  • 11. Data: 2005-11-17 17:37:39
    Temat: Re: CO STANIE SIE Z PIENIĘDZMI??
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > Nie rozumiem tylko, czemu wykroczenia? Jakiego? Będzie to najczęściej art.
    > 284 kk - czyli przywłaszczenie.

    To moze z drugiej strony - co powinien zrobic bank. Zalozmy taka sytuacje:

    Dnia 1.01.2002 umiera samotny pan X. Jego dom plombuje policja, prowadzac
    sledztwo w sprawie tragicznego przebiegu smierci.

    Dnia 3.01.2002 poinformowany przez rodzine o smierci - pan Y na podstawie
    upowaznienia wyjmuje z konta bankowego pieniadze.

    Dnia 5.01.2002 rodzina dostaje akt zgonu i prawo wejscia do domu.

    Dnia 7.01.2002 rodzina dowiaduje sie o istnieniu konta zmarlego X i idzie
    zablokowac konto. Podczas blokowania konta dowiaduje sie, ze pan Y wyjal z
    niego blizej nieokreslona duza sume.

    Dnia 8.01.2002 rodzina sklada do prokuratury zawiadomienie przeciwko panu Y.

    Dnia 10.07.2002 prokuratura zamyka sledztwo przeciwko panu Y, gdy pan Y
    sklada do depozytu sadowego pieniadze, twierdzac, ze "podjal pieniadze w
    dobrej wierze, nie wiedzac o smierci". Prokuratura nie zawiadamia rodziny o
    szczegolach postepowania, informuje jedynie o wysokosci zlozonej kwoty
    (20.000 zl). Rodzina sklada w prokuraturze wyjasnienie ustne, ze kwota ta
    nie odpowiada temu, co w ramach wiedzy rodziny podjal pan Y i zachodzi
    podejrzenie, ze podjal on nie 20 tysiecy, tylko co najmniej 3x tyle - i
    oszukal prokurature, na przyklad falszujac kwit wyplaty z banku. Prokuratura
    tylko umarza sledztwo.

    Dnia 20.06.2005 konczy sie sprawa spadkowa po Y i rodzina dowiaduje sie o
    wysokosci podjetych przez Y srodkow (120.000) i rozpoczyna dzialania celem
    odzyskania pieniedzy. Okazuje sie, ze Y zmarl rok wczesniej i posiada
    jedynego spadkobierce - syna.

    Pytania:
    - jaka jest odpowiedzialnosc banku (nie zlozyl zadnego doniesienia o
    przestepstwie),
    - jaka jest odpowiedzialnosc syna (spadkobiercy) pana Y, oraz
    - czy kradziez z konta tych pieniedzy mozna potraktowac, jako "sile wyzsza"
    przy obliczaniu podstawy opodatkowania od spadku? Chodzi mi tutaj o
    wyliczenie podstawy opodatkowania z uwzglednieniem warunkowego zwolnienia z
    podatku od skradzionej kwoty do chwili jej odzyskania, lub calkowitego
    zwolnienia z podatku w przypadku, gdyby odzyskanie tej kwoty prawnie nie
    bylo mozliwe (np. w przypadku, gdyby syn pana Y odrzucil spadek po ojcu,
    ktory wczesniej "gdzies wydal" te pieniadze i syn mialby odziedziczyc po nim
    tylko dlugi).

    Bede bardzo wdzieczny za odpowiedzi. Sprawa nie jest teoretyczna...

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 12. Data: 2005-11-17 18:07:57
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Tiger napisał(a):

    > Pytania:
    > - jaka jest odpowiedzialnosc banku (nie zlozyl zadnego doniesienia o
    > przestepstwie),

    Przecież bank nie wiedział o śmierci X w chwili wypłaty środków przez Y
    a to była chwila ewentualnej szkody. Więc chyba żadna.

    > - jaka jest odpowiedzialnosc syna (spadkobiercy) pana Y,

    Karna żadna. Cywilna - odpowiada za długi spadkowe jako spadkobierca. A
    długiem będzie obowiązek naprawienia szkody wyrządzonej przestępstwem.

    Na podatkach się nie znam.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 13. Data: 2005-11-17 21:57:13
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Thu, 17 Nov 2005 15:02:09 +0100, *Jolanta* <news:dli2h4$fcu$1@news.onet.pl>
    napisał(a):

    > Piszę poniewaz mama suszy mi głowę na ten temat.
    > Mam pytanie:
    > Jestem współwłascicielem(pełnomocnikiem) konta (roru) mamy.Niedługo na jej
    > konto włyną pieniądze ze sprzedazy jej czesci domu.Czy gdyby mamie cos sie
    > stało - to mam prawo do dysponowania pieniędzmi z jej konta?Podobno na
    > wypadek smierci trace pełnomocnictwo.A co jesli przed jej smiercia wypłace
    > te pieniadze po trochu?
    > Nie było to dla mnie miłe, ale musze kogos o to zapytac. Mama musi wiedziec
    > co z nimi zrobic,jesli ja nie bede mogła nimi dysponowac

    Tu jest trochęciekawych i ważnych rzeczy, m.in to co Cie zainteresuje:
    Prawo spadkowe
    http://wiadomosci.onet.pl/1259581,2677,1,kioskart.ht
    ml

    --
    Kaja

  • 14. Data: 2005-11-17 23:15:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@S...op.pl> napisał w
    wiadomości

    Nienajlepiej radzisz chłopakowi. Jeśli świadomy wygaśnięcia
    pełnomocnictwa podejmie środki po śmierci mamy, a ktoś to zauważy, to
    naraża się na odpowiedzialność karną za przywłaszczenie tych
    pieniędzy, wyłudzenie albo zgoła ich kradzież (chwilowo nie chce mi
    się zastanawiać, co właściwsze).

  • 15. Data: 2005-11-17 23:16:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jolanta" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jestem współwłaścicielem(pełnomocnikiem) konta (

    Sprecyzuj, czy jesteś współwłaścicielem, czy pełnomocnikiem, bo to
    akurat bardzo istotne.

  • 16. Data: 2005-11-18 08:00:46
    Od: KrzysiekPP <k...@S...op.pl>

    > naraża się na odpowiedzialność karną za przywłaszczenie tych
    > pieniędzy, wyłudzenie albo zgoła ich kradzież (chwilowo nie chce mi
    > się zastanawiać, co właściwsze).

    Zgadza sie: naraża się ;)

    Ale czy faktycznie odpowie .... to juz inna bajka.

  • 17. Data: 2005-11-18 08:53:59
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 17 lis o godzinie 15:02, na pl.soc.prawo, Jolanta napisał(a):

> [...]
    > konto włyną pieniądze ze sprzedazy jej czesci domu.Czy gdyby mamie cos sie
    > stało - to mam prawo do dysponowania pieniędzmi z jej konta?

    Otwórz swój rachunek bankowy. Niech mama 'za życia' dokona przelewu środków
    na ten twój rachunek. Wtedy te środki nie wejdą do spadku po jej przyszłym
    zgodnie.

    > Podobno na wypadek smierci trace pełnomocnictwo.

    Pełnomocnictwo - tak - wygasa.

    > A co jesli przed jej smiercia wypłace te pieniadze po trochu?

    Już pisano tutaj co to oznacza.
    Ale mam jeszcze teraz może 'deczko' Ci dać poprzez tzw. dyspozycje na
    wypadek śmierci - niech uposaży Ciebie jako beneficjenta w tkaim przypadku
    - otrzymasz wtedy bez przeprowadzania sprawy spadkowej ok 25 krotniości
    średniej płacy w kraju - czyli ~60tys PLN - reszta która zostanie na
    rachunku wejdzie do masy spadkowej.

    --
    Herbi
    18-11-2005 09:53:57

  • 18. Data: 2005-11-18 09:46:41
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    Herbi wrote:

    > Otwórz swój rachunek bankowy. Niech mama 'za życia' dokona przelewu środków
    > na ten twój rachunek. Wtedy te środki nie wejdą do spadku po jej przyszłym
    > zgodnie.

    Zastanawia mnie taka sytuacja. Ktos, powiedzmy taka mama, ma dostep do
    rachunku przez net. I raz w tygodniu przeprowadza taka operacje -
    przygotowuje przelew z data tydzien do przodu wszystkich swoich srodkow.
    Jak zyje, to dzien przed sciaga polecenie i robi nowe - tydzien naprzod.
    Wiec.. jak np. umrze to po tygodniu pieniazki przejda na wskazane
    konto... np. córki.

    I teraz pytanie - data przelewu to data po smierci. Ale zaplanowano
    przed smiercia.

    Jakie klopoty bankowo - prawne powoduje taka operacja?

    Czy ten przelew jest wazny? Przeciez wlasciciel w chwili wykonania
    transakcji nie zyje... Z kolei zyl, gdy podejmowal decyzje o przelaniu
    srodkow...

    He?

    --
    W kraju rzadzonym przez duzych zlodziei mali złodzieje tylko
    dostosowują się do reguł ....................... http://tiny.pl/xxfl

  • 19. Data: 2005-11-18 13:21:59
    Od: "Jolanta" <s...@p...onet.pl>

    > Otwórz swój rachunek bankowy. Niech mama 'za życia' dokona przelewu
    środków
    > na ten twój rachunek. Wtedy te środki nie wejdą do spadku po jej przyszłym
    > zgodnie.
    .
    Ale jesli przeleje na mój rachunek nie małą kwotę tzn,ze podarowała mi
    pieniądze...a jesli tak to muszę zapłacić podatek od darowizny.....dobrze
    rozumiem??

  • 20. Data: 2005-11-18 13:47:41
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    Jolanta wrote:

    > Ale jesli przeleje na mój rachunek nie małą kwotę tzn,ze podarowała mi
    > pieniądze...a jesli tak to muszę zapłacić podatek od darowizny.....dobrze
    > rozumiem??

    Dobrze.

    NAjlepiej niech przeleje ci kwote, ktora jest wolna od podatku (cos kolo
    9 tys z groszami na kazde 5 lat). A do tego niech napisze testament. To
    uprosci sprawe spadkowa...