  • 1. Data: 2002-01-29 11:18:06
    Temat: kupno mieszkania na rynku wtornym
    Od: "Jaro" <z...@w...pl>

    Szanowni grupowicze,

    Jaka jest procedura zakupu mieszkania z drugiej reki od osoby prywatnej.
    Chodzi mi o zakup bez udzialu agencji posrednictwa.
    Z tego co wiem sprawa finalizowana jest u notariusza.
    Jak wyglada sprawa z platnosciami, czy jest np. mozliwosc ustalenia
    odroczonego terminu zaplaty, z jednoczesnym wczesniejszym zajeciem lokalu?
    Jak lepiej placic gotiwka czy przelewem?
    Czy w tego typu transakcjach wystepuja jakies niebezpieczne "kruczki",
    ktorych nalezy sie strzec?

    Za wszelkie komentarze bede wdzieczny,
    Pozdrawiam,
    Jaro

  • 2. Data: 2002-01-29 17:06:14
    Temat: Re: kupno mieszkania na rynku wtornym
    Od: "Paweł" <p...@d...pl>

    Witam
    > Jaka jest procedura zakupu mieszkania z drugiej reki od osoby prywatnej.

    1. Umawiacie się co do ceny i sposobu jej zapłaty - od razu czy na raty -
    oraz co do terminu wydania lokalu kupującemu.

    2. Sprzedający musi dostarczyć ci stosowne dokumenty, że jest właścicielem
    (odpis z księgi wieczystej, zaświadczenie ze Spółdzielni - w zależności od
    typu mieszkania), radzę też sprawdzić czy wszystkie rachunki związane z
    lokalem były opłacane na bieżącą i czy nie ma zaległości.

    4. Jeżeli ustaliliście te sprawy i macie "dokument własnościowy" idziecie do
    notariusza przekazujecie mu swoje ustalenia i wyznaczacie termin aktu
    notarialnego.

    5. Jeżeli notariusz tego nie robi żądaj zaświadczenia, że dana osoba nie
    zalega z opłatami czynszowymi i że wszystkie osoby zameldowane w lokalu
    wymeldowały się przed podpisaniem aktu notarialnego.

    6. przed umową żądałbym ponadto spisania protokołu zdawczo-odbiorczego
    odnośnie stanu mieszkania na dzień zmiany właściciela lokalu i oświadczenia
    co poprzedni właściciel zostawia i jakie przedmioty i urządzenia zostają w
    lokalu. Unikniesz wtedy sytuacji, że ktoś wyda ci mieszkanie bez drzwi
    wewnątrz z zdartą boazerią, wydartą kuchenką, termą itd.

    6. Ostatnim etapem jest po podpisaniu aktu notarialnego przepisanie na
    nowego właściciela umów w Zakładzie Gazowniczym i Zakładzie Energetycznym,
    przepisanie telefonu itd.

    > Jak lepiej placic gotiwka czy przelewem?

    Oczywiście przelewem zwłaszcza z uwagi na wielkość kwot, a ponadto masz
    wtedy potwierdzony dowód wpłaty (jeżeli cena płacona będzie w ratach
    polecałbym zawarcie w akcie notarialnym klauzuli, że zapłata poszczególnych
    rat nastąpi przelewem na rachunek nr ................... zaoszczędzić ci to
    może wielu nieporozumień.

    > Czy w tego typu transakcjach wystepuja jakies niebezpieczne "kruczki",

    Jak w każdej umowie. Jeżeli druga strona będzie miała jakieś warunki
    szczególne do umowy zawsze można zapytać notariusza o konsekwencje takiego
    uregulowania.

    Pozdrawiam
    Paweł Puch
    prawnik
    doradca ds. nieruchomości

  • 3. Data: 2002-01-30 11:17:47
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Paweł" <p...@d...pl> wrote in message
    > Witam
    [...]
> [...]
    > lokalu. Unikniesz wtedy sytuacji, że ktoś wyda ci mieszkanie bez drzwi
    > wewnątrz z zdartą boazerią, wydartą kuchenką, termą itd.

    Tylko nie zdziw sie, gdy potencjalny sprzedajacy cie "oleje".

    Przytoczone powyzej (nie wykropkowane) warunki w praktyce oznaczaja,
    ze sprzeajacy przekazuje Ci lokal wraz z notarialnym aktem iz jestes
    wlascicielem
    praktycznie bez zaplaty - po prostu na slowo, ze zaplacisz.

    Zaanie WCZESNIEJSZEGO wymeldowania jest po prostu zwykla zlosliwoscia czasem
    niepotrzebnie komplikujaca zycie sprzedajacemu, ponadto NIC ci nie dajaca.
    Piec minut po uzyskaniu "zaswiadczenia" czlowiek wciaz majacy tylyl prawny
    do lokalu
    moze sie ponownie wmeldowac, co NADAL nie daje mu w przypadku sprzedarzy
    ZADNYCH praw.

    Protokol zdawczo odbiorczy owszem sporzadzic trzeba. na dzien "przekazania".

    Prosze pamietac, ze wiele osob zdecydowalo sie na sprzedaz TYLKO dlatego, ze
    moglo
    wziac choc czesz zaplaty wczesniej, niz musialo sie wyprowadzic.
    "cos za cos". jak Pan chce byc "pewny", to trzeba sobie wlasnorecznie dom
    zbudowac.

    Boguslaw