  • 1. Data: 2006-12-02 18:37:11
    Temat: Czy okreslenie "powinien" to obowiazek?
    Od: "adam" <r...@p...onet.pl>

    Prosze Panstwa,
    art. 43, ust. 1 Ustawy o drogach publicznych brzmi:
    "Obiekty budowlane przy drogach powinny być usytuowane w odległości od
    zewnętrznej krawędzi jezdni co najmniej: na drogach krajowych na terenie
    zabudowanym 10 m".
    Czy uzyte w powyzszym przepisie slowo "powinny" oznacza, ze obiekty budowlane
    moga, ale nie musza byc usytuowane 10 m od krawedzi jezdni, czy tez przepis
    powyzszy naklada obowiazek przestrzegania tej odleglosci?

    Jak to powiazac z nastepujaca definicja wzieta z encyklopedii:
    "Obowiązek, to w języku ustaw sytuacja prawna, polegająca na tym, że norma
    prawna wskazuje adresatowi tylko jeden sposób POWINNEGO zachowania się, nie ma
    on prawnej możliwości wyboru postępowania."

    Prosze o uzasadniona odpowiedz.
    Dzieki

  • 2. Data: 2006-12-02 19:35:53
    Temat: Re: Czy okreslenie "powinien" to obowiazek?
    Od: "Kuba" <p...@o...pl>

    Użytkownik "adam" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przepis
    > powyzszy naklada obowiazek przestrzegania tej odleglosci?

    "Powinien" jest funktorem normotwórczym i w języku prawnym wyraża obowiązek.

    Pozdrawiam
    Kuba

  • 3. Data: 2006-12-02 19:45:11
    Od: "Kuba" <p...@o...pl>

> [...]

    > nie ma
    > on prawnej możliwości wyboru postępowania."

    Mowa o tzw. normie kogencyjnej, której dyspozycja przewiduje tylko jeden
    możliwy wzór zachowania, i właśnie z taką sytuacją mamy do czynienia w tym
    przypadku. Gdyby były dopuszczalne inne zachowania, to byłoby to wyraźnie
    napisane.

    Przykładowy przepis który wskazuje powinne zachowanie, ale dopuszcza także
    inne brzmiałby np. tak:
    "W braku odmiennej umowy przyjmującemu zamówienie należy się wynagrodzenie w
    chwili oddania dzieła."

    Pozdrawiam
    Kuba

  • 4. Data: 2006-12-02 19:53:50
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "adam" <r...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > przepis
    > powyzszy naklada obowiazek przestrzegania tej odleglosci?

    muszą być usytuowane....

  • 5. Data: 2006-12-02 21:40:14
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Kuba* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > "Powinien" jest funktorem normotwórczym i w języku prawnym wyraża
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    A co to takiego?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    JID:o...@j...org || http://olgierd.bblog.pl

  • 6. Data: 2006-12-02 22:33:42
    Od: "Kuba" <p...@o...pl>

    .com...

    ?

  • 7. Data: 2006-12-03 06:45:25
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    > muszą być usytuowane....

    Nieprawda. Mogą być dalej ;)

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 8. Data: 2006-12-03 08:09:49
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Kuba* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > ?

    Funktor nowotwórczy?

  • 9. Data: 2006-12-03 08:17:12
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    > "adam" <r...@p...onet.pl> wrote in message
    >

    > muszą być usytuowane....

    To dlaczego nie napisano jasno i wyraźnie "muszą".
    Dla mnie słowo powinny nie jest tak całkiem jednoznaczne. Np. zdanie "x
    powinien przyjsc za godzinę", nie oznacza, że x musi przyjsc za godzinę:)
    Pozdrawiam Przemek

  • 10. Data: 2006-12-03 11:00:32
    Od: "Kuba" <p...@o...pl>

    s.com...
    > Osoba przedstawiająca się jako *Kuba* stuknęła w klawisze i oto co
    > powstało:

    > Funktor nowotwórczy?

    Wszelkie wyrazy w aktach prawnych wyrażające nakaz, zakaz albo dozwolenie
    (takie jak musi, powienien, jest obowiązany, może, nie może, nie wolno :-) )

    Kuba