  • 1. Data: 2002-10-30 12:02:41
    Temat: Działalność gospodarcza i sprzęt
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    No właśnie, prowadzę sobie taką małą DG i cały sprzęt do komptuera kupuję z
    fakturą i wrzucam w koszta. Natomiast sprzęt nie jest przechowywany w siedzibie
    firmy (mieszkam gdzie indziej) - słyszałem, że można za to beknąć? I druga sprawa
    - część z tego sprzętu po prostu sprzedałem, bo się zestarzał itd. - wtedy też
    podobno jest problem z US? W sumie logiczne, bo wszyscy kupowaliby, odliczali
    podatek i sprzedawali.

    Natomiast prosiłbym o namiar na jakieś przepisy, które to regulują, wskazówkę,
    gdzie szukać, a może też o kilka słów, jak to wygląda w praktyce (tzn. czy
    kontrola z US rzeczywiście naliczy mi trzy miliony kary za odsprzedanie dwóch kart
    graficznych i starego monitora wliczonych kiedyś w koszta ;).
    --
    Samotnik

  • 2. Data: 2002-10-30 13:47:55
    Temat: Re: Działalność gospodarcza i sprzęt
    Od: "Wojciech Lewandowski" <w...@a...pl>

    "Samotnik" <s...@s...eu.org> wrote in message
    .
> [...]
    siedzibie
    > firmy (mieszkam gdzie indziej) - słyszałem, że można za to beknąć?

    nie musi byc przechowywany, bzdura. Jesli pracujesz jako informatyk np. to
    normalnym jest ze sprzet jest przenosny i moze byc uzywany wszedzie do celow
    dzialalnosci.

    lutownice tez masz miec w firmie skoro postanowiles sobie lutowac firmowy
    zasilacz w domu?
    dzialalnosc gospodarcza prowadzi sie przez 24 godziny a wiec rowniez w domu
    jak spisz to tez prowadzisz dzialalnosc.
    druga prawa ze w ewidencji dzialalnosci gospodarczej dopisz sobie teren
    dzialania CALY KRAJ.

    wowczas twoj komputer moze byc na helu albo na wyspie wolin jesli wykarzesz
    np. fakture sprzedazy z tamtego terenu bo tam wlasnie obecnie wykonujesz
    zlecenie.
    itd itp

> [...]
    też
    > podobno jest problem z US? W sumie logiczne, bo wszyscy kupowaliby,

    jesli wpisujesz w koszty to dobrze. sprzedac mozesz owszem ale jesli chodzi
    o srodek trwaly to masz procedure likwidacji srodka poprzez np. wlasnie
    sprzedaz. wowczas specjalnie wyliczasz wartosc.
    jesli chodzi o sprzedaz wyposazenia to tak samo. naliczasz VAT ktory
    przeciez wlasnie oddajesz po sprzedazy do US, podobnie sprzedajac koszt (np.
    karte sieciowa) podwyzszasz przychod i tym samym nalezny podatek a wiec
    oddajesz to co odliczyles wprowadzajac koszt.

    jedynie przy sprzedazy musisz zaznaczyc ze sprzet jest uzywany bo nie wolno
    ci sprzedawac kompa na ktorym pracujesz jako towar z magazynu a jedynie jako
    wyprzedaz urzadzen uzywanych. (klient musi o tym wiedziec)

> [...]
    dwóch kart
    > graficznych i starego monitora wliczonych kiedyś w koszta ;).

    predzej ci naliczy kare jesli kupisz 10 kompow na firme i nigdzie ich nie
    bedzie nawet u ciebie w domu.

    a na marginesie twojego domu to przecie siedziba firmy to z tego co wiem to
    wlasnie dom (tam gdzie zameldowany jestes) wiec tam mozesz miec wszystko.
    Dodatkowo jest miejsce wykonywania dzialalnosci gdzie podajesz biuro,
    magazyn lub inne lokalizacje jak rowniez dopisujesz wspomniany teren calego
    kraju.
    wowczas nie bedzie problemu z lokalizowaniem majatku firmy i jego
    wyposazenia.
    wazne zebys to wszystko mial fizycznie a nie w kwitach.

  • 3. Data: 2002-10-30 14:27:50
    Od: "SOTB" <k...@z...pl>

> [...]
    > o srodek trwaly to masz procedure likwidacji srodka poprzez np. wlasnie
    > sprzedaz. wowczas specjalnie wyliczasz wartosc.

    Jak powinna wyglądać procedura likwidacji środka?
    Rozumiem, że w razie uszkodzenia sprzętu np. po 15 miesiącach używania można
    też go zlikwidować i wycofać ze środków trwałych (jeśli został on wcześniej
    w całości wliczony w koszty) wypisując stosowne pisemko?

    SOTB

  • 4. Data: 2002-10-30 15:32:23
    Od: "Wojciech Lewandowski" <w...@a...pl>

    "SOTB" <k...@z...pl> wrote in message
> [...]
    wcześniej
    > w całości wliczony w koszty) wypisując stosowne pisemko?

    nie, istnieja odpowiednie operacje na srodkach trwalych.
    najpierw jest
    1.przyjecie
    2. amortyzacja (jednorazowa lub co miesiac jelsi wartosc jest wieksza chyba
    niz 3600 zl)
    tu okreslamy sposob amortyzacji na degresywna, liniowa lub wlasnie
    jednorazowa.
    3. modernizacja jelsi amortyzujemy co miesiac i cos sie zmienia w wartosci
    lub innych parametrach
    4. sprzedaz
    5. likwidacja jesli sie zepsul lub juz sie zamortyzowal i wywalamy go na
    smieci jako zuzyty
    6. nieodplatne przekazanie np. szkole w prezencie.

    za kazdym razem mozemy dokonac przesacowania srodka trwalego przed np.
    sprzedaza lub nieodplatnym przekazaniem

    przyjecie jest w miesiacu zakupu, amortyzacja moze sie rozpoczac od
    przyszlego miesiaca lub w tym samym miesiacu, to zalezy co to jest, ile
    kosztuje itd itp.

    wszystkie te operacje nie maja wplywu na ksiege bo i tak wykazujemy to jako
    koszt w przypadku jednorazowej amortyzacji.
    w deklaracji vatowskiej ma to wplyw co robimy z srodkiem trwalym.
    jest specjalna budka odnosnie zakupu srodkow trwalych.

    kombinacji jest bardzo wiele, ja to robie automatycznie programem ksiegowym
    ktory mi drukuje piekne listy operacji i co weszlo a co nie weszlo do
    deklaracji itd itp.

    mozna tez recznie :)

  • 5. Data: 2002-10-30 16:30:24
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    W artykule <1...@o...aol.pl> Wojciech Lewandowski napisał(a):
    > 5. likwidacja jesli sie zepsul lub juz sie zamortyzowal i wywalamy go na
    > smieci jako zuzyty

    Hmmm, a jak to wygląda? Trzeba zwrócić odliczony VAT? No i kiedy coś można
    zlikwidować, na jakiej podstawie się to określa?
    --
    Samotnik

  • 6. Data: 2002-10-31 00:52:59
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Oct 2002, Samotnik wrote:

> [...]
    >+ firmy (mieszkam gdzie indziej) - słyszałem, że można za to beknąć?

    Nie mam pod ręką namiarów na wyroki - zapytam, czy
    jesteś w stanie:
    - pokazać że twoje mieszkanie jest jednym z miejsc
    prowadzenia DG (to *wcale* nie musi być "siedziba" !)
    - wykazać że tam prowadzisz DG i ów PC ci do tego służy ?

> [...]
    >+ podobno jest problem z US? W sumie logiczne, bo wszyscy kupowaliby, odliczali

    Ty tak poważnie ???
    Nie wiesz że jak sprzedajesz majątek "DG" to to jest *przychód*
    do opodatkowania ??
    Wziął i "zniknął z papierów" ? -:O

    >+ Natomiast prosiłbym o namiar na jakieś przepisy,

    Powiem że powinienem wyglądać na lekko zaszokowanego :)
    http://www.infor.pl/dane/index.html?akt_prawny=ok&ak
    t_id=p2
    VAT rozliczasz ? Jeśli tak to leży obok:
    http://www.infor.pl/dane/index.html?akt_prawny=ok&ak
    t_id=p1
    [...]
    >+ kontrola z US rzeczywiście naliczy mi trzy miliony kary za odsprzedanie dwóch kart
    >+ graficznych i starego monitora wliczonych kiedyś w koszta ;).

    Trzy *stare* miliony to może być *zdecydowanie* za mało ;)
    Podatku os ŚT nie płacisz tylko jak leżą i rdzewieją albo
    je wyzłomujesz (po zamortyzowaniu): jak sprzedasz to
    niestety (- :>!) zarobiłeś !
    Złomowałeś coś ?

    Zajrzyj na *.podatki ! Najlepiej na archiwum googlem :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-10-31 09:52:50
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    W artykule <P...@i...stanp
    ol.com.pl> Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne napisał(a):

    > Ty tak poważnie ???
    > Nie wiesz że jak sprzedajesz majątek "DG" to to jest *przychód*
    > do opodatkowania ??
    > Wziął i "zniknął z papierów" ? -:O

    ;) Wiesz, jak sprzedajesz starą kartę graficzną za 50 zł to się nie zastanawiasz,
    czy popełniasz przestępstwo fiskalne. Przynajmniej ja się nie zastanawiałem. ;)

    Wydaje mi się, że likwidacja będzie dobrym rozwiązaniem (w sumie tych części jest
    tak niewiele, że wszystkie przy jednej burzy mogły się spalić ;), tylko jak to
    przeprowadzić od strony formalnej, mógłby ktoś opisać?
    --
    Samotnik

  • 8. Data: 2002-10-31 16:30:50
    Od: "Wojciech Lewandowski" <w...@a...pl>

    .
> [...]
    jak to
    > przeprowadzić od strony formalnej, mógłby ktoś opisać?

    Boze!

    proces likwidacji srodka !

    piszesz protokół w ktorym wykazujesz wartosc poczatkowa (zakup netto)
    w momencie likwidacji ile odliczyles miesiecznie (czyli wszystkie
    amortyzacje miesieczne)
    zostaje ci pozostala kwota - wartosc srodka na dzien likwidacji i ta wlasnie
    wartosc ulega likwidacji!
    robisz przeszacowanie w ksiegowosci.
    i likwidujesz zero zlotych.
    jesli wartosc jest wieksza to likwidujesz ta wartosc.
    wowczas pomniejszasz wartosc wszystkich srodkow trwalych w ewidencji o
    zlikwidowana wartosc. tak to sie przeklada na rozliczenie i ksiege.
    protokol podpieczetuj, podpisz i trzymaj w kwitach. to wszystko.
    mozesz dodatkowo zebrac komisje np. pracownikow ktorzy dopisza sie do
    protokolu jesli wartosc likwidacji jest duza. np. likwidujesz samochod to
    wiadomo ze musisz miec kwit od zlomowania stwierdzajacy dokonanie fizyczne.
    jesli likwidujesz firmowe ksero i wartosc np. wynosi jeszcze do
    zamortyzowania 4000 zl
    to lepiej zeby sie komisja podpisala ze rzeczywiscie porabales wszystko
    siekiera.

  • 9. Data: 2002-10-31 16:34:47
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    W artykule <2...@o...aol.pl> Wojciech Lewandowski napisał(a):
> [...]
    > amortyzacje miesieczne)
    > zostaje ci pozostala kwota - wartosc srodka na dzien likwidacji i ta wlasnie

    Czy można to przeprowadzić wstecznie? Inaczej mówiąc, czy trzeba co miesiąc robić
    jakieś zestawienia amortyzacji wszystkich ś.t., czy też w momencie likwidacji
    można do protokołu powpisywać sobie wartości z sufitu?
    --
    Samotnik

  • 10. Data: 2002-10-31 22:20:01
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Oct 2002, Samotnik wrote:

> [...]
    >+ Czy można to przeprowadzić wstecznie? Inaczej mówiąc, czy trzeba co miesiąc robić
    >+ jakieś zestawienia amortyzacji wszystkich ś.t.,

    Wotjkowi o "przeszacowaniu w księgowości" chyba napisało się
    z rozpędu :) - w DG OF przecież nie rozliczasz wartości
    przedsiębiorstwa, bo to własność prywatna :)
    Standardowe pytanie na *.podatki: "mam wgląd do KPiR, jak
    na tej podstawie ocenić kondycje firmy kontrahenta" ;)

    >+ czy też w momencie likwidacji
    >+ można do protokołu powpisywać sobie wartości z sufitu?

    Z jakiego sufitu ??
    Przecież w EŚT masz wartość ŚT do umorzenia, prawda ?
    Masz co najmniej wartość początkową na początek roku oraz
    ratę amortyzacyjną - więc prosto wyznaczasz ile jeszcze
    jest "wart podatkowo".
    Zamortyzowany (w tym zamortyzowany jednorazowo, jeśli
    to <3500zł) ma "0zł" jako rzeczono :)
    Niemniej protokół powinien być - bo *jeśliby* zamortyzowany
    ŚT (czyli taki, że "utopiono w kosztach" jego wartość")
    sprzedać - to będzie to przychód do opodatkowania.

    Pozdrowienia, Gotfryd