  • 1. Data: 2002-01-29 11:48:37
    Temat: Ciaza i praca
    Od: "Alex" <a...@w...pl>

    Kolezanka zaszla niedawno w ciaze.
    Czy pracodawca moze ja zwolnic wiedzac, ze jest w ciazy?
    Czy musi informowac pracodawce o fakcie zajscia w ciaze?
    Czy jest w jakis sposob chroniona przed zwolnieniem?
    Z gory dziekuje

    Alex

  • 2. Data: 2002-01-29 11:59:08
    Temat: Re: Ciaza i praca
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > Kolezanka zaszla niedawno w ciaze.
    > Czy pracodawca moze ja zwolnic wiedzac, ze jest w ciazy?

    Nie może.

    > Czy musi informowac pracodawce o fakcie zajscia w ciaze?

    Nie musi a pracodawca wręcz nie może o to pytać.

    > Czy jest w jakis sposob chroniona przed zwolnieniem?

    Jak najbardziej - Kodeks pracy:

    Art. 177. § 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę
    w okresie ciąży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego pracownicy, chyba
    że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z
    jej winy i reprezentująca pracownicę zakładowa organizacja związkowa
    wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy.

    § 2. Przepisu § 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym nie
    przekraczającym jednego miesiąca.

    § 3. Umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy albo na okres próbny przekraczający jeden miesiąc, która
    uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega przedłużeniu
    do dnia porodu.

    § 4. Rozwiązanie przez pracodawcę umowy o pracę za wypowiedzeniem w okresie
    ciąży lub urlopu macierzyńskiego może nastąpić tylko w razie ogłoszenia
    upadłości lub likwidacji pracodawcy. Pracodawca jest obowiązany uzgodnić z
    reprezentującą pracownicę zakładową organizacją związkową termin rozwiązania
    umowy o pracę. W razie niemożności zapewnienia w tym okresie innego
    zatrudnienia, pracownicy przysługują świadczenia określone w odrębnych
    przepisach. Okres pobierania tych świadczeń wlicza się do okresu
    zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

    Marcin.

  • 3. Data: 2002-01-29 12:17:38
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "KRZEM" <m...@s...pl000> napisał w wiadomości

    > Nie może.

    Nie tak rygorystycznie. Sam niżej zacytawałeś KP, że można.

    --
    Pozdrawiam,
    Kaizen x...@c...sz

  • 4. Data: 2002-01-29 12:36:42
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > Nie tak rygorystycznie. Sam niżej zacytawałeś KP, że można.

    No wiem, gdybym chciał odpowiedzieć precyzyjnie musiałbym napisać elaborat
    albo zastosować standardowa odpowiedz prawnika: "to zależy ..." :o)

    Pozdrawiam,

    Marcin.

  • 5. Data: 2002-01-29 12:40:56
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    > albo zastosować standardowa odpowiedz prawnika: "to zależy ..." :o)

    Bo to zazwyczaj jest prawidłowa odpowiedź. Rzadko pytający poda
    wyszystkie "parametry" od których zależy, żeby dać jednoznaczną
    odpowiedź. Ale z drugiej strony, gdyby wiedział od czego zależy, to z
    pewnością znałby odpowiedź ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Kaizen x...@c...sz

  • 6. Data: 2002-01-29 12:52:01
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Tue, 29 Jan 2002, Alex wrote:

    > Kolezanka zaszla niedawno w ciaze.
    > Czy pracodawca moze ja zwolnic wiedzac, ze jest w ciazy?

    W żadnym wypadku! Art. 177 KP wyraźnie tego zabrania, a wyjątki są
    wymienione w ustawie (m.in. okres próbny).

    Pracodawca może czasowo przenieść ją na inne stanowisko, jeśli praca na
    dotychczasowym stanowiłaby zagrożenie dla jej zdrowia (co trzeba
    stwierdzić orzeczeniem lekarskim). W razie obniżenia wynagrodzenia należy
    się dodatek wyrównawczy.

    > Czy musi informowac pracodawce o fakcie zajscia w ciaze?

    Kiedyś on sam to zauważy ;)

    Jeśli chce przeniesienia - niech poinformuje.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 7. Data: 2002-01-29 15:04:56
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Tako rzecze m...@s...pl000:

    > Nie może.

    > Nie musi a pracodawca wręcz nie może o to pytać.

    A jeżeli zwolni pracownicę, a ta mu w tym momencie powie że jest w ciąży???
    Ma ją z powrotem przyjąć?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    "Nic tak ludzi nie gorszy jak prawda. Czasem nasuwa się myśl,
    że dla uniknięcia publicznego zgorszenia trzeba unikać prawdy"

  • 8. Data: 2002-01-29 15:09:53
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "Budzik" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > A jeżeli zwolni pracownicę, a ta mu w tym momencie powie że jest w
    ciąży???

    Ustawa mówi o kobiecie w ciąży, a nie o kobiecie, o której pracodawca
    wie, że jest w ciąży.

    > Ma ją z powrotem przyjąć?

    Nie, ta pracownica nie została zwolniona, wypowiedzenie jest nieważne.

    --
    Pozdrawiam,
    Kaizen x...@c...sz

  • 9. Data: 2002-01-29 15:15:15
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > A jeżeli zwolni pracownicę, a ta mu w tym momencie powie że jest w
    ciąży???
    > Ma ją z powrotem przyjąć?

    jeśli pracownica o to wystąpi - tak.

    Krzysztof Rączka, Komentarz do KP: "Początkiem okresu ochronnego przed
    wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy bez wypowiedzenia, związanego z ciążą
    jest obiektywny stan ciąży, nie ma tu znaczenia okoliczność, czy pracownica
    zdawała sobie sprawę ze swojego stanu oraz czy powiadomiła o nim pracodawcę.
    Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 15 stycznia 1988 r., I PRN 74/87,
    Sł. Prac. 1988 r. nr 5, s. 28, dla ochrony przed wypowiedzeniem lub
    rozwiązaniem umowy o pracę kobiety w okresie ciąży, nie jest istotny termin
    wykazania powyższej okoliczności, lecz wyłącznie obiektywny stan rzeczy
    istniejący w chwili wypowiedzenia lub rozwiązania umowy o pracę.
    Niepowiadomienie pracodawcy o ciąży przed datą rozwiązania umowy ma jedynie
    znaczenie przy rozpatrywaniu roszczenia pracownicy o wynagrodzenie za czas,
    w którym pozostawała bez pracy. Tym niemniej stan ciąży powinien być
    stwierdzony zaświadczeniem lekarskim (por. art. 185 § 1 k.p.)."

    Marcin.

  • 10. Data: 2002-01-29 15:19:14
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > Nie, ta pracownica nie została zwolniona, wypowiedzenie jest nieważne.

    Wypowiedzenie jest ważne - jeśli stosunek pracy jeszcze nie ustał można
    żądać uznania wypowiedzenia za bezskuteczne, a po upływie terminu
    wypowiedzenia - przywrócenia do pracy lub odszkodowania (przy umowach na
    czas określony tylko odszkodowania).

    Marcin.