  • 11. Data: 2008-08-22 10:53:33
    Temat: Re: Dziedziczenie, zrzekanie się spadku itd.
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail j...@X...to.z.adresu.Xop.pl napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    > Dla ścisłości: wszyscy tutaj piszący (łącznie ze mną) piszą
    > (prawdopodobnie błędnie) o zrzeczniu się spadku myśląć o jego
    > odrzuceniu. Po śmierci spadek można tylko odrzucić. Zrzec się można
    > tylko umową za życia spadkobiercy. W pierwszym poście było napisane,
    > że babcia nie żyje.

    tak, babcia nie zyje, wiec mowimy o odrzuceniu! :)

    > Nie jest ważne czy chodzi o syna, wnuka czy prawnuka. Ważne czy jest
    > pełnoletni. W tym wątku widać wszyscy milcząco założyli, że dzieci i
    > wnuki są pełnoletnie, a prawnuki nie.

    dokładnie tak jest - dzieci i wnuki - dorosłe. Prawnuki - dzieci ponizej 18
    roku zycia.

    > Gdyby notariusz przyjął odrzucenie spadku w imieniu małoletniego od
    > jego rodziców, to wróży to dalsze kłopoty, bo sąd prawdopodobnie je
    > zakwestionuje.

    ok, no to chociaz tu notariusz sie nie myliła.

    > Jest jeszcze taka możliwość, że chodzi naprawdę o zrzeczenie się
    > spadku za życia spadkodawcy. Wtedy kodeks cywilny jest jednoznaczny:
    > jeśli w umowie zrzezczenia się nie napisano inaczej tu dotyczy to
    > wszsytkich zstępnycch zrzekającego się bez róznicy czy są to dzieci,
    > wnuki czy prawnuki.
    >
    > Art. 1049. § 1. Zrzeczenie się dziedziczenia obejmuje również
    > zstępnych zrzekającego się, chyba że umówiono się inaczej.
    >
    > § 2. Zrzekający się oraz jego zstępni, których obejmuje zrzeczenie się
    > dziedziczenia, zostają wyłączeni od dziedziczenia, tak jakby nie
> [...]

    Aha, czyli np. wiedzac o sytuacji babci lepiej i bez klopotów było zrzec
    sie spadku jeszcze za zycia babci tylko przez dzieci - wnuki i prawnuki
    mieliby juz spokój?
    Jak wyglada takie zrzeczenie formalnie? Trzeba zrobic u notariusza?
    Zawiadomic sad w jakims terminie?

    "Bóg ukrył piekło w samym sercu raju,
    abyśmy nieustannie pozostali czujni." - Paulo Coelho

  • 12. Data: 2008-08-22 10:53:34
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail u...@w...eu napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

    > A po co się zrzekać, skoro można przyjąc z dobrodziejstwem inwentarza,
    > małolaty tak z ustawy. JaC

    a po co dziedziczyc długi? na których spłate nie ma sie pieniedzy? Po co
    wogole dziedziczyc długi? (przypominam - nic innego nie zostało).

    "Szept pięknej kobiety słyszy się lepiej niż
    najgłośniejszy zew obowiązku." Pablo Picasso

  • 13. Data: 2008-08-22 13:15:37
    Od: Matt <m...@g...com>

    On 22 Sie, 12:35, " 666" <u...@w...eu> wrote:
    > A po co się zrzekać, skoro można przyjąc z dobrodziejstwem inwentarza, małolaty tak
    z ustawy.
    > JaC

    Bo dobrodziejstwo inwentarza ogranicza tylko wysokość dziedziczonych
    długów a nie formę ich spłaty. Co oznacza, że komornik może zająć np.
    twój własny samochód na poczet długów ze spadku a ty zostaniesz z
    kolekcją rodzinnych sreber i obrazów, niby wartych tyle co samochód
    ale na papierze. Lub w bardziej optymistycznej wersji wartych tyle co
    samochód, ale przez następny rok będziesz szukał na nie kupca.

    Więc lepiej najpierw sprawę przeanalizować a nie brać w ciemno.

    --
    Regards
    Matt

  • 14. Data: 2008-08-22 14:25:07
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    wiadomości news:22082008.78F1F9A7@budzik61.poznan.pl...

> [...]
    > mieliby juz spokój?
    > Jak wyglada takie zrzeczenie formalnie? Trzeba zrobic u notariusza?

    Prawo zakłada, że rodzina tworzy wspólnotę i dlatego dziedziczy się majątek
    ale również i długi - zakłada się że pożyczane pieniądze wspierały całą
    rodzinę (bo np. babci nie musieliście dokładać do emerytury wy). Jeśli
    ustaje więź rodzinna to prawodawca założył, że sporządza się umowę o
    wyłączenie z dziedziczenia. To, że wy nie mozecie decydować za dzieci o
    przyjęciu spadku jest logiczne - łatwo moglibyście pozbawić je spadku po
    babci lub zmusić do odziedziczenia długu. Notariusz nie jest od porad
    prawnych, tylko od sporządzania aktów. Jego wiedza prawna w zakresie innym
    niż czynności notarialne jest często zerowa.

  • 15. Data: 2008-08-22 14:42:45
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Budzik wrote:

    > a po co dziedziczyc długi? na których spłate nie ma sie pieniedzy? Po co
    > wogole dziedziczyc długi? (przypominam - nic innego nie zostało).

    Po to przyjmuje sie spadek z dobrodziejstwem inwenatarza, zeby nie
    trzeba bylo miec kasy na spalacanie długów.

  • 16. Data: 2008-08-22 15:46:08
    Od: Heming <n...@n...pl>

    witek pisze:

    > Głupia notariusz.

    Nie chce mi sie wierzyc, ze notariusz cos takiego powiedziala.
    Prawdopodobnie nie rozmawial z notariusz, a z pracownica sekretariatu.

  • 17. Data: 2008-08-23 11:25:37
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail w...@g...pl.invalid napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    > Po to przyjmuje sie spadek z dobrodziejstwem inwenatarza, zeby nie
    > trzeba bylo miec kasy na spalacanie długów.

    przyznaje ze nie rozumiem. Co to znaczy przyjac spadek z dobrodziejstwem
    inwentarza?

    "Pieniądze są jak szósty zmysł, bez którego nie sposób wykorzystać
    w pełni pozostałych pięciu." - William Somerset Maughan

  • 18. Data: 2008-08-23 11:25:38
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail n...@m...mnie.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

    > Notariusz nie jest od porad
    > prawnych, tylko od sporządzania aktów. Jego wiedza prawna w zakresie
    > innym niż czynności notarialne jest często zerowa.

    ok, to w takim razie zamiast mowic ze prawnuki nie dziedzicza, mogla
    powiedziec, ze nie wie. Problem nie jest to, ze nie udzieliła porady, tylko
    to, ze udzieliła zlej.

    "Każdy kiedyś osiągnie najwyższy stopień niekompetencji
    Tylko że politycy go osiągają tuż po wyborach"

  • 19. Data: 2008-08-23 11:41:54
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Budzik" <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote
    > przyznaje ze nie rozumiem. Co to znaczy przyjac spadek z dobrodziejstwem
    > inwentarza?

    Przyjąć długi tylko do wysokosci odziedziczonego majątku, tak aby samemu nie
    dokładać. Tyle, że to trzeba zadbać o spis majątku.

  • 20. Data: 2008-08-23 22:55:36
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail t...@o...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Przyjąć długi tylko do wysokosci odziedziczonego majątku, tak aby
    > samemu nie dokładać. Tyle, że to trzeba zadbać o spis majątku.

    rozumiem. Niemniej w oisywanym przypadku majatek = 0. Czy łatwiej przyjac
    spadek z dobrodziejstwem inwentarza niz go odrzucic?

    Krowa w sklepie: 'Poproszę mączkę kostną. 20 kilo, jak szaleć, to szaleć!'