  • 1. Data: 2004-10-07 17:53:34
    Temat: Fundusz remontowy Wspólnoty
    Od: "Tomasz" <z...@p...onet.pl>

    Witam ,
    Mam pytanie odnośnie zapisu w regulaminie wspólnoty, któy dotyczy
    rozliczenia nadpłat na FR a jest następujący:

    1. W przypadku sprzedaży lokalu właścicielowi zostanie wypłacona odpowiednia
    wielkość wkładu remontowego.
    2. Nowy właściciel lokalu musi wpłacić taką samą wielkość wkładu
    remontowego.

    Zapsi ten wydaje mi się wadliwy, czy ta kwestia musi być uregulowana w
    regulaminie Wspólnoty czy nie można w ogóle to wyrzucić a podbne kwestie
    niech załatwia sprzeający/kupujący podając odpowiednią cenę mieszkania
    zawierającą ewentualne nadpłaty na FR? Jeśli w ogóle można mówić o
    nadpłątach bo w sumei FR tworzony jest na bieżące i przyszłe remonty wynikłe
    z wcześniejszego użytkowania przez sprzedającego ten lokal.

    Dziękuję za Wasze opinie.

  • 2. Data: 2004-10-09 17:14:42
    Temat: Re: Fundusz remontowy Wspólnoty
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Oct 2004, Tomasz wrote:

> [...]
    >+ wielkość wkładu remontowego.
    >+ 2. Nowy właściciel lokalu musi wpłacić taką samą wielkość wkładu

    A mi nie.
    Twoje rozumowanie wygląda na "rozumowo poprawne", jako że NA OGÓŁ
    mało i średniozamożnych właścicieli nie stać na "wyłożenie z kieszeni"
    naraz pieniędzy na np. wymianę dachu.
    Ale FORMALNIE... formalnie to powinno być tak, że JAK się "coś
    zepsuje" to współwłaściciele *składają się* na remont.
    "Przedpłacony fundusz" stanowi w sumie depozyt właścicieli mieszkań.
    A bieżące "rozliczanie" reguluje jak na mój gust (z ustawy
    o własności lokali):
    +++++++
    Art. 15. 1. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali
    uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry
    do dnia 10 każdego miesiąca.
    -------

    No i "nadpłacone" pieniądze chyba NIE mają *żadnego* uzasadnienia
    innego niż właśnie "depozyt na zaliczki"... :]

    >+ czy ta kwestia musi być uregulowana w
    >+ regulaminie Wspólnoty czy nie można w ogóle to wyrzucić

    IM*H*O - nie jestem prawnikiem i z chęcią poczytam innych
    wypowiedzi - przy braku innych uregulowań rozliczenie
    powinno wyglądać WŁAŚNIE TAK.
    Zapis w regulaminie ma ten plus że "nowi" właściciele są
    świadomi co robią... :]

    >+ a podbne kwestie
    >+ niech załatwia sprzeający/kupujący podając odpowiednią cenę mieszkania
    >+ zawierającą ewentualne nadpłaty na FR?

    To powiedz mi jedno: "nadpłata" to są CZYJE pieniądze ?
    I jakim prawem ktoś może rozporządzać CZYIMIŚ pieniędzmi nie
    mając fdo tego ustawowego upoważnienia ?

    >+ Jeśli w ogóle można mówić o nadpłątach bo w sumei FR
    > tworzony jest na bieżące

    ...OK...

    >+ i przyszłe remonty

    ...i tu stan faktyczny jest taki że współwłaściciele zgadzają
    się deponować w kasie wspólnoty zapas pieniędzy "żeby nie
    kusiło ich wydać na nowe auto" :]

    Wcale nie jestem pewnien czy jakby ktoś się uparł nie dałby
    rady wymusić NIE deponowanie "nadpłaty" :>

    Schody się sypią, kable spaliły, dach zarwał i coś tam jeszcze - to
    w przyszłym miesiącu dopłata 12 000 od mieszkania... :]

    >+ wynikłe
    >+ z wcześniejszego użytkowania przez sprzedającego ten lokal.

    Moim zdaniem współwłaściciel musi płacić z założenia dopiero
    "jak się sypie", a nie "zapas na amortyzację" :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2004-10-09 22:08:42
    Od: a...@p...pl (Andrzej Guziak)

    > [mailto:o...@n...pl]On Behalf Of Gotfryd Smolik

    Masz 100% racji. Przynajmniej formalnie.
    Chodzi mi poglad, ze wlasciciel placi w chwili np. remontu a nie "na zapas".

    W praktyce jednak stosuje sie przedplaty/depozyty.

    Mozna je rozliczyc w dwojaki sposob.

    1. tak jak w przywolanym regulaminie i jest to modelowy, zgodny z ustawa
    sposob
    2. nabywca rozlicza sie z zaliczek/depozytow ze sprzedajacym, co w sumie do
    tego samego prowadzi ale odbywa sie niejako poza wspolnota

    Tak czy siak przedplaty/depozyty trzeba rozliczyc.

    Pozdrawiam

    Andrzej Guziak
    mailto:a...@p...pl

    _____________
    List sprawdzony skanerem poczty mks_vir ( http://www.mks.com.pl )

  • 4. Data: 2004-10-11 22:41:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 10 Oct 2004, Andrzej Guziak wrote:
    [...]
    >+ W praktyce jednak stosuje sie przedplaty/depozyty.

    Zgoda.
    I dopóki właściciel sobie "jest" to nie ma zastrzeżeń :)

    >+ Mozna je rozliczyc w dwojaki sposob.
    [...]
    >+ 2. nabywca rozlicza sie z zaliczek/depozytow ze sprzedajacym, co w sumie do
    >+ tego samego prowadzi ale odbywa sie niejako poza wspolnota

    ...i to IMHO jest problem.

    Głównie cywilny: wspólnota "ma pieniądze" starego właściciela, więc ma on
    prawo się o nie UPOMNIEĆ ! - wspólnota musiałaby mieć stosowną *umowę*
    ze stronami, żeby zabezpieczyć swój interes - czyli możliwość wystąpienia
    "starego" z żądaniem "wydania depozytu". A przecież "stary" nie ma
    obowiązku powiadamiania co robi ze SWOIM lokalem - chce zastawić to
    zastawia, chce sprzedać to sprzeda... a jak na deser zbankrutuje (bo
    przedsiębiorcą jest) to przylezie komornik, zażąda wydania depozytu
    "w imieniu bankruta" i już widzę jak wspólnota zaplata pętelkę Mobusa
    (literki przekłamane) żeby wywikłać się z należności zgodnie
    z regulaminem :]

    Nie wyklucza to innych problemów, dajmy na to podatkowych: czym
    jest ów depozyt jeśli sprzedający go NIE odzyskuje ? A nuż się
    jakiś podatek należy ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd