  • 1. Data: 2006-02-18 22:34:41
    Temat: Czy urząd skarbowy jest zobowiązany postanowieniami sądu?
    Od: "Grzegorz Krzyżanowski" <i...@e...pl>

    Witam grupowiczów;

    Proszę o pomoc.
    Czy Urząd skabowy jest zobowiązany postępować zgodnie z orzeczeniami sądów
    wydanymi w innych ale podobnych sprawach?
    MAm wrażenie że spotkałem sięz takim przpisem, że organy administracyjne
    powinny uwzględniać orzeczenia? wyroki? Sądów ... czy może ktoś zna ten
    przepis? Bardzo będę wdzięczny.

    Grzesiek

  • 2. Data: 2006-02-18 22:57:27
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 18 Feb 2006 23:34:41 +0100, Grzegorz Krzyżanowski napisał(a):

    > Czy Urząd skabowy jest zobowiązany postępować zgodnie z orzeczeniami sądów
    > wydanymi w innych ale podobnych sprawach?

    W Polsce prawo nie opiera się na precedensach. Sytuacja o jakiej piszesz
    występuje np. w USA. U nas wiążące mogą być orzeczenia SN albo TK.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2006-02-18 23:12:00
    Od: "Grzegorz Krzyżanowski" <i...@e...pl>

    Tak, wiem ..ale chodzi o orzeczenie SN (w innej ale podobnej sprawie)
    CZy Uzrąd skarbowy powinien je uwzględnić? A jeśli to na podstawie jakiego
    przepisu?

    GK

  • 4. Data: 2006-02-18 23:23:21
    Od: Michał Wilk <m...@o...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Krzyżanowski" <i...@e...pl> napisał w wiadomości
    > Tak, wiem ..ale chodzi o orzeczenie SN (w innej ale podobnej sprawie)
    > CZy Uzrąd skarbowy powinien je uwzględnić? A jeśli to na podstawie jakiego
    > przepisu?

    Kiedys bylo cos takiego jak wytyczne wymiaru sprawiedliwości i praktyki
    sądowej wydawane przez SN, wiazaly sady. Obecnie mozna jedynie powiedziec,
    ze organy adm publicznej powinny brac pod uwage orzeczenia sadow, ale nie sa
    nimi prawnie zwiazane

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 5. Data: 2006-02-18 23:34:15
    Od: "Grzegorz Krzyżanowski" <i...@e...pl>

    No tak .. powinny .... ale czy jest ..jakaś wytyczna, rozporządzenie,
    przepis na ten temat?

    GK

  • 6. Data: 2006-02-19 09:32:51
    Od: Leszek <l...@p...fm>

    scream napisał(a):

    > W Polsce prawo nie opiera się na precedensach. Sytuacja o jakiej piszesz
    > występuje np. w USA. U nas wiążące mogą być orzeczenia SN albo TK.

    Wiążące. Mogą być.
    Te dwa określenia wykluczają się,przynajmniej dla mnie;)

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 7. Data: 2006-02-19 12:18:12
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 19 Feb 2006 10:32:51 +0100, Leszek napisał(a):

    > Wiążące. Mogą być.
    > Te dwa określenia wykluczają się,przynajmniej dla mnie;)

    OK, mogą brać pod uwagę, ale nie muszą :)

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 8. Data: 2006-02-19 12:45:38
    Od: Dredd<...@...pl>

    Orzeczenia sądów (nawet Najwyższego) wiązą tylko w danej sprawie, której
    dotyczą.

    Do tego można dodać tylko taki wyjątek: są orzeczenia Sadów (tzw.
    konstytutywne - proszę nie mylić z Konstytucją bo z nią niewiele mają wspólnego)
    których treść jest wiążąca dla wszystkich organów.
    Np. prawomocny wyrok rozwodowy jest wiążący dla organów podatkowych i
    organy te nie mogą ustalić wbrew takiemu wyrokowi że podatnik nadal jest
    małżonkiem innego podatnika. Podobnie np. orzeczenia Sądu dotyczące wpisów w
    księgach wieczystych itp. itd.
    Ale autorowi wątku nie o to chodziło.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 9. Data: 2006-02-20 07:36:12
    Od: "Grzegorz Krzyżanowski" <i...@e...pl>

    faktycznie, nie ....
    Mam wrażenie po prostu, ze spotkałem się z przepisem w KPAdministracyjnego
    lub Ordynacji Podatkowej ...
    że powinny przy podejmowaniu decyzji kierować się orzeczeniami sądów ..
    ale skoro nikt nie kojarzy takiego zapisu .. ...

  • 10. Data: 2006-02-20 11:13:22
    Od: "Pawel" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Grzegorz Krzyżanowski <i...@e...pl> napisał(a):

> [...]
    > że powinny przy podejmowaniu decyzji kierować się orzeczeniami sądów ..
    > ale skoro nikt nie kojarzy takiego zapisu .. ...

    W art.14 par.1 pkt 1 ordynacji jest napisane ze minister finansów (tez jest
    organem tak jak naczelnik US) dązy do zapewnienia jednolitego stosowania
    prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej
    dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa
    sądów oraz TK lub ETS.
    To wspomnienie w tym przepisie ze ma uwzględniać orzecznictwo jest zapisem
    pustym i co najmniej głupim chociazby z tego powodu ze sugeruje ze zanim
    wprowadzono ten przepis w zycie to jakoby USy i UKSy nie kierowaly sie
    orzecznictwem co jest oczywiscie nieprawdą. Poza tym czyms naprawde
    dziwacznym jest przypominanie ministrowi i posrednio organom ze mają sie
    kierowac tym orzecznictwem.Poza tym juz pominę fakt ze tym organom zdarza sie
    palnąć w uzasadnieniu swoich decyzji orzeczenia ktore kompletnie nie pasują
    do danego stanu faktycznego i przez to tylko biedy sobie mogą napytac jesli
    złoży sie odwołanie albo skarge do WSA. Zreszta w WSA tez bylem swiadkiem
    uzycia do argumentacji dwóch orzeczeń sądowych kompletnie chybionych z punktu
    widzenia sprawy i które zostały bardzo ladnie wysmiane przez NSA ktory
    uwzględnial skarge kasacyjną.