  • 1. Data: 2010-03-25 20:08:55
    Temat: Czy darowizna na rzecz wnuka pozwala ominac problem zachowku?
    Od: "Latet" <l...@n...pl>

    Witam,

    Pewna starsza pani posiada okazały dom i 100% udziałów w jego własności. Ma tez
    3 córki, ale nie chce, aby one po niej coś odziedziczyły (mniejsza o powody,
    widocznie jakieś ma, ale zapewne za słabe, aby przeprowadzić formalne
    wydziedziczenie w testamancie).

    Starsza pani poradzila sie znajomego prawnika, ktory doradzil jej nastepujace
    rozwiązanie:

    Jesli za życia przekaże dom jako darowiznę wnukowi (jest pełnoletni), to po jej
    śmierci córki nie będą miały prawa żądania zachowku od tegoż wnuka.

    Dlaczego? Rzekomo dlatego, że byłaby to darowizna nie dla bezpośredniego
    spadkobiercy, a takie zachowkowki nie podlegają.

    Czy tak rzeczywiście jest? Mam wątpliwości, bo ten sam prawnik poradził też w
    akcie darowizny napisać, że ma być ona wyłączona z roszczeń zachowkowych. Jak
    już na tej grupie czytałem - taki zapis raczej nie ma żadnej mocy.

    W przypadku jakich darowizn bierze sie pod uwagę, czy minęło 10 lat pomiędzy
    darowizną a zgonem darczyńcy?

    Dzięki,

    latet

  • 2. Data: 2010-03-25 23:31:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Mar 2010, Latet wrote:

    > Dlaczego? Rzekomo dlatego, że byłaby to darowizna nie dla bezpośredniego
    > spadkobiercy, a takie zachowkowki nie podlegają.

    Przyjmując tę wersję, byłaby ona prawdziwa tylko pod warunkiem, że
    w momencie śmierci babki żyje matka wnuka, nie odrzuci spadku i pewnie
    coś jeszcze by się znalazło.
    Bo popatrz tak: niechby córki (w tym matka obdarowanego) postanowiły
    się "zmówić".
    I matka obdarowanego odrzuca spadek.
    Zostaje on spadkobiercą, prawda?

    W ustawie nie widzę takiego pojęcia jak "bezpośredni spadkobierca"
    w art.994...

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-03-26 06:54:54
    Od: "Latet" <l...@n...pl>

> [...]
    > coś jeszcze by się znalazło.
    > Bo popatrz tak: niechby córki (w tym matka obdarowanego) postanowiły

    Tak, ale jedna z córek staruszki - własnie matka owego wnuka, współpracuje i
    takiego numeru nie wytnie. Chodzi im o to, aby pozbawić prawa do ubiegania sie o
    cokolwiek po staruszce, w tym i o ew. zachowek dwie pozostałe córki.

    latet

  • 4. Data: 2010-03-26 07:30:07
    Od: "BP" <k...@o...pl>

    > cokolwiek po staruszce, w tym i o ew. zachowek dwie pozostałe córki.

    moze nie pozbawić.
    Ja bym zamiast tego sprzedał.

    JK

  • 5. Data: 2010-03-26 07:33:38
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Fri, 26 Mar 2010 07:54:54 +0100, "Latet" <l...@n...pl> wrote:

> [...]
    >cokolwiek po staruszce, w tym i o ew. zachowek dwie pozostałe córki.

    czy nie bedzie rozwiazaniem testament z wydziedziczeniem wszystkich
    corek poza ta jedna ?

    oidp przy wydziedziczeniu zachowku chyba nie ma?

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 6. Data: 2010-03-26 07:36:12
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Fri, 26 Mar 2010 08:33:38 +0100, Cyb
    <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl> wrote:

    >czy nie bedzie rozwiazaniem testament z wydziedziczeniem wszystkich
    >corek poza ta jedna ?

    + trezba wydziedziczyc zstepnych tych corek, ktore maja byc ominiete

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 7. Data: 2010-03-26 12:26:43
    Od: Czarek <...@...pl>

    Latet wrote:
> [...]
    > (mniejsza o powody, widocznie jakieś ma, ale zapewne za słabe, aby
    > przeprowadzić formalne wydziedziczenie w testamancie).

    A może w ten sposób: sprzedajemy niewielki udział córce, po czym
    przeprowadzamy operację nieodpłatnego zniesienia współwłasności. Co
    prawda AFAIR nie unikniemy PCC, ale za to powinniśmy uniknąć
    zainteresowania US skąd córka ma na okazały dom i czy na pewno za niego
    zapłaciła i unikniemy też (czy oby napewno?) roszczenia o zachowek.

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 8. Data: 2010-03-27 10:17:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Mar 2010, Cyb wrote:

    > czy nie bedzie rozwiazaniem testament z wydziedziczeniem wszystkich
    > corek poza ta jedna ?

    Wydziedziczenie jest nieskuteczne.
    To nie spadkobierca będzie decydował czy "były powody do wydziedziczenia",
    ale sąd.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-03-27 10:35:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Mar 2010, Czarek wrote:

> [...]
    > córka ma na okazały dom i czy na pewno za niego zapłaciła i unikniemy też
    > (czy oby napewno?) roszczenia o zachowek.

    Czy nieodpłatne zniesienie współwłasności nie spełnia aby *jednocześnie*
    definicji darowizny? Znaczy - jest darowizną...

    Jest:

    - zamierzone ("zobowiązuje się")
    - kosztem majątku
    - na rzecz
    (czyli wypełnia wszystkie zasadnicze kryteria "pozytywne" darowizny)
    - *NIE* stanowi wypełnienia kodeksowego *ZOBOWIĄZANIA*; fakt jednoczesnego
    podpadania pod inny przepis KC IMVHO nie wypełnia treści 889.2KC,
    okreslającego niedarowizny. Aby coś nie było darowizną, mimo wypełnienia
    poprzednich kryteriów, zobowiazanie opisane w KC musi powstać WCZEŚNIEJ.
    Przy zniesieniu tak nie jest.

    Co do PCC, to nie trafiłeś :) - pod PCC podlega *odpłatne* uregulowanie,
    obojętne czy w postaci dopłaty czy innej formy, a nie cześć nieodpłatna :)
    ("część", co jest istotne, jak np. spadkobiercy dzielą się spadkiem
    "rzeczowo", ale bez zachowania proporcji wartości majątkowych: "tobie
    jeden samochód, mi drugi", ale znacznie różniące się wartością).

    *Nieodpłatne* zniesienie współwłasności podlega pod podatek od spadków
    i darowizn, art.1.1.4 ustawy (o podatku)!
    O, tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html

    Ma ktoś jakiś wyrok albo co (w podobnej sprawie) pod ręką?

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2010-03-27 11:47:26
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

> [...]

    > *Nieodpłatne* zniesienie współwłasności podlega pod podatek od spadków
    > i darowizn, art.1.1.4 ustawy (o podatku)!

    Skoro ustawodawca piszac ustawe o podatku explicite napisal, ze
    obejmuje tez nieodplatne zniesienie wspolwlasnosci, to chyba uwazal,
    ze bez tego zapisu by nie objelo, ergo ze nie jest...

    > Ma ktoś jakiś wyrok albo co (w podobnej sprawie) pod ręką?

    Ale co do zachowku to faktycznie orzecznictwo by sie przydalo.

    MJ
    PS. Czy odplatne zniesienie musi byc po cenie rynkowej?