  • 1. Data: 2006-07-03 13:10:20
    Temat: GLS->PESEL po raz kolejny....
    Od: *Konrad* <f...@C...onet.pl>

    Dostałem, a raczej moja firma dostała nowy regulamin firmy kurierskiej
    GLS...

    cytuje:

    VIII. Wydanie Przesyłki

    pkt 3. GLS Poland (Kurierowi) przysługuje prawo sprawdzenia tożsamości
    osoby Odbiorcy przez porównanie danych zawartych w dokumencie PN
    (potwierdzenie nadania) z danymi zawartymi w dokumentach
    identyfikacyjnych (np. dow. osobisty, paszport, prawo jazdy) oraz
    odnotowania numeru PESEL na liście doręczeń.

    koniec cytatu....

    A więc to o co się spieraliśmy z jednym z postów stało sie jasne.
    Firma GLS własnym regulaminem uregulowała sporną kwestię, tylko czy
    zgodnie z prawem??

    --
    161BB051 [Lincoln+N.Alaska]M626-PMS
    www.nemezys.pl | http://www.myspace.com/nemezys

  • 2. Data: 2006-07-03 17:27:38
    Temat: Re: GLS->PESEL po raz kolejny....
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

    Użytkownik "*Konrad*" <f...@C...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Firma GLS własnym regulaminem uregulowała sporną kwestię, tylko czy zgodnie z
    > prawem??

    na poczcie jak odbierasz przesyłke poleconą spisują serie i numer dowodu
    tożsamości
    i jakoś nikt protestuje
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-07-03 17:49:29
    Od: "akala" <a...@o...pl>

    Użytkownik "gasper" <g...@p...comp> napisał w wiadomości
> [...]
    > wiadomości news:e8b50f$rqf$1@atlantis.news.tpi.pl...
    >
    > na poczcie jak odbierasz przesyłke poleconą spisują serie i numer
    Ty kolego chyba nie bardzo wiesz co piszesz .Wbij sobie do głowu ,że Nr
    dowodu osobistego i Pesel to całkiem dwie rózne sprawy. Nr dowodu osobistego
    to nr druku ,któru wcale nie sluży do identyfikacji osoby.W ciągu jadnego
    roku możesz mieć chyba co miesiąc nowy dowód, PESEL masz raz i na całe
    życie. Mając dane : Nazwisko i imię ,adres zamieszkania oraz Nr pesel masz
    wszystkie dane niezbędne do identyfikacji osoby. Ponadto w jakim celu ta
    firma zbiera takie dane, przecież nikt w firmie nie ma możliwości
    potwierdzenia prawdziwości tego Nr.
    Moim zdniem należy powidaomić stosownu Urząd

    akkala

  • 4. Data: 2006-07-03 19:17:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    akala [###a...@o...pl.###] napisał:

    Moim zdaniem, to Ty nie bardzo wies, co piszesz. Numer dowodu
    osobistego jest równie wystarczającą daną do jednoznacznego
    zidentyfikowania osoby, jak i PESEL. I tu i tu bez stosownego rejestru
    nic nie poradzisz, a jak masz dostęp do danych, to na jedno wychodzi,
    bowiem numery dowodów osobistych są niepowtarzalne.

    A co do odpisywania numeru PESEL, to generalnie skoro mają prawo
    wylegitymowania osoby w celu ustalenia, czy jest adresatem (a mają, bo
    przecież jakoś to muszą ustalić), to naturalną konsekwencją powyższego
    jest prawo do zapisania sobie wszystkiego, co w tym dokumencie
    zobaczą. W szczególności numeru PESEL. Mogą dalej przetwarzać te dane
    dotąd, dokąd będą je wykorzystywać do celu rejestracji doręczeń, bo w
    takim nie ma zastosowania zakaz wynikający z Ust. o ochronie danych
    osobowych.

  • 5. Data: 2006-07-03 21:49:17
    Od: "akala" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:e8bqhk$b7i$1@atlantis.news.tpi.pl
> [...]
    > nic nie poradzisz, a jak masz dostęp do danych, to na jedno wychodzi,
    > bowiem numery dowodów osobistych są niepowtarzalne.

    to że nr dowdu jest niepowtarżalny to prawda ,ale:
    1. jest to tylko i wyłącznie nr druku i aby z tego nr uzykać jakie kolwiek
    dane należy zwrócić się do organu ,który go wydał:
    2 dowód osobisty możesz zmieniać wiele razy w ciągu życia a nawet w ciągu
    roku : zgubiłeś ,ukradli ,uległ zniszczeniu itp:
    3.Rzecznik Praw obywatelskich uzanał ,że nr dodu osobistego nie jest "daną"
    niezbędną do identyfikacji osoby
    4.PESEL jest "daną" z której osoba uzyskująca taką "daną" natychmiast zna
    twoją datę urodzenia,czego nie może uzyskać z nr dowodu osobistego i PESEL
    jest przypisany raz na całe życie.
    5.Mając takie dane kurier:
    nazwisko i imię
    adres zamieszkania
    datę urodzenie/ Nr PESEL/
    no i czasami Nr dowodu osobistego - to co nie uważasz ,że to trochę za dużo
    ?, a teraz co do potwierdzenia tego Nr PESEL - to własnie to ,że kurjer ,ani
    jegpo firma nie może potwierdzić lub sprawdzić taki numer to własnie "cały
    dowcip" ,bo skoro nie może potwierdzić to w jakim celu zbiera?.No właśnie
    ale po co ma potwierdzać skoro do nazwiska i innych dany dopisze sobie Nr
    spisany napewno porawny z dowodu osobistego.
    Szanowny kolego zapewniam cię,że doskonale wiem co piszę.Proponuję dokładnie
    przemyśleć ten problem
    akala

  • 6. Data: 2006-07-03 23:11:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    akala [###a...@o...pl.###] napisał:

    > to że nr dowdu jest niepowtarżalny to prawda ,ale:
    > 1. jest to tylko i wyłącznie nr druku i aby z tego nr uzykać jakie
    kolwiek
    > dane należy zwrócić się do organu ,który go wydał:

    Nie prawda. Każda instytucja mająca dostęp do Terenowej Bazy Danych
    może ustalić z łatwością komu wydano dany numer dowodu osobistego

    > 2 dowód osobisty możesz zmieniać wiele razy w ciągu życia a nawet w
    ciągu
    > roku : zgubiłeś ,ukradli ,uległ zniszczeniu itp:

    I co z tego? Poprzednie numery pozostają w ewidencji i nadal
    jednoznacznie identyfikują osobę.

    > 3.Rzecznik Praw obywatelskich uznał ,że nr dodu osobistego nie jest
    > "daną" niezbędną do identyfikacji osoby

    No i czego to ma być dowodem? PESEL też nie jest daną niezbędną.
    Istnieje cały szereg osób - obcokrajowców - którzy PESEL w ogóle nie
    mają, a ich tożsamość podczas pobytu w Polsce można ustalić.

> [...]
    natychmiast zna
    > twoją datę urodzenia,czego nie może uzyskać z nr dowodu osobistego i

    No i co mu z tej cennej informacji przyjdzie? Zwłaszcza, że jeśli ma
    Twój dowód osobisty w ręce, to na datę urodzenia może sobie spokojnie
    zerknąć.

    > 5.Mając takie dane kurier:
    > nazwisko i imię
    > adres zamieszkania
    > datę urodzenie/ Nr PESEL/
    > no i czasami Nr dowodu osobistego - to co nie uważasz ,że to trochę
    za
    > dużo ?,

    Jak nie było PESEL, to się wpisywało jeszcze imię ojca. Pojęcie dużo /
    mało jest pojęciem względnym.

> [...]
    numer to
    > własnie "cały dowcip" ,bo skoro nie może potwierdzić to w jakim celu

    I to jest jedyne sensowne pytanie. Ale po przemyśleniu myślę, że im to
    jest potrzebne do kontrolowania kurierów.

    > No właśnie ale po co ma potwierdzać skoro do nazwiska i innych
    > dany dopisze sobie Nr spisany na pewno poprawny z dowodu osobistego.

    Uważam, że nie masz racji. Konieczność wpisania numeru PESEL wymusza
    na kurierze to, że musi on wziąć do ręki dowód osobisty osoby, której
    paczkę dostarcza. Numeru PESEL z powietrza nie wpiszesz, bo masz 90%
    szansy, że nie przejdzie testu na cyfrę kontrolną. Oczywiście można
    wziąć byle kalkulator cyfr z sieci, wpisać pierwsze 10 cyfr z głowy i
    dopasować 11. Ale my czynimy założenie, że kurier z lenistwa czy
    niedbalstwa nie sprawdza tego dokumentu. No to prościej mu sprawdzić,
    niż potem kombinować. Zwłaszcza, że w wypadku stałych klientów gdzieś
    ten PESEL jest już w bazie i ktoś się może zainteresować, że z pozoru
    ta sama osoba ma wiele numerów PESEL. Więc to wbrew pozorom ma głęboki
    sens logiczny. Tego numeru z numerem dowodu osobistego nie zrobisz, bo
    on nie ma cyfry kontrolnej, a i nie jest stały - jak to celnie
    zauważyłeś.

    > Szanowny kolego zapewniam cię,że doskonale wiem co piszę.Proponuję
    > dokładnie przemyśleć ten problem

    No właśnie :-)

  • 7. Data: 2006-07-04 08:09:07
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

    Użytkownik "akala" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Ty kolego chyba nie bardzo wiesz co piszesz .Wbij sobie do głowu ,że Nr
    > dowodu osobistego i Pesel to całkiem dwie rózne sprawy.

    i wiesz co ? - przyjrzałem sie mojemu dowodowi - i niesamowite - tam jest pesel,
    który Pani na poczcie też może sobie spisać ;)
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-07-05 00:04:37
    Od: "kjvirtual" <k...@g...com>

    > Użytkownik "*Konrad*" <f...@C...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > na poczcie jak odbierasz przesyłke poleconą spisują serie i numer dowodu
> [...]

    ja zawsze pokazuje dowod i odmawiam spisania nr dowodu i nigdy mi nie odmowili.
    listonosz jak przyosi polecony do domu, to nie spisuje nr dowodu. nr dowodu chca
    spisywac, jak ktos innych odbiera za ciebie.

  • 9. Data: 2006-07-05 14:31:49
    Od: "akala" <a...@o...pl>

> [...]
    >
    > Uważam, że nie masz racji. Konieczność wpisania numeru PESEL wymusza
    > na kurierze to, że musi on wziąć do ręki dowód osobisty osoby, której

    a tak naprwdę to w jakim celu on ten nr spisuje ? Czy do doręczenia
    przesyłki niezbędny jest Nr pesel? Cz na adresie jest zamiast nazwiska i
    imienia oraz adresu Nr pesel?
    jakieś chyba dowcipy opowiadasz ?
    Może firma kurjerska do swojego regulaminu wpisze i upoważni kuriera do
    tego by pobrał odciski palców i należy się z tym godzić ? mam nadzeję ,że po
    pierwszych protestach odbiorców firmy zaczną ograniczać korzystanie z tej
    twórczej firmy kurierskiej.

    akala

  • 10. Data: 2006-07-05 18:41:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    akala [###a...@o...pl.###] napisał:

    Tu nie jest zaden protest potrzebny. Od strony klienta, to wygląda
    tak, że on swojego PESEL nie podaje i tyle. Wówczas kurier nie doręcza
    mu paczki. No to adresat monituje nadawcę, że nie otrzymał przesyłki.
    Nadawca sie wku... i zaczyna korzystać z usług innej firmy
    kurierskiej. Jak jeden tak czynie, to machną ręką. Ale jak spadnie im
    podaż o kilka procent na rzecz konkurencji, to zweryfikują swój
    regulamin.

    Tyle, że w praktyce mało komu sie będzie chciało pieniaczyć o ten
    numer PESEL. ludzie mają poważniejsze problemy.