  • 1. Data: 2004-04-13 15:29:58
    Temat: Brak zgody pracodawcy na urlop w okresie wypowiedzenia
    Od: "Bernard Wszoła" <b...@i...pl>

    Wypowiedziałem umowę o pracę z 2 tygodniowym okresem wypowiedzenia, zostało
    mi 6 dni urlopu który zaczął mi przysługiwać od 23 grudnia(wtedy minęło pół
    roku mojej pracy) 2003 roku. Czy pracodawca może nie zgodzić się na
    udzielenie mi zaległego urlopu w okresie wypowiedzenia ?

    Bernard Wszoła
    b...@i...pl

  • 2. Data: 2004-04-16 19:32:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Apr 2004, Bernard Wszoła wrote:
    [...]
    >+ Czy pracodawca może nie zgodzić się na
    >+ udzielenie mi zaległego urlopu w okresie wypowiedzenia ?

    Nie wspomniałeś o drobiazgu: czy urlop był PLANOWANY w tym
    okresie ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2004-04-19 06:38:36
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    rtezjan.zabrze.pl...
    > On Tue, 13 Apr 2004, Bernard Wszoła wrote:
    > [...]
    >
    > Nie wspomniałeś o drobiazgu: czy urlop był PLANOWANY w tym
    > okresie ?
    >
    > pozdrowienia, Gotfryd

    A co ma planowanie do tego !?

    pracodawca moze dac urlop nieplanowany i moze nia dac urlopu planowanego. Moze takze
    odwolac z urlopu.

    Pracodawca raczej (nie jestem pewien) music dac urlop a jedynie gdy masz wiecej
    urlopu niz pozostalo dni pracy mozesz otrzymac
    ekwiwalent. Istnieja takze (4/rok) dni urlopu ktore musisz dostac od reki jesli ich
    jeszcze nie uzyle (jesli masz zalegly urlop
    to domniemam ze tak).

    Jesli to jest urlop zalegly z zeszlego roku to pracodawca powinien ci go dac do konca
    marca roku nastepnego

    A.

  • 4. Data: 2004-04-19 20:25:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Apr 2004, Arek Margraf wrote:

> [...]
    >+ >
    >+ > Nie wspomniałeś o drobiazgu: czy urlop był PLANOWANY w tym

    A to, że pracodawca musi lub nie wskazać uzasadnienie.
    Oczywiście "może sobie jakieś znaleźć" - ale niekiedy MUSI (znaleźć).
    Nie może "nie podać przyczyny".

    >+ pracodawca moze dac urlop nieplanowany

    ...pomińmy jako OT :)

    >+ i moze nia dac urlopu planowanego. Moze takze odwolac z urlopu.

    Oczywiście - MOŻE.
    KP:
    +++
    Art. 167. § 1. Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas,
    gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w
    chwili rozpoczynania urlopu.
    § 2. Pracodawca jest obowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika
    w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.
    ---

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-04-20 05:45:26
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

    > A to, że pracodawca musi lub nie wskazać uzasadnienie.
    > Oczywiście "może sobie jakieś znaleźć" - ale niekiedy MUSI (znaleźć).
> [...]

    To moze bys jednak odpowiedzial na pytanie Bernarda i powiedzial co plan urlopu ma do
    tego.

    W sumie plan urlopu nikogo do niczego nie zobowiazuje. !?

    A.

  • 6. Data: 2004-04-20 08:10:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Apr 2004, Arek Margraf wrote:

> [...]
    [...]
    >+ To moze bys jednak odpowiedzial na pytanie Bernarda

    Najwyraźniej stwierdziłem że "mało danych", nie widać ? ;)

    >+ i powiedzial co plan urlopu ma do tego.

    A tyle, że pracodawca *powinien* podać powód dla którego
    odstępuje od planu.
    Jeśli urlop nie mieścił się w planie to Bernard nie ma ŻADNEGO
    punktu zaczepienia o "urlop którego by chciał". Może odpuścić
    sobie wręcz zgłaszanie się z pretensjami.
    *Czy* może cokolwiek wywalczyć jeśli urlop *był* w planie
    tego nie wiem, nie będę się spierał z wnioskiem że "nic".
    Jak dla mnie różnica istotna: jeśli urlop nie był w planie
    to odpowiedź ZNAM i jest NEGATYWNA. Najprawdopodobniej
    tak było - ale to Bernard tylko może wyjaśnić.

    >+ W sumie plan urlopu nikogo do niczego nie zobowiazuje. !?

    Do *zmiany planu* zobowiązuje jeśli plan się zmienił :] !
    Oczywiście wiadomo że pracodawca na ogół nie będzie miał
    problemów ze wskazaniem "zmieniam plan bo...", tak że praktyczna
    różnica żadna (oczywiście).
    Formalna różnica jest taka, że jeśli to nie był okres "planowy"
    to Bernardowi się w myśl przepisów nie należy nic, ani dobre słowo
    od pracodawcy (w postaci wyjaśnienia): "nie bo nie" i już :],
    w przeciwnym przypadku - wręcz przeciwnie: "nie bo...[dowolny
    powód]" !
    Sądzę że z braku dobrego słowa (tj. wyjaśnienia) i tak nic nie
    zwojuje, ale ma do niego *prawo* :) Jeśli masz na myśli że pewnie
    mu na wyjaśnieniu nie zależy... no cóż, zgoda. Nie znam podstawy
    prawnej do domagania się czegokolwiek z braku powiadomienia
    o zmianie plany urlopów - jakiś wyrok by się przydał.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2004-04-20 11:17:20
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

> [...]
    > prawnej do domagania się czegokolwiek z braku powiadomienia
    > o zmianie plany urlopów - jakiś wyrok by się przydał.

    Wlasnie to, natomiast otrzymanie wypowiedzenia jest istotna przeslanka do dania
    urlopu pracownikowi. Nie wiem czy mozna mu wtedy
    odmowic. Oczywiscie moze byc tak ze pracownik chcialby np pierwszy tydzien
    wypowiedzenia a pracodawca da mu ostatni tydzien ale
    to juz inna bajka.

    Nawet jesli urlop nie byl planowany a pracownik go chce uzyskac to jak najbardziej
    moze o to sie zworcic do pracodawcy i plany
    na prawde nie maja tu nic do tego. Tym bardziej w tej konkretnej sytuacji gdy planow
    urlopowych nie da sie zrealizowac bo
    pracownik juz nie bedzie pracowal.

    A.

    PS W sytuacji pytajacego wiem ze co najmniej jedna z 2 sytuacji zachodzi (nie wiem
    ktora, nie wiem czy jest wybor)

    1. Pracodawca nie musi dac urlopu i musi za urlop zaplacic
    2. Pracodawca musi dac urlop a pracownik musi z niego skorzystac i nie moze sie
    domagac ekwiwalentu za urlop.

    a przy 6 dniach zaleglego urlopu i 2 tyg wypowiedzenie przynajmniej 1 dzien urlopu
    bedzie zgodny z oczekiwaniem pracownika ;)

  • 8. Data: 2004-04-20 23:21:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ Wlasnie to, natomiast otrzymanie wypowiedzenia jest istotna
    >+ przeslanka do dania urlopu pracownikowi. Nie wiem czy mozna mu wtedy

    Ano, mamy zawsze dwa przeciwległe możliwości:
    - pracownik CHCE urlopu
    - pracownik NIE CHCE urlopu.

    I był taki okres (gdzieś tak 2001-2002) że pracownika nie było wolno
    zmusić do wzięcia urlopu w okresie wypowiedzenia :), SN nawet się
    wypowiadał w stylu "trzeba zinterpretować że ze względu na stres
    to nie będzie wypoczynek" :) (i mi się oberwało od grupowiczów za
    powołanie się na zdrowy rozsądek :>)
    Ponieważ uregulowano TYLKO zapis że pracodawca MOŻE zmusić pracownika
    do WZIĘCIA urlopu, to *sądzę* że przeciwna relacja ("pracownikowi
    przysługuje") NIE zachodzi.
    Jedyną przesłanką do "przysługiwania" byłoby wobec tego wcześniejsze
    ujęcie tego urlopu w planie, jakkolwiek absurdalnie nie wygląda
    to w kontekście uwagi:

    >+ Tym bardziej w tej konkretnej sytuacji gdy planow urlopowych nie da sie
    zrealizowac bo
    >+ pracownik juz nie bedzie pracowal.

    :)
    Niemniej - dura lex, sed lex. Plan jest robiony po to żeby pracownik
    mógł "planować" i w razie wycofania się z planu pracodawca musi
    na nowo "uzgadniać" termin. Z samego faktu zwolnienia żadne uprawnienie
    IMHO (ani do dostania ani do niebrania urlopu) nie wynika !

    >+ PS W sytuacji pytajacego wiem ze co najmniej jedna z 2 sytuacji zachodzi (nie wiem
    ktora, nie wiem czy jest wybor)

    IMHO jeśli ograniczyć się zbioru zdarzeń jedynie możliwych w poniższych
    kombinacjach to ograniczyłbyś wybór pracodawcy :)
    Pracodawca przy wypowiedzeniu decyduje czy chce dać czy nie - i pracownik
    nie ma wyboru. Chyba że "na zasadach ogólnych" :) - patrz "plan" :)

    >+ 1. Pracodawca nie musi dac urlopu i musi za urlop zaplacic

    Nie musi, jak nie da to musi zapłacić :) Ale MOŻE dać.

    >+ 2. Pracodawca musi dac urlop a pracownik musi z niego skorzystac
    >+ i nie moze sie domagac ekwiwalentu za urlop.

    Nie musi dać ! MOŻE dać, a jak da to pracownik NIE MOŻE odmówić !

    >+ a przy 6 dniach zaleglego urlopu i 2 tyg wypowiedzenie przynajmniej
    >+ 1 dzien urlopu bedzie zgodny z oczekiwaniem pracownika ;)

    A to racja :)
    Jak nie wykorzystał "4" to pole manewru ma szersze...

    pozdrowienia, Gotfryd