  • 41. Data: 2005-11-03 20:38:20
    Temat: Re: Czy kobiete będącą w ciązy pracodawca może zwolnić
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Thu, 3 Nov 2005 08:21:43 +0100, Nixe napisał(a):

    > Czyli co - kobieta dostaje np. dziś 3-miesięczne wypowiedzenie, które
    > rozwiązuje umowę 3. lutego, w styczniu zachodzi w ciążę, przychodzi z
    > zaświadczeniem do pracodawcy i ... ? Umowa o pracę trwa nadal, a
    > wypowiedzenie przestaje mieć rację bytu?

    Kolega miał niedawno dokładnie taki przypadek: pracownica dostała
    wypowiedzenie, odwołała się do sądu, podczas biegu 3-miesięcznego okresu
    wypowiedzenia zaszła w ciążę. Na kolejnej rozprawie zrobiła słodką minkę i
    powiedziała "bo ja chyba jestem w ciąży wysoki sądzie", sąd poprosił o
    badania i... szlus!

    --
    Olgierd
    ||| gsm: +48502DEFUNK ||| JID: o...@p...pl |||

  • 42. Data: 2005-11-03 20:40:32
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:19lzr3zzw5ttc.dlg@olgierd.gov.pl>
    Olgierd <n...@n...spam.no.problem> pisze:

> [...]
    > słodką minkę i powiedziała "bo ja chyba jestem w ciąży wysoki
    > sądzie", sąd poprosił o badania i... szlus!

    No cóż - prawo jest tu niestety prawem, ale dla mnie to po prostu zwykłe
    @#$%$# :-/

    --
    PozdrawiaM

  • 43. Data: 2005-11-03 21:04:22
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Nixe napisał(a):
    > W wiadomości <news:dkd5ms$ats$1@atlantis.news.tpi.pl>

    > Doprawdy?
    > Przeczytaj mój pierwszy post w tym wątku i pokaż, w którym miejscu się
    > mylę.

    A czemu twierdzisz że zarzucam ci że mylisz się w pierwszym poście? Czy
    ja odniosłem sie do tego twojego postu?
    Mylisz się tutaj:
    "Owszem, pomyliła.
    Przeczytaj dokładnie KP art. 177 "
    i tutaj:
    "Bo moim zdaniem nie do końca masz rację.
    Art. 177. § 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę
    w okresie ciąży [...]
    Czyli jeśli wypowiedzenie wręczył przed zajściem pracownicy w ciążę, to jak
    najbardziej ono obowiązuje.
    Gdyby jednak wręczył np. 1. lutego, a 15. lutego okazało się, że kobita od
    miesiąca czyli od 15. stycznia jest w ciąży (ale dowiedziała się o tym
    dopiero teraz), to wtedy faktycznie wypowiedzenie nie miałoby racji bytu."
    i tutaj:
    "Jeszcze jedno.
    Ja to rozumiem tak, że nie można wypowiedzieć umowy w czasie ciąży lub
    rozwiązać umowy (bez wypowiedzenia). Jeśli wypowiedzenie jest wręczone
    przed zajściem w ciążę, to rozwiązanie umowy następuje samoistnie po
    upływie okresu wypowiedzenia. Jeśli pracownica zajdzie po wręczeniu
    wypowiedzenia w ciążę, to jest to tylko i wyłącznie jej problem. "
    Jasne?

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 44. Data: 2005-11-03 21:08:50
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Thu, 3 Nov 2005 21:40:32 +0100, Nixe napisał(a):

    > No cóż - prawo jest tu niestety prawem, ale dla mnie to po prostu zwykłe
    > @#$%$# :-/

    No cóż, możemy dyskutować o racjonalności przepisów i wysuwać postulaty /de
    lege ferenda/ ale litera prawa jest dość jednoznaczna.
    A dziś udało mi się zasiać ziarnko niepewności przed Sądem Okręgowym w
    Krakowie - czy dopuszczalne jest zastosowanie art. 393 kc w zw. z art. 300
    kp jako "rozszerzenie" art. 9 par. 1 kp. Moim zdaniem to niedopuszczalne
    obejście przepisów o źródłach prawa pracy, za 14 dni będę wiedział czy
    przekonałem Sąd ;-) (V Pa 821/05 i V Pa 854/05).

    --
    Olgierd
    ||| gsm: +48502DEFUNK ||| JID: o...@p...pl |||

  • 45. Data: 2005-11-03 21:27:20
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:dkdu23$ni8$1@nemesis.news.tpi.pl>
    Johnson <j...@n...pl> pisze:

    [...]
    > Jasne?

    Jasne, jasne ;-)
    Bez sensu już ta dyskusja.
    Doskonale podsumowała ją Maria Wieszczycka.

    --
    PozdrawiaM

  • 46. Data: 2005-11-03 22:13:53
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd napisał(a):

> [...]
    > obejście przepisów o źródłach prawa pracy, za 14 dni będę wiedział czy
    > przekonałem Sąd ;-) (V Pa 821/05 i V Pa 854/05).

    Myślę, że nie przekonałeś. Kwestia umowy na rzecz osoby trzeciej nie
    została uregulowana w kodeksie pracy.
    Jeśli chodzi o tak zwane pakty pracownicze, to ciekawe rzeczy piszą w
    uchwale z 23 maja 2001 roku, III ZP 25/00; OSNP 2002/6/134; i ta linia
    dominuje.

  • 47. Data: 2005-11-04 18:08:45
    Temat: Re: Czy kobiete będącą w ciązy pracodawca może zwolnić [OT]
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Thu, 03 Nov 2005 23:13:53 +0100, Johnson napisał(a):

    > Myślę, że nie przekonałeś. Kwestia umowy na rzecz osoby trzeciej nie
    > została uregulowana w kodeksie pracy.

    No i właśnie dlatego uważam, że stosowanie jej w miejsce gwarancji
    pracowniczych zawartych np. w porozumieniu zbiorowym jest niedopuszczalne.
    Takie jest zresztą najświeższe orzecznictwo SN (dwa wyroki z maja br.)

    --
    Olgierd
    ||| gsm: +48502DEFUNK ||| JID: o...@p...pl |||

  • 48. Data: 2005-11-05 12:52:28
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd napisał(a):

    > No i właśnie dlatego uważam, że stosowanie jej w miejsce gwarancji
    > pracowniczych zawartych np. w porozumieniu zbiorowym jest niedopuszczalne.
    > Takie jest zresztą najświeższe orzecznictwo SN (dwa wyroki z maja br.)

    Ale praktycznie dla pracownika nie ma to znaczenia: czy takie
    porozumienie będzie uznane za źródło prawa pracy czy tez uwzględnione w
    ramach umowy na rzecz osoby trzeciej. Tak czy inaczej wygrywa.

  • 49. Data: 2005-11-05 14:16:35
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Sat, 05 Nov 2005 13:52:28 +0100, Johnson napisał(a):

    > Ale praktycznie dla pracownika nie ma to znaczenia: czy takie
    > porozumienie będzie uznane za źródło prawa pracy czy tez uwzględnione w
    > ramach umowy na rzecz osoby trzeciej. Tak czy inaczej wygrywa.

    OK, nie wgłębiając się w stan faktyczny, bo sprawa w toku a sędziowie mogą
    czytać grupę ;-) chodzi o kontrakt między pracodawcami, w którym - zdaniem
    pracowników - zagwarantowano im stabilność warunków zatrudnienia (w
    kontraktowaniu nie brały udziału ani związki ani przedstawiciele
    pracowników, którzy, co też istotne, przeszli w trybie art. 23(1) kp). .
    Zdaniem Sądu I instancji kontrakt taki niewątpliwie nie jest źródłem prawa
    pracy w rozumieniu art. 9 kp, jednak sąd doszedł do przekonania, iż jest to
    umowa z art. 393 kc, który ma zastosowanie na podst. art. 300 kc.
    I tu jest pies pogrzebany (znów abstrahując od szeregu zdarzeń, która w
    tzw. międzyczasie miały miejsce): myślę, że zaliczenie umowy cywilnoprawnej
    jako gwarancji pracowniczej na zasadzie /pactum in favorem tertii/ jest
    obejściem przepisów o porozumieniach zbiorowych.
    Zobaczymy co powie SO - już niecałe 2 tygodnie.

    --
    Olgierd
    ||| gsm: +48502DEFUNK ||| JID: o...@j...org |||

  • 50. Data: 2005-11-05 15:04:27
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Sat, 5 Nov 2005 15:16:35 +0100, Olgierd napisał(a):

    > Zobaczymy co powie SO - już niecałe 2 tygodnie.

    Hehe nawiasem mówiąc - trafiłem w totka ;-))) ten post ma numer 30000 na
    grupie pl.soc.prawo ;-)

    --
    Olgierd
    gsm: +48502DEFUNK ||| JID: o...@j...org ||| gg: 3657597