  • 1. Data: 2004-04-13 16:23:42
    Temat: Ciąża a wypowiedzenie - proszę o pomoc!
    Od: "kredytobiorca" <k...@o...pl>

    Mam taką sytuację: żonę zwolniono z pracy z zachowaniem 1 miesięcznego okresu
    wypowiedzenia w taki sposób, że termin stosunek pracy ustał z dn. 31.03 (cały
    marzec to było wypowiedzenie). Umowa była na czas nieokreślony.
    Na marginesie - choć to chyba mało istotne - żona złożyła pozew w Sądzie Pracy,
    bo zdaniem żony powody wypowiedzenia były nieprawdziwe. Ale to chyba w tym
    momencie mało istotne.
    Prawdopodobnie 19 marca żona zaszła w ciążę (jest w trakcie badań).
    Wyczytałem tu kiedyś (a przynajmniej tak mi się wydaje - nie jestem pewien, a
    nie mogę tego teraz znaleźć), że jeśli umowa była na czas nieokreślony, to
    wystarczy zajść w ciążę w ostatnim dniu wypowiedzenia, żeby... rozwiązanie
    umowy uznać za bezskuteczne i nieważne, bo pracodawca nie może w przedstawianym
    kontekście (umowa na czas nieokreślony) zwolnić pracownicy ciężarnej.
    To prawda? Pomózcie, please:))

    P.S. Jeśli to prawda, to co teraz zrobić: zawiadomić pracodawcę, czy czekać na
    pierwszą rozprawę w Sądzie pracy? Czy - jeśli zawiadomić pracodawcę, to trzeba
    czekać aż zareaguje czy... przyjść do pracy jakby nigdy nic, czy jak? (No i
    jeszcze na bezrobociu już się "zameldowała", choć żadnej kasy jeszcze żona nie
    pobrała. Tam też zgłosić?) Nie wiem - sorki za natłok pytań, ale jest
    podekscytowany troszkę :))))

    :)))

  • 2. Data: 2004-04-13 21:49:40
    Temat: Re: Ciąża a wypowiedzenie - proszę o pomoc!
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...pl.pl>

    Witam

    "kredytobiorca" <k...@o...pl> napisał:

    > Mam taką sytuację: żonę zwolniono z pracy z zachowaniem
    > 1 miesięcznego okresu wypowiedzenia w taki sposób, że
    > termin stosunek pracy ustał z dn. 31.03 (cały marzec to było
    > wypowiedzenie). Umowa...
    [ciach]

    Orzeczenia SN z dnia 29 marca 2001r. (sygn. I PKN 330/2000,
    opubl. OSNP 2003/1 poz. 11):
    "Pracownica, która początkowo nie kwestionowała wypowiedzenia
    jej umowy o pracę, może żądać uznania tej czynności za bezskuteczną,
    gdy po dokonaniu wypowiedzenia okazało się, że jest w ciąży lub gdy
    w okresie wypowiedzenia zaszła w ciążę"
    Wychodzi z tego, że może żądać przywrócenia do pracy. Co do reszty
    pytań, to niech wypowiedzą się lepiej zorientowani.

    (mrk)

  • 3. Data: 2004-04-13 22:13:51
    Od: "kredytobiorca" <k...@o...pl>

> [...]
    > Wychodzi z tego, że może żądać przywrócenia do pracy. Co do reszty
    > pytań, to niech wypowiedzą się lepiej zorientowani.

    Bardzo dziękuję za ten SN! :))) Na pewno wykorzystam tą sygnaturę z wyrokiem :)

  • 4. Data: 2004-04-14 07:30:01
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,

    Użytkownik "kredytobiorca" <k...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:0c6c.000003dd.407c140e@newsgate.onet.pl...
> [...]
    (No i
    > jeszcze na bezrobociu już się "zameldowała", choć żadnej kasy jeszcze

    Jak najszybciej zgłosić się do pracodawcy z gotowością do pracy i na
    piśmie przedstawić wniosek o uznanie wypowiedzenia za bezskuteczne i
    przywrócenie do pracy, załączając zaświadczenie lekarskie o stanie ciąży
    (czy ciąża trwała w okresie wypowiedzenia).
    Z pewnością nie należy z tym czekać na rozprawę w sądzie pracy, bo sprawa
    jest pilna.
    Najlepiej porozumieć się z PIP, bo wypowiedzi Grupowiczów czasami nie są
    zgodne z obowiązującymi przepisami i nie można na nich w 100% polegać.

    Pozdrawiam

    wa