  • 11. Data: 2004-10-09 16:51:55
    Temat: Re: Czy mozna uniewaznic testament
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Gotfryd Smolik news napisał(a) w wiadomości

    > [...]
    >
    > W pełni zgoda. NIEMNIEJ... chyba można przyjąć iż testatorka
    > założyła że ZAWARŁA taką umowę, i *w razie potrzeby* (odmowy)
    > zmieni testement.
    > Coś przemawia przeciw ?

    Jaka zgoda? Testament jest między innymi miejscem na takie zapisy. To nazywa się
    polecenie - art. 982-985 kc.

    --
    JOHNSON :)

  • 12. Data: 2004-10-09 20:00:31
    Od: "xmarcel" <x...@b...gazeta.pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości

    > Jaka zgoda? Testament jest między innymi miejscem na takie zapisy. To
    nazywa się
    > polecenie - art. 982-985 kc.

    obawiam sie, ze nie masz racji.
    zapis i polecenie podlega wykonaniu najwczesniej po ogloszeniu
    testamentu, a wiec po smierci spadkodawcy.
    wiec, jak widzisz, nie jest to narzedzie zapewnienia sobie opieki

    pozdro

  • 13. Data: 2004-10-10 06:11:12
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik xmarcel napisał(a) w wiadomości news:ck9fur$mp1$1@news.lublin.pl:

    > obawiam sie, ze nie masz racji.
    > zapis i polecenie podlega wykonaniu najwczesniej po ogloszeniu
    > testamentu, a wiec po smierci spadkodawcy.
    > wiec, jak widzisz, nie jest to narzedzie zapewnienia sobie opieki

    Mój błąd - nie doczytałem. Myślałem, że chodzi o opiekę nad inną osobą niż
    spadkodawca po jej smierci.

    --
    JOHNSON :)

  • 14. Data: 2004-10-11 22:20:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 9 Oct 2004, Johnson wrote:
    [...]
    >+ > W pełni zgoda. NIEMNIEJ... chyba można przyjąć iż testatorka
    >+ > założyła że ZAWARŁA taką umowę, i *w razie potrzeby* (odmowy)
> [...]

    No już wiemy ze wziąłeś inne osoby pod uwagę :)
    A co z meritum ? Czy założenie iż testator(ka) przyjmowała
    "należność" świadczenia wzajemnego (za zapis czy spadek testamentowy)
    jest nieprawidłowe ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 15. Data: 2004-10-12 00:27:15
    Od: "xmarcel" <x...@b...gazeta.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > No już wiemy ze wziąłeś inne osoby pod uwagę :)
    > A co z meritum ? Czy założenie iż testator(ka) przyjmowała
    > "należność" świadczenia wzajemnego (za zapis czy spadek testamentowy)
    > jest nieprawidłowe ?

    wlasnie chyba nie. Pewny nie jestem, ale kiedys czytalem, ze umowy o
    dziedziczeniu sa w polskim prawie zakazane.
    moze ktos to potwierdzi/zdementuje?
    sam jestem ciekaw

    pozdro

  • 16. Data: 2004-10-12 05:46:11
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik xmarcel napisał(a) w wiadomości news:ckf8as$lle$1@news.lublin.pl:
    > wlasnie chyba nie. Pewny nie jestem, ale kiedys czytalem, ze umowy o
    > dziedziczeniu sa w polskim prawie zakazane.
    > moze ktos to potwierdzi/zdementuje?
    > sam jestem ciekaw

    Są zakazane - art.1047 kc.
    Przeczytałem teraz kazus dokładnie :)
    Jedyna szansa to art. 945 paragraf 1 pkt. 2 kc - nieważność testamentu z powodu
    błędu spadkodawcy bądź też w trybie art. 928 paragraf 1 pkt. 2 kc - niegodność
    potencjalnego spadkobiercy z powodu podstępnego nakłonienia do sporządzenia
    testamentu określonej treści.
    Ale byłby to trudne postępowania, bez gwarancji skuteczności. wszystko zależy od
    bardziej szczegółowego stanu faktycznego i możliwości dowodowych.
    Tak czy inaczej wszystkie te postępowania dopiero po śmierci staruszki.

    --
    JOHNSON :)