  • 31. Data: 2005-11-03 07:16:48
    Temat: Re: Czy kobiete będącą w ciązy pracodawca może zwolnić
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:dkc6ub$n09$1@nemesis.news.tpi.pl>
    Johnson <j...@n...pl> pisze:

    > I? Przecież ty twierdziłaś, że w zakresie natychmiastowej ochrony
    > przed zwolnieniem inne są zasady co do umów na czas określony i
    > nieokreślony.

    Wiesz, wybacz, ale autentycznie nie wiem już gdzie i w czym widzisz problem.
    Dla mnie cały ten artykuł (a nie tylko pierwszy paragraf) jest tak jasno
    sformułowany, że tylko ktoś wybitnie uparty będzie pietrzył trudności w jego
    interpretacji.

    --
    PozdrawiaM

  • 32. Data: 2005-11-03 07:21:43
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:dkc78o$nfu$1@nemesis.news.tpi.pl>
    Johnson <j...@n...pl> pisze:

    > Źle rozumiesz.

    Czyli co - kobieta dostaje np. dziś 3-miesięczne wypowiedzenie, które
    rozwiązuje umowę 3. lutego, w styczniu zachodzi w ciążę, przychodzi z
    zaświadczeniem do pracodawcy i ... ? Umowa o pracę trwa nadal, a
    wypowiedzenie przestaje mieć rację bytu?

    > I akurat rozwiązać dyscyplinarnie (bez wypowiedzenia) to można, co
    > jest zresztą wyraźnie napisane.

    Czy bez wypowiedzenia można rozwiązać umowę tylko i wyłącznie
    dyscyplinarnie?

    --
    PozdrawiaM

  • 33. Data: 2005-11-03 07:23:23
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:x3sn32ki0tqo$.dlg@konto.kaji>
    Kaja <k...@n...ma.wp.pl> pisze:

    Nixe:

    > Po jakim 3-cim m-cu. Ciąży czy pracy.

    Ciąży.
    Zajrzyj do artykułu, który sama polecałaś.
    Tam jest wszystko przejrzyście napisane :)

    --
    PozdrawiaM

  • 34. Data: 2005-11-03 10:22:15
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    to jest ratunek przed zwolnieniem jeszcze w okresie ciąży. Kobieta w
    ciąży lub z małym dzieckiem nie ma co liczyć na dalsze zatrudnienie u
    prywatnego pracodawcy, a tym bardziej na umowę na czas nieokreślony.

    Pzdr

    --
    wa

  • 35. Data: 2005-11-03 14:09:24
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Nixe napisał(a):

> [...]
    > Dla mnie cały ten artykuł (a nie tylko pierwszy paragraf) jest tak jasno
    > sformułowany, że tylko ktoś wybitnie uparty będzie pietrzył trudności w

    Jak na tak jasną sformułowanie, to interpretujesz go źle ...

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 36. Data: 2005-11-03 14:13:03
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Nixe napisał(a):

> [...]
    > zaświadczeniem do pracodawcy i ... ? Umowa o pracę trwa nadal, a
    > wypowiedzenie przestaje mieć rację bytu?

    Właśnie tak. Pracodawca zgodnie z prawem powinien cofnąć wypowiedzenie.
    Jeśli tego nie zrobi, kobieta ma wygraną w sądzie pracy.

    > Czy bez wypowiedzenia można rozwiązać umowę tylko i wyłącznie
    > dyscyplinarnie?

    Przeczytaj sobie art. 177 par 1 kp - i zwróć uwagę na zwrot "... chyba
    że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia
    z jej winy..."

  • 37. Data: 2005-11-03 16:17:47
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    piotrr wrote:
    > Witam, mam pytanie: czy żona w ciąży może zostać zwolniona z pracy lub
    > inaczej postawie pytanie: czy szef widząc że żona jest w ciąży może nie
    > przedłóżyć kolejnej umowy na prace co skutkuje zwolnieniem.DZiękuje za
    > wszystkie odpowiedzi.

    Jeżeli w momencie zakończenia umowy o pracę żona byłaby już w 4 miesiącu
    ciąży (czyli miałaby już ukończony 3 miesiąc) wówczas umowa ulega
    automatycznemu przedłużeniu do dnia porodu. Niezależnie od tego, co na
    widok ciąży zamierzałby (lub nie) zrobić szef.
    Oczywiście po porodzie żona nadal nie trafiałaby "na zieloną trawkę" i
    jej sytuacja nie różniłaby się tu od sytuacji osób zatrudnionych,
    ponieważ przysługiwałby jej jeszcze urlop macierzyński.
    Natomiast po zakończeniu urlopu macierzyńskiego żona byłaby już
    bezrobotna i mogłaby jedynie zgłosić byłemu pracodawcy chęć podjęcia u
    niego na nowo pracy.

    Przy okazji zwracam uwagę na bardzo ciekawy wyrok SN mówiący o
    obliczaniu upływu tego 3 miesiąca ciąży. Sąd Najwyższy orzekł
    mianowicie, że czas ten liczy się w równej miary miesiącach księżycowych
    (28 dni).

    Opisywana tu ochrona nie dotyczy wyłącznie osób zatrudnionych na okres
    próbny poniżej 1 miesiąca. Oznacza to, że pomysł zatrudnienia się na np.
    3 tygodnie okresu próbnego pod koniec 3 miesiąca ciąży nie daje prawa do
    do automatycznego przedłużenia umowy do dnia porodu.

    --
    MArta
    m...@N...pl

  • 38. Data: 2005-11-03 16:45:23
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:dkd5ms$ats$1@atlantis.news.tpi.pl>
    Johnson <j...@n...pl> pisze:

    > Jak na tak jasną sformułowanie, to interpretujesz go źle ...

    Doprawdy?
    Przeczytaj mój pierwszy post w tym wątku i pokaż, w którym miejscu się mylę.

    --
    PozdrawiaM

  • 39. Data: 2005-11-03 17:29:35
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Johnson wrote:

    > Nic nie pomyliła ...

    Moim zdaniem cała ta kłótnia jest niepotrzebna, bo najwyraźniej piszecie
    o 2 różnych sprawach.

    Z jednej strony Kaja ma rację.
    Jeśli byłaby mowa o pracownicy, której umowa może zostać wcześniej
    rozwiązana za wypowiedzeniem. Np. kobieta zawarła umowę na czas powyżej
    6 miesięcy i w tej umowie zapisano możliwość rozwiązania jej za
    2-tygodniowym wypowiedzeniem. Albo ma umowę na okres próbny z możliwym
    wypowiedzeniem 3-dniowym. W tej sytuacji kobieta w ciąży jest od 1-szego
    dnia ciąży chroniona przed wcześniejszym wypowiedzeniem. Czyli
    pracodawca, który normalnie miałby możliwość zwolnić ją wcześniej,
    automatycznie traci tę możliwość przez fakt jej zajścia w ciążę. I w tym
    znaczeniu nie może jej zwolnić od 1 dnia ciąży.

    Z drugiej jednak strony - oceniając sytuację, o którą pytano w tym
    wątku, powoływanie się na ochronę od 1 dnia może pytającego
    (rozumiejącego zwolnienie jako nieprzedłużenie umowy) wprowadzać w błąd.
    Szczególnie, że nie zostało mu to wyjaśnione.
    Bowiem ochrona przed faktyczną utratą pracy wtedy, kiedy pracownicy w
    ciąży *kończy* się umowa, jest uzależniona od skończenia 3 miesiąca
    ciąży. I te 3 miesiące muszą wypadać przed momentem rozwiązania się
    umowy o pracę. Dopiero wtedy umowa ulega automatycznemu przedłużeniu.
    I to tylko wtedy jeśli nie jest to umowa na okres próbny krótszy niż 1
    miesiąc. Bo wtedy ten typ ochrony nie działa wcale.

    --
    MArta
    m...@N...pl

  • 40. Data: 2005-11-03 20:34:31
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Wed, 2 Nov 2005 22:50:02 +0100, Nixe napisał(a):

    > Art. 177. § 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę
    > w okresie ciąży [...]
    > Czyli jeśli wypowiedzenie wręczył przed zajściem pracownicy w ciążę, to jak
    > najbardziej ono obowiązuje.

    "...wypowiedzieć ani rozwiązać..." - a przecież art. 30 to jest
    "rozwiązanie za wypowiedzeniem": nie możesz wypowiedzieć w dniu 3 listopada
    2005 r. ani następczo rozwiązać wskutek tego wypowiedzenia.
    Potwierdza to niestety żywe orzecznictwo, z którym się zetknąłem.

    --
    Olgierd
    ||| gsm: +48502DEFUNK ||| JID: o...@p...pl |||