    From: "Tiger" <c...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: CO STANIE SIE Z PIENIĘDZMI??
    Date: Thu, 17 Nov 2005 18:37:39 +0100

    > Nie rozumiem tylko, czemu wykroczenia? Jakiego? Będzie to najczęściej art.
    > 284 kk - czyli przywłaszczenie.

    To moze z drugiej strony - co powinien zrobic bank. Zalozmy taka sytuacje:

    Dnia 1.01.2002 umiera samotny pan X. Jego dom plombuje policja, prowadzac
    sledztwo w sprawie tragicznego przebiegu smierci.

    Dnia 3.01.2002 poinformowany przez rodzine o smierci - pan Y na podstawie
    upowaznienia wyjmuje z konta bankowego pieniadze.

    Dnia 5.01.2002 rodzina dostaje akt zgonu i prawo wejscia do domu.

    Dnia 7.01.2002 rodzina dowiaduje sie o istnieniu konta zmarlego X i idzie
    zablokowac konto. Podczas blokowania konta dowiaduje sie, ze pan Y wyjal z
    niego blizej nieokreslona duza sume.

    Dnia 8.01.2002 rodzina sklada do prokuratury zawiadomienie przeciwko panu Y.

    Dnia 10.07.2002 prokuratura zamyka sledztwo przeciwko panu Y, gdy pan Y
    sklada do depozytu sadowego pieniadze, twierdzac, ze "podjal pieniadze w
    dobrej wierze, nie wiedzac o smierci". Prokuratura nie zawiadamia rodziny o
    szczegolach postepowania, informuje jedynie o wysokosci zlozonej kwoty
    (20.000 zl). Rodzina sklada w prokuraturze wyjasnienie ustne, ze kwota ta
    nie odpowiada temu, co w ramach wiedzy rodziny podjal pan Y i zachodzi
    podejrzenie, ze podjal on nie 20 tysiecy, tylko co najmniej 3x tyle - i
    oszukal prokurature, na przyklad falszujac kwit wyplaty z banku. Prokuratura
    tylko umarza sledztwo.

    Dnia 20.06.2005 konczy sie sprawa spadkowa po Y i rodzina dowiaduje sie o
    wysokosci podjetych przez Y srodkow (120.000) i rozpoczyna dzialania celem
    odzyskania pieniedzy. Okazuje sie, ze Y zmarl rok wczesniej i posiada
    jedynego spadkobierce - syna.

    Pytania:
    - jaka jest odpowiedzialnosc banku (nie zlozyl zadnego doniesienia o
    przestepstwie),
    - jaka jest odpowiedzialnosc syna (spadkobiercy) pana Y, oraz
    - czy kradziez z konta tych pieniedzy mozna potraktowac, jako "sile wyzsza"
    przy obliczaniu podstawy opodatkowania od spadku? Chodzi mi tutaj o
    wyliczenie podstawy opodatkowania z uwzglednieniem warunkowego zwolnienia z
    podatku od skradzionej kwoty do chwili jej odzyskania, lub calkowitego
    zwolnienia z podatku w przypadku, gdyby odzyskanie tej kwoty prawnie nie
    bylo mozliwe (np. w przypadku, gdyby syn pana Y odrzucil spadek po ojcu,
    ktory wczesniej "gdzies wydal" te pieniadze i syn mialby odziedziczyc po nim
    tylko dlugi).

    Bede bardzo wdzieczny za odpowiedzi. Sprawa nie jest teoretyczna...

    Pozdrawiam,

    Tiger