowy i nowa gwarancje i tak bedziesz go sobie psul co 2 lata
    i do konca zycia bedziesz miec gwarancje :P

  • 4. Data: 2005-01-17 15:17:41
    Od: "Przemek K" <p...@o...pl>

    "Sebastian" <m...@l...localdomain> wrote in message
> [...]
    > lata
    > i do konca zycia bedziesz miec gwarancje :P

    Jasne :)

  • 5. Data: 2005-01-17 15:23:54
    Od: "Przemek K" <p...@o...pl>

    "..::SebOLO::.." <b...@s...pl> wrote in message
> [...]

    > dostaniesz - to chyba logiczne...
    > Jak dla mnie wszystko w pełni zgodnie z kodeksem...

    Wlasnie to jest nie logiczne. Przeciez ja nie chce nowej 60 miesiecznej
    gwarancji tylko stara 60 - 6 miesiecy czyli 54.
    A co mnie interesuje z jaka gwarancja teraz sprzedaja sie sprzet. Ja kupilem
    z 60 miesieczna i chce zeby sprzet mial taka z jaka kupowalem a nie z taka
    jaka terza sie sprzedaje.
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-01-17 16:39:10
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Przemek K wrote:

> [...]
    > A co mnie interesuje z jaka gwarancja teraz sprzedaja sie sprzet. Ja
    > kupilem z 60 miesieczna i chce zeby sprzet mial taka z jaka kupowalem

    Niestety, jest to durnota, ale zgodna z prawem.
    Zaczęło się z producentami dysków twardych (np. stare baśki miały
    gwarancję 3 letnią, potem nowsze roczną). Jak się sypały, wymieniali i
    dawali krótszą gwarancję...
    Czadu dał Western Digital vel caviar. Można było DOKUPIĆ przedłużoną
    gwarancję z nowym dyskiem. Jak się psuł - wymieniali, i trzeba było tę
    przedłużoną gwarancję dokupić od nowa. Mimo że z poprzedniej 5 letniej
    zostawało jeszcze np. ponad 4 lata.
    Teoretycznie, trzeba by uznawać gwarancję (jej długość) za istotną
    cechę towaru - często ma kapitalne znaczenie przy wyborze sprzętu. I
    przy wymianie żądać towaru o takich samych cechach (czyli o tak samo
    długim okresie gwarancyjnym).
    Jednak madrale uznali że długość okresu gwarancji nie jest cechą
    towaru, a jedynie "elementem" sprzedaży.
    Prawnik zapewne lepiej ci to ubierze w słowa (bardziej fachowe), ale
    obawiam się, że sens będzie ten sam.
    Co ciekawe, jak jest w druga stronę (nowy towar ma taki sam albo
    dłuższy okres gwarancyjny), trzeba się u sprzedawców wykłócać o nową
    gwarancję...

    --
    Pozdro
    Massai

  • 7. Data: 2005-01-19 13:16:39
    Od: "Radek" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    > lata
    > i do konca zycia bedziesz miec gwarancje :P

    Ja juz 4 razy wymienialem dysk twardy na nowy, czasem doplacilem do
    wiekszego niewielka roznice, przewaznie pod koniec gwarancji ;)

    Pozdrawiam
    Radek

  • 8. Data: 2005-01-24 09:14:24
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

    Użytkownik "Radek" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ja juz 4 razy wymienialem dysk twardy na nowy, czasem doplacilem do
    > wiekszego niewielka roznice, przewaznie pod koniec gwarancji ;)

    Przepisy mówią, że jeśli korzystasz z gwarancji, to na wymenioną część
    termin gwarancji biegnie od nowa, natomiast jeśli dochodzi do wymiany
    sprzętu, korzystasz wówczas z rękojmii, a wtedy okres, od którego biegnie
    rękojmia (powszechnie pojmowana jao gwarancja) nie bioegnie od poczatku i
    liczona jest od daty zakupu (pierwszego). Sprzedawca, jeślinie jest w stanie
    zapewnić identycznego sprzetu na wymianę może zamienić na inny (jak piszesz,
    że dopłacałeś) ale jest to formalnie korzystanie z rękojmii, a więc po roku
    się przedawnia, bez względu na to na jaki czas została okreslona gwarancja.

  • 9. Data: 2005-01-24 19:25:54
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    remeeq napisał(a):
> [...]
    > się przedawnia, bez względu na to na jaki czas została okreslona gwarancja.

    Ale pomieszałeś.
    Wymiana może nastąpić zarówno na podstawie rękojmi, odpowiedzialności za
    niezgodność z umową, jak i gwarancji.
    W sprzedaży konsumenckiej nie obowiązuje już (od 1 stycznia 2003 r.)
    przepis, że termin gwarancji biegnie na nowo w przypadku wymiany albo
    istotnej naprawy, natomiast jeśli nie jesteś konsumentem - tak (nie ma
    to jak logika ustawodawcy i zwiększona ochrona konsumenta ;) ), Więc dla
    konsumentów wszystko zależy od warunków gwarancji.
    Jeśli wymiana nastąpi z tytułu niezgodności z umową - termin (co do
    zasady dwuletni) biegnie na nowo. Przy rękojmi nie biegł. W zasadzie nie
    istnieje wymiana na podstawie rękojmi czy niezgodności na inny towar, a
    kupującemu przysługiwałoby najczęściej prawo do odstąpienia od umowy.
    Nawet jeśli zgodzi się na taką wymianę (+ew. dopłata), to jej
    kwalifikacja prawna stanowi odrębną, wcale nie taka prostą, sprawę.
    Na podstawie gwarancji takie wymiany są możliwe, jeśli przewidziane w
    umowie.

    KG