  • 11. Data: 2004-11-07 04:55:37
    Temat: Re: Dziwne koszty sądowe
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Marcin.C napisał(a) w wiadomości

    > To na koniec pytanie ogólne.
    > Czy strona zwolniona od wpisu sądowego, może - w przypadku niepełnej
    > wygranej - zostać obciążona częściowo tym wpisem, a jeżeli tak - to jaki
    > sens ma takie zwolnienie, które w gruncie rzeczy jest zwolnieniem
    > warunkowym. Przegrywasz - musisz płacić. Przecież podstawą takiego
    > zwolnienia, jest trudna sytuacja materialna strony procesowej, która po
    > przegranej sprawie jest jeszcze bardziej trudna ...

    Według mnie można obciążyć wpisem stronę zwolnioną od kosztów sądowych tylko w
    sytuacji cofnięcia tego zwolnienia. Może zostałeś obciążony wpisem od drugiej
    instancji od której zwolnienie nie obejmowało.

    --
    JOHNSON :)

  • 12. Data: 2004-11-07 20:25:57
    Od: pawap <p...@i...pl>

    Użytkownik Johnson napisał:

    > Według mnie można obciążyć wpisem stronę zwolnioną od kosztów sądowych tylko w
    > sytuacji cofnięcia tego zwolnienia. Może zostałeś obciążony wpisem od drugiej
    > instancji od której zwolnienie nie obejmowało.

    a jki to jest wpis od drugiej instancji

  • 13. Data: 2004-11-08 20:14:06
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

    Nie masz racji. Zwolnienie od wpisu oznacza tylko, że nie trzeba wyłożyć
    pieniedzy, aby Sąd rozpoznał sprawę. W wyroku Sąd musi kogoś obciążyć tym
    wpisem. Skoro w I instancji wygrał powód - cały wpis miał uiścic pozwany. SKoro
    w II instancji zmieniono wyrok w ten sposób, że powód wygrał w 60 % to oznacza,
    że powinien zapłacić 40 % kosztów przeciwnika i 40 % wpisu (ewentualnie innych
    kosztów sądowych). Po zasądzeniu jakichś kwot na rzecz powoda nie ma powodów,
    dla których Sąd miałby nie pobrać z nich wpisu.
    Ustawa o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
    Art. 11. 1. Kosztami sądowymi, których strona nie miała obowiązku uiścić lub
    których nie miał obowiązku uiścić kurator albo prokurator, sąd w orzeczeniu
    kończącym sprawę w instancji obciąży przeciwnika, jeżeli istnieją do tego
    podstawy, przy odpowiednim zastosowaniu zasad obowiązujących przy zwrocie
    kosztów procesu.
    2. Koszty nieobciążające przeciwnika ściąga się z roszczenia zasądzonego na
    rzecz strony, której czynność spowodowała ich powstanie, strony zastąpionej
    przez kuratora lub osoby, na której rzecz prokurator wytoczył powództwo lub
    zgłosił wniosek o wszczęcie postępowania. Na zasądzonym roszczeniu przysługuje
    Skarbowi Państwa ustawowe prawo zastawu.

    Ben

  • 14. Data: 2004-11-09 12:12:25
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Ben napisał(a) w wiadomości